Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

De som sitter på god nok dokumentasjon (ligger vel mye på insider delen forstår jeg?) og har kompetanse( jeg har ikke det desverre) og kan argumentere for hvorfor en sak som dette ikke er ok, tjener vel greit på status qou? Så da skjer det vel ingenting? Evt så synes de ikke dette er over streken?

Tommelvirvel…

1 Like

Venter i spenning. :wink: Er mye tilbud på is om dagen.

God morgen . Leser at nå etter påske så har mange lest mye påskekrim så konspirasjonsteorier står sterkt.

Ja jeg kjøper aksjer i Funcom det syntes alle er kjekt spesielt når det medfører oppgang i kursen.

Ja jeg selger aksjer i Funcom det skulle ikke vært lov det mener alle de samme som syntes opp er bra og ned er forbudt.

Ellers så tror jeg forsatt at mange har altfor stor andel av sin aksjeportefølje i Funcom da de tydeligvis har store følelser tilknyttet hver eneste lille bevegelse aksjen har.

Ellers syntes jeg forsatt at Funcom gjør alt rett og nå har de også blitt mye bedre på IR så veien fremover mot 2020 -2021 osv ser fantastisk bra ut .

Etter som portefølje til Funcom vokser så bygger de også motstand mot eventuelle fiaskoer de måtte få på veien. For det kommer de til å få før eller senere.

Før dagens børsåpning har jeg 812178 gode grunner til å ønske Funcom alt vel.

Ps Funcom er opp 34% i 2019 hadde bare resten av aksjeporteføljen min vært det samme kunne man faktisk ikke klage.

Ha en strålende dag

9 Likes

@cirmes, hvor mange gode grunner hadde du til oppgang etter endt handel fredag 16.26?

Uansett, på generelt grunnlag så samler jeg sammen litt historiske data basert på aksjelister og tidligere dumping av kurs, så sender jeg over til stockwatch. Jeg har ikke noe problem med at folk hverken kjøper eller selger aksjer. Jeg er derimot heller ikke for slike absurde intradags krumspring hvor 10-20% av en dagsomsetning av en normal dag forsvinner ut på sekundet med resultat at kursen faller 3-4-5% i en smell. Det går an å maksimere slike salg når omsetningen øker badesert på tekniske signaler eller andre gode nyheter om man ønsker å selge og også sikre seg best mulig snitt på utgang. Er imidlertid usikker på om dette er hensikten, eller om det er fint å tjene penger på Funcom mange ganger ved at kursen hopper og danser som den gjør. Har pappaperm med knert nr 3, så jeg utvider gjerne påskekrimmen for å se om det er noe hold i våre tanker eller om vi rett og slett må ta av oss tinnfoliehatten og akseptere at vi har feil og alt er greit :slightly_smiling_face:

16 Likes

Det er ikke forbudt, men ikke gjør det før meg.

2 Likes

Ja, vi er heldige som eier aksjer i Funcom og alt det der. Samme leksa som sist.

1 Like

Noen som vet hvor man finner historiske data fra alle handler intradag?

1 Like

Liar liar pants on fire :smirk:

1 Like

Gjeeeesp… at du gidder!

2 Likes

Ikke rart man er opp 34 % i 2019 når kursen like før nyttår ble gruset ned til nivåer den ikke hører hjemme på av en rekke hodeløse salg.

Om du kun bryr deg om avkastning i årets første 4 måneder er det jo bare å finne flere small- og mid-cap selskaper du kjøper deg inn i før du selger ut alt like før nyttår og tar inngang igjen på nyåret.

2 Likes

Hele ordren min ble ikke gjennomført sist uke så kjøper 10550 for å få rundt tall😂

2 Likes

Greit nok at den er opp YTD, men det er jo opp fra en bunn som ble satt like før årsslutt. Sannsynligvis ble den også satt for å kunne si at “funcom er jo opp X% YTD”. Argumentet faller helt bort når man ser på utviklingen som var før nyttår.

3 Likes

På mystisk vis stoppet kursdumpingen opp. Snodig!

1 Like

Ja, nu ska vi upp igen.

1 Like

Ellers er jeg enig i at det er litt mye om ikke akkurat konspirasjonsteorier, så beskyldninger som er mer eller mindre velbegrunnede og dokumenterte.

Men du (og andre) skal vite at slik type triksing og miksing som melker markedet går til et visst punkt før det faktisk blir tatt tak i.

Dette kan ta langt tid, disse etatene jobber tregt… og kan ta opp saker flere år i ettertid. Så alle her skal vite at om en har litt sånn småskittent mel i posen så kan en ikke sove godt før mange år er gått!

Jeg har en bekjent som jobber i Finansdepartementet. Vedkommende gav veldig god informasjon til meg (på generelt grunnlag!) rundt Økokrim sine saker relatert til Funcom tidligere. Jeg skal snakke med han igjen nå for å høre litt nærmere om hva som skal til og tips for å komme igjennom mot Finanstilsynet og Økokrim. Det er jo ikke noe vanskelig for dem å nøste opp i slike saker, det er kun snakk om hvor deres prioriteter ligger og hvor sikre de ser for seg å være i en rettsprosess.

20 Likes

Norske indexen har jo gjort det fantastisk i samme periode og!

2 Likes

10 Likes

I dag er vi (utrolig nok) alle innforstått med situasjonen. Noe jeg har forsøkt å bidra til, med “sutring” og stahet i hvordan man omtaler handelen av aksjen.

Faktum er at vi eier en aksje som er inne i sitt tredje år som (tilnærmet) klinisk kontrollert.

Dette har flere uheldig konsekvenser, hvorav disse er de overordnet viktigste:

  1. Mindre volum, da både tradere og seriøse investorer skygger banen
  2. Mindre volum, da aksjen ofte handles mot sentiment, noe som bidrar til at småfisk ikke holder ut eller tar ny inngang. Dette ser vi senest med svenskene
  3. Kunstig lav kurs, da aksjen siste halvår 2018 ble herjet så hardt at den ikke fikk etablert seg på kurser som reflekterte turn-around

…samt en rekke andre ting. Funcom er noe helt spesielt blitt, og aksjonærmassen har de siste årene blitt trent opp til (kall det hva dere vil) til å agere i flokk basert på kursbevegelser utløst av én aktør.

Disse kunstige bevegelsene er viktigere enn både fundamentale faktorer og/eller informasjon vi klarer å grave frem. Det er mildt sagt en kjedelig situasjon.

Det ovenstående er grunnen til at jeg hele veien har sagt at 20 - 40 millioner av krigskassen burde blitt brukt på å bytte indeks.

Til slutt:

Ja, Funcom er “friskere” enn på lenge med inngangen til CNT, økende antall kvartaler med overskudd, sterkere pipeline. Og så videre. Det vil etter hvert reflekteres stadig mer i både kurs og handel. Tålmodighet vil lønne seg - og caset har til dels materalisert seg de siste par årene (i den forstand at aksjen ikke er bunnløs).

Begge sider av saken er sanne og relevante.

Ha en strålende Funcom-dag!

12 Likes

Tror du det hadde blitt volum uten at tradere (deriblant ASP) hadde vært i aksjen? Hehe.