Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

nei, vi trenger en grundig gjennomgang av likes og emotes systemet @pdx

jeg kan ikke legge nok vekt på hvor viktig dette er for meg som person og min selvfølelse.

gi meg mitt pokkers safe space nå!

2 Likes

Hvis man leser posten ser man at jeg har tolket det som står og skjønner ganske mye, men ikke godt nok. Grunnen til at jeg ikke skjønner det godt nok er at alle selskap garantert holder korta tett til brystet når det gjelder sitt competetive advantage. Fordi det er det viktigste et selskap har. Uten et competetive advantage har ikke et selskap økonomisk grunnlag for å eksistere. Det er det comtetetive advantage et selskap har som lar selskapet skape overskudd for aksjonærene.

Seriøst Morti, du hyper aksjen for tiden og gjemmer deg bak at det bare er uttrykksmåte og at du ikke skal tas bokstavlig.

Siden du gjentar gang på gang at alle som ikke er investert bare angrer bittert, og må snart løpe etter, osv, så skal jeg legge meg på ditt nivå :slight_smile: Ett useriøst angrep med påstand om at du kun forsvarer egen posisjonering med andre ord.

Hvis det er så viktig for deg Morti å få pumpet opp kursen så du kan få solgt deg ut før sommeren, så er det ditt problem, haussing blir ikke bedre eller mer troverdig av den grunn.

Føler du at dette løfter diskusjonen til nye høyder? :slight_smile:

Dette gjelder alle aksjer: ALLE har en posisjon, innafor eller utenfor, og det må man huske på når folk er veldig optimistiske eller veldig negative - så vær kynisk til alt som skrives, men det gjelder også deg, og alle andre.

Jeg er for øvrig enig med Morti i mye av det han skriver

Men mine likes er sjeldne, fordi jeg ikke gidder…

3 Likes

Her var det mange poster på kort tid :sweat_smile:

Er mellom ting på jobb, så blir kort:

Grunnen til at jeg ikke meldte meg på Dreamworld-tematikken (og jeg har lest hvert ord i rapporten) er rett og slett at jeg anser det som litt «fluff» fra gamle dager. Altså, at det ser råere ut på papiret enn det det faktisk er.

Dersom Dreamworld vitterlig gir selskapet en edge, så er ikke noe bedre enn det! Vil tro fortrinnet da omfatter evnen til å lage komplekse, online multiplayer spill.

Hva gjelder kursen?

Samme gamle regla. Nå fylles traderkontoene igjen på instruks fra husnissen.

Funcoms viktigste fortrinn, slik jeg ser det, er Rui Casais og evnen han har til å lande avtaler og sikre Funcom nye, gode spillkonsepter. Han er helt rett leder for Funcom i vekst, på veien fra liten til stor.

Skrev en lengre post om dét på insidertråden etter forrige investormøte.

9 Likes

Og derfor skrev jeg en post hvor jeg peker på noe mange oppfatter som vanskelig og problematisk i Unreal Engine, og hva som kan være nøkkelen til at Funcom mener de har konkurransefortrinn der.
Spesielt nettverkskode, og lang erfaring med å håndtere komplekse problemstillinger rundt dette i forbindelse med mange års erfaring med mmorpgs.

Men i mine øyne er dette mindre viktig fordi jeg føler at spillsektoren er ett marked hvor alle selskaper har sine fordeler og ulemper, men i bunn og grunn er det slik at gode spill selger, og mange gode spill kan selge mye samtidig. Det er med andre ord ikke direkte konkurranse hvor ett spillselskap dreper andre ved å lage mye bedre produkter. Det er i hvert fall sånn jeg ser på det.

Dette er helt innenfor i min bok. Så lenge vi holder dette så er det gylden kjøpsmulighet.
Ser det tidligere i denne rangen vi har vært at det har vært store fall, men tilsvarende stigning.

Jeg har kjøpt mer og blir ikke bekymret før vi snur trenden, noe vi ikke har gjort i dag.

NB! Ikke formaning om kjøpsanbefaling, gjør dine egne valg.

2 Likes

Helt enig.

Det at Funcom klarer å lande avtaler med Microsoft og Sony (Gamepass, Playstation +), Humble Bundle, og publishingavtaler er for meg ekstremt mye viktigere som konkurransefortrinn enn akkurat hva som ligger i Dreamworld. Det er sluttkvaliteten på spillene (og utviklingstid/kostnader/inntekter per spill og plattform som Funcom ikke direkte oppgir) som betyr noe.

ASP:

ASP fanboys:

11 Likes

En ledelse som har fokus på de riktige tingene er nok det viktigste. Det er bare å se på hva som skjedde med Kitron da de fikk inn ny ledelse for 4-5 år siden.

1 Like

Ja. Det er trolig den viktigste diskusjonen som har vært på Funcom på lenge. Jeg har alltid skrevet mye om Funcom. Både når jeg har hatt aksjer og ikke. Jeg er saklig og argumenterer for mitt positive syn. Alle vet hvor jeg kommer fra.

Jeg beklager ikke at jeg bruker min kompetanse med toppkarakterer fra universitetet på både oppgaven av business analyse og i selve faget Business Strategy til å forsøke å dra i gang en diskusjon rundt noe av det viktigste å forstå hva gjelder Funcom og det som gjør at Funcom kan slå sine konkurrenter og levere riktige produkter til kunden sine.

Det er mye mer påfallende at du hevder at jeg pumper opp kursen. Du har ikke snøring på når jeg har tenkt å selge. Du har aldri kommet med en slik påstand når du har hatt aksjer. Det heller det som skiller seg ut som uvanlig akkurat her.

Men alle får gjøre seg opp sin egen mening om det.

Nå gidder jeg ikke mer.

4 Likes

Og du har ikke snøring på når jeg har tenkt å kjøpe - uten at jeg påstår at jeg står utenfor og ikke har tenkt å kjøpe nå :slight_smile:

Men du gjentar påstandene hele tiden likevel, fordi du vil hausse litt.

Jeg setter deg på ignorer, og foreslår at du gjør det samme med meg.

Da har du ikke forstått selskapet. Og skjønner ikke en dritt om hva et comptetive advantage er. Og hvorfor det er viktig. Sorry!

1 Like

Altså, sånn tonen er i tråden nå lurte jeg på om kursen hadde krakket, men det er jo virkelig ikke at faktum.

(Hele denne diskusjonen om at “du laiker ikke innleggene mine lenger” er bisarr forresten.)

Kursen har nylig brutt gjennom 200 dagers snittet, og har vært i nærheten av overkjøpt. Da er det helt forventet at den skal ned og teste 200 dagers for støtte.

image

5 Likes

Barnslig!

1 Like

Tja, vil si jeg har grei skuring på Funcom. Er også innforstått med meningsinnholdet i kompetitive fortrinn.

La meg presisere:

Jeg anser det som både sannsynlig og bra at Dreamworld - for eksempel - lar Funcom få på plass spillarkitektur (inkludert kode) 5-10 % raskere enn konkurrentene.

I tillegg kan vi anta at dette særlig er relevant for større, komplekse multiplayer online-spill.

Men, sammenlignet med hvor viktig Rui har vært og fortsatt er for utviklingen av Funcom vil jeg si at han er selskapets viktigste fortrinn per i dag.

Han snekret ut strategien, han har styrt skuta gjennom turn-around, og han har en dokumentert evne til å lande svært lukrative avtaler.

Hvorfor?

Jo, fordi han har vært i Funcom i mange år, og gått hele veien fra utvikler til CEO. At han kommer fra utviklersiden er gull i fasen Funcom befinner seg i nå.

Han er en gamer, han snakker samme språk som de som pitcher til Funcom, og han vil ikke annet enn å lage gode spill.

Rett og slett 100 % troverdighet.

8 Likes

Jeg er enig i alt det andre du skriver, men du skjønner ikke hva komparative fortrinn påvirker og styrer. Det styrer alt…
Det du egentlig sier her er at hvis Ceo dør eller slutter så kan funcom bare legge ned. Men det mener du nok ikke.

1 Like

Rui4pres! :muscle:t2:

2 Likes

image https://media2.giphy.com/media/3o72EUYPgo7D0EXBiE/giphy.gif

Nei det sier jeg da aldeles ikke :sweat_smile:

Jeg sier at han de siste par årene har vært-, og fortsatt er Funcoms viktigste asset som tar selskapet et skritt lengre og raskere frem enn konkurrentene.

Hans ledelse og kvaliteter er et fortrinn (human capital) like godt som noe annet og holder seg fint innenfor definisjonen.

At selskapet har Dreamworld som fundament for spillutvikling er (kanskje) mer tidløst, greit.

Det sagt, i dag må jeg få lov å mene at Rui er viktigere uten at det betyr at jeg «ikke skjønner en dritt» :wink:

1 Like