Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Da har jeg benyttet definisjonen “in the broadest term” skjønner jeg :slight_smile:

Det som startet diskusjonen var faktisk at du snakket om hvordan aksjen ble handlet i ti år, og jeg oppfattet dette som mimring om gode gamle dager. Med en ledelse som leverte ekstremt overhypede produkter som ikke fungerte bra eller var ferdige ved lansering, etter en strategi hvor spill ble utviklet over mange år, og virkeligheten alltid førte til kurskollaps. Altså funcom i anarchy online, age of conan, secret world dagene primært.

Det var ikke så mye fundamentalt over den tiden. Og jeg tror den tiden er død og begravet nå. Den kommer ikke tilbake.

Du har jo også primært trukket tilbake det og sagt det ikke var ment bokstavlig. Helt greit, jeg tolker ofte ting for bokstavlig.

Det fundamentale tilsa at Funcom var grovt overpriset ved lansering av Conan Exiles early access, og drepte kursen i etterkant. Helt logisk. Deretter føler jeg kursen er ganske grei og følger det fundamentale rimelig ok gitt at dette er en høyrisikoaksje som er sensitiv for utviklingen i makro.

Hvis dere tror kursen hadde vært 18kr hvis ikke markedene hadde gått tilbake til all time high etter kollaps før nyttår så er vi også ekstremt uenige. Fundamentale forhold.

Funcom hadde uflaks med fundamentale forhold to ganger: Conan Exiles full lansering kom omtrent når kina strammet inn fundamentalt på spillmarkedet og hele sektoren falt, og MYZ ble lansert når makro kollapset. Det er også fundamentale forhold som bidrar til å forklare kursutviklingen.

Fundamentalt tilsier RedEye sin analyse base case på 19.5 nå? Vel, det høres ut som ett helt greit kursnivå før lansering av Conan Unconquered. Fundamentalt sett. Med litt fornuftige marginer så man har en trading range å forholde seg til som vi alle vet aksjen skal ha på toppen av det fundamentale.

8 Likes

Aas ble dømt for innsidehandel i 2012 fordi han solgte aksjer selv om han viste om at Funcom hadde et kapitalbehov og hadde startet en prosess med å hente inn penger.

Tror godt kursen kan gå 30% på kort tid.
Samtidig skal det vel bare en Trump tweet til for å rase like mye…

Men nå er trenden opp.
FA er bra
TA er bra
Launch om 1 mnd.

1 Like

Hvordan du setter opp chart med fundamentale er beundringsverdig. Meget pent arbeid.

4 Likes

Da var det ikke fundamentale forhold som førte til økning av kurs med 350% på en mnd. heller.

Jeg er enig i at det kan diskuteres om hype er fundamentalt forhold. Det er i alle fall ikke teknisk forhold. Men de fleste tenker nok mest på alt det andre som stod i linken din Christian.

F.eks. leste jeg ord som balance sheet, produkt, bunnlinje, prissetting, cash flow, shareholder earnings end returns osv.

Nå er det vel ikke uten grunn at man har en egen tråd på investopedia som stiller spårsmål om hva som er fundamentale forhold. Det tyder på at det ikke alltid er klart.

Men vi ser uansett at det har vært 5 oppganger på 30% eller mer bare siste 2 årene. Med dagens ledelse. Alle de kan ikke forklares med fundamentale forhold, når kursen ikke går noe særlig raskt opp hverken når selskapet melder seg gjeldfritt, melder om stor profitt, melder om økte inntekter eller vi kan lese av aksjonærlister at storeiere på topp20 dobler beholdningen sin og heller ikke når ledelsen kjøper aksjer. Da må det være andre ting som spiller inn. For dersom fundamentale forhold var det som drev aksjen, ville kursen økt med alle de eksemplene som jeg gav.

1 Like

Ikke luft og kjærlighet. Ja egentlig, men like gjerne stå på 24 kroner når som helst også. Men jeg sier også at over tid vil funamentale forhold påvirke mer og mer. Man kan ikke ignorere en full bankkonto.

2 Likes

Jeg har lest i aviser at det ble fremhevet at man signaliserte høy interesse for spillet til markedet, mens han solgte. Avviket mellom betapåmeldinger og salgstall var noe aktor gjorde et stort poeng av.

Edit, må stikke nå. Vi får diskutere videre i morgen kveld.

Happy chase! :slight_smile:

At selskapet kom til å bli gjeldfritt, var jo gitt på forhånd, gjelden kunne jo konverteres til aksjer til 1 kr aksjen når kursen var 17-20 kr. Det er fundamentale forhold, men ikke noe som man forventer at påvirker kursen i det konverteringen skjer.

Når selskapet melder om stor profitt, og man kan estimere seg sånn ca til hvor stor på forhånd, så skjer ikke reaksjonen når meldingen kommer, men når hendelsen som utløste stor profitt skjedde. Evt reaksjon på meldingen kommer hvis forventningene blir helt feil.

Hvis man ser på reaksjonen på Q4-tallene for 2018, så var flertallet rundt en million dollar for lavt når det kom til revenue, som nok satte i gang ballen denne gangen. De som traff bedre enn snittet på estimeringen her utfra diverse fundamentale forhold som antall reviews, osv hadde jo da en liten fordel.

Når det kommer til CU, så er forumet ganske spredt i sine forventninger: ref spørreundersøkelser gjort her på forumet. Jeg tror mange, inkludert meg selv, tror MYZ (DLC, retail, Switch) sammen med en svært vellykket PS4+ lansering derimot drar opp og nok gjør stemningen positiv. :slight_smile:

2 Likes

De ble ikke dømt på dette.
Fra artikkel:
"Store deler av tiltalen var basert på at Økokrim mente de tiltalte hadde helt annen informasjon enn markedet knyttet til forhåndsinteressen og salgstall for videospillet The Secret World.

Dette avviser retten, som mener det ikke finnes dekning i bevisene for at Aas eller andre bevisst har blåst opp tall eller tilbakeholdt andre, mindre positive tall.

Snarere peker retten på at Funcom fulgte bransjepraksis og at Funcom nedjusterte tallet for betaregistreringer etter en intern dialog for å sørge for at informasjonen ikke var misvisende."

Det er enkelt å konkludere her, det var og er både fundamentale forhold og tekniske forhold som styrte og styrer kursen. Man kan ikke avskrive hverken den ene eller andre. Men ikke bare de to faktorene. Dette er et psykologisk spill, jeg minnes intradags rally og intradags dipper selv ikke blå valium hjelper mot. Man skal være meget god for å benytte teknisk analyse på slike dager og det trenger ikke være bassert på fundamentale heller.

Mer potensiale og tidliger kurshistorikk.
FOMO har mye å si når en aksje først begynner å gå bananas slik funcom har en tendens til. Man kan bli løs i magen bare av å tenke tilbake på de drøyeste dagene pre CE.

Eksempel

På kun;
9 dager går kursen 166%
Etterfulgt av 5 dager med 40% kursfall
For så å bruke 10 dager på nye 132%

Hva så med omsetningen? Jo, den var oppe å lekte med Statoil og co :smile:

13 Likes

Nå kommer idiotdumpene igjen, fantastisk! Kreftsvulst…

3 Likes

Bare å krysse ut og ta seg en morrakaffe :stuck_out_tongue: Eventuelt fyre opp kruttet

Hva f… Dette er jo bare sjukt…

Er alle disse med stop-loss. :wink:

1 Like

Slapp av det er bare @Cirmes /ASP som letter seg litt. Spis litt is så ordner det seg…

4 Likes

Ser vel mer ut til at det er akkumulering på gang? Sperre begge veier!

2 Likes

Da feilet den taktikken noe, for sl ble ikke utløst her på tros av lavere kurs og god spread mellom trigger og sl pris :sweat_smile:

1 Like

Er vel kun det fundamentale som ligger til grunn for dagens utvikling også…

2 Likes

Det er også ASP taktikk, dvs kjøp og salg med flere kontoer. Dump og tilbakekjøp etterpå etter at @Smaaspareren har gått på “Stop Loss”…

4 Likes