Går fort mot lav 16 i dag ser det ut til.
Back on topic; Rui är helt klart en nyckelfaktor till turnarounden som Funcom har gjort! Inget annat än imponerande
Hmm dette ser ut til å bli en irriterende men svært interessant dag …
Mange varme tastatur her i dag. Ned 7 % en dag? Kunne ikke stressa mindre pga det. Snakkes på 20 + om ikke så alt for lenge
Jeg er helt enig @h3nk1 og jeg bare ser for meg hva som hadde skjedd med Funcom og kursen hvis Rui fant ut at han skulle bli CEO i et større spillselskap.
Å ta besluttningen om å lage et survival-spill og satse en siste gang der viser jo hva han er laget av. Jeg spurte hvorfor de gikk for et slikt prosjekt som jeg så på som svært risky teknisk sett, og svaret var at de kunne ikke lage et storybasert spill, det hadde de bare ikke penger til. Mao, han satset høyt på at de kom til å dra det i land med en ny motor, og jaggu klarte de det.
Nå er forsåvidt skuta rettet i riktig retning, men jeg er nesten helt sikker på at det kommer til å være noen små, men avgjørende avgjørelser som må tas de neste årene, og jeg vil helt klart ha Rui til å ta de besluttningene.
Hvis noen føler de blir “sablet ned” hvis de skriver noe negativt, flagg gjerne nedsablingene så moderatorene og jeg kan se på det.
Og @anon91440261: jeg forventer en like på dette innlegget
Det står i definisjonen av Competetive advantage (CA) at det er det som gir et selskap driftsgrunnlag og det er det som generer profitt for Funcoms aksjonærer. Og det er det som styrer hvilken strategi de har, hvilken type spill de lager osv.
Jeg er enig i at Rui er svært viktig og at han gjør en svært god jobb. Men det er ikke i nærheten av å være CA.
Jeg er bare ærlig. Dersom du i en masteroppgave hadde skrevet det du gjør her så hadde du strøket hele oppgaven uansett hvor bra alt det andre du skriver i oppgaven er.
Jeg bare elsker når folk kommer drassende med utdannelsen sin uten å vite hva slags utdannelse eller jobberfaring andre har.
Jeg er både nysgjerrig og uenig - så vil gjerne se den formelle definisjonen du henviser til?
I mine studier tillot man (for eksempel) ekspertise og/eller human kapital som helt legitime, kompetitive fortrinn. Men nå leste jeg mest makroøkonomi.
Jeg tror kanskje du legger litt mer i det med competitive advantage en det Funcom gjorde når de skrev det?
Ellers enig i mesteparten.
Jeg skjønner i alle fall at de som ikke skjønner det jeg skriver her, har ikke fulgt godt med på studiene sine hvis de har studert dette her. Det er det mest essensielle man lærer. Bommer et selskap på hva deres CA er så bommer de på strategien sin, bommer de på strategien sin så bommer de på alt annet også. Nå har Funcom truffet på strategien sin etter min mening, og det tyder på at selskapet vet hva som er sitt CA.
Det er ikke jeg som sier at Dreamworld er deres CA. Det er det Funcom som sier i sin ferske årsrapport. At dere mener noe annet er jo bare tull. Da bør dere selge alle aksjer for da er Funcom på vei mot konkurs.
Det er derfor jeg linket over her en haug med linker som forteller deg det. Les de linkene og les hva jeg har skrevet. Jeg hentet nemlig ut essensen for dere om dere vil sette dere inn i det. Vær så god. Nå kom bildene her og jeg jobber til jeg er hjemme.
Proffe ledere vet !!!garantert!!! hva dette er.
Ja. Men man kan vel ha flere CA’s?
Overkjøpt på 60?
Har kjøpt mer funcom i dag på 17.0 .)
Jeg også:+1:
Må vente en time før Nordea får oppdatert ASK kontoen før jeg får handlet mer. Burde jo gå med en gang når du flytter penger i samme bank.
Nå må du nesten rulle inn.
Human kapital i form av Rui Casais kan anføres å være Funcom sitt CA i den fasen selskapet er inne i. Særlig kombinert med selskapets dyrkjøpte erfaring før han tok over roret.
Et selskap er ikke en statisk organisme, markeder er i stadig endring, konkurrenter like så. Dreamworld kan være ute av bildet og/eller rapporten om få år.
Sett (så nærme) tidløst (man kan komme i business) er vel Funcom sitt CA evnen og kompetansen når det kommer til å lage store, komplekse multiplayer spill. Og her er Dreamworld (tilsynelatende) sentralt.
Dersom det har seg slik at Dreamworld gir et langvarig, reelt og stort fortrinn i spillutvikling utover online multiplayer er jeg faktisk helt enig med deg. Men jeg vet ikke nok om Dreamworld (eller fremtiden) til å slå det bastant fast.
Og uansett vil jeg si Rui er viktigere i dag for å fullbyrde strategien.
Men hva vet vel jeg, må ha blitt vranglært på London School of Economics (siden man allerede er på dét sporet).
“i nærheten av” skrev jeg.