Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Jeg selger sjeldent kun øker. Kjenner jeg er 100% ustresset av et slikt fall nå

5 Likes

Nå har vel Robur hevet snittet noe i ettertid men emisjonen de insisterte på å kjøpe seg inn gjennom var på 13 kroner. Men med urolig marked, CU flopp og et litt skuffende E3 slipp så kan det jo fort være at vi kan se de nivåene igjen. Funcom kan jo fort gå noen kroner både opp og ned (som forsåvidt de fleste selskaper).

Skal forøvrig være veldig glad for at Robur insisterte på å kjøpe seg opp gjennom emisjon og dermed styrke Funcoms økonomiske posisjon betraktelig. Med dagens dollarkurs utgjør pengene Robur gikk inn med ca 52% av kassabeholdingen. Gir Funcom økt mulighet til både å hoppe på muligheter som måtte by seg og å jobbe i ro og mak med de prosjektene de selv holder på med. Viktig å ha økonomisk ryggrad til å kunne ta de rette valgene hele veien. Ikke bli presset til noe annet.

4 Likes

Helt enig, samme her. 2020 er året jeg ser frem mot og jo mer jeg får kjøpt jo bedre :smiley:

3 Likes
1 Like

Er vel disse alle langsiktige er inne på grunn av :slight_smile:

De fleste er vel enige om at det er her det aller meste av potensialet for store inntektsstrømmer ligger. Samt å bygge videre på disse IP’ene i etterkant selvsagt.
Så er selvsagt publishing delen viktig for å redusere svingningene i påvente av egne spill og forhåpentligvis heve inntektene noe selvsagt.

11 Likes

På de 10 årene vi har diskutert Funcom her har jeg aldri hatt mer ro i meg enn nå. Null emisjonsfare, null sjanse for nye økokrimsaker, null sjanse for at Jebsen selger for en slikk og ingenting. Penger strømmer inn, CE er en suksess som bare fortsetter og fortsetter og de skal nå lansere 2 egne spill på ett og samme år. Blir jo garantert helt ville inntekter i 2020.

Edit: De kommer jo til å publisere 2-6 mindre spill innen den tid også.

18 Likes

Lenge siden Funcom har vært så robust som nå ja. Pengene har de siste 2 kvartalene strømmet ut litt fortere enn de har strømmet inn men jobber jo tross alt med mange prosjekter og ingen egne lanseringer i perioden så det er forsåvidt helt uproblematisk. Egentlig bra gjort å ha greid å begrense pengelekkasjen såpass som de har.

Garantier har man jo aldri men jeg har også tro på at 2020 blir det nye rekordåret i Funcoms historie ja. Så fremt Conan SP ikke glir over i 2021 i hvertfall. Alle de tre egenutviklede spillene burde jo ha rimelig stort potensiale. Conan SP er vel det prosjektet jeg føler meg sikrest på skal bli en brukbar suksess økonomisk.

5 Likes

Det er umulig å se hvor mange av registrerte AoC eiere som også eier CE?

Det er absolutt bra at man har forskjellige tråder som dekker forskjellige emner, men jeg reagerer på navnene til trådene det her er snakk om og anbefaler sterkt at de skiftes. Eventuelt kan man utvide til å ha tre (tråder).

Funcom småprat - burde være hausse/baisse tråd. Og der hvor man dekker hendelser slik de utspiller seg. Bill. Mrk høy temperatur.

Funcom Fundamentale forhold - en tråd for de som ønsker å vektlegge slikt.

Funcom Teknisk analyse - for de som mener at kursutvikling kan forutse basert på charts.

Også beholder vi innsider tråden hvor vi i stor grad viser at vi stort sett kommer fra møblerte hjem alle som en av oss.

8 Likes

Ikke ment som noe brannfakkel eller noe men, alle snakker om 2020 som the year of Funcom, men fakta er jo at vi vet ikke en damn shit om noe som helst av kvalitet eller interesse rundt det som lanseres av interne titler?

Burde vi ikke ha et edruelig forhold til hva vi bør forvente?

Har alt av interne utviklede Funcom titler vært positive?

Vi går utvilsomt??? inn i 2020 med en sollid grunnmur🙂.

Men det som presenteres må fortsatt overbevise OG levere.

4 Likes

Tror du forveksler denne støttegruppen med et diskusjonsforum.

1 Like

bilde

Sannsynligheten, min venn, er stor for suksess med minst 1 av spillene. Men ingen vet sikkert. Jeg tror på 2 suksesser. For jeg er FAN :sunglasses:

3 Likes

Har aldri noen garanti men det som Funcom har brent seg mest på før er å “måtte” gi ut spill før de egentlig har vært klare. Nå har de arbeidsro.
Og sannsynligheten for god kvalitet burde være relativt høy da.

Conan SP har de sagt at mange har spurt etter og spillerbasen fra AOC og CE vil helt klart sjekke ut dette spillet. Så ser det bra ut er jeg rimelig sikker på ganske høye salgstall på dette.
De har jo mye å gjenbruke fra CE her også vil jeg tro. Så man starter utviklingen med veldig mye å bygge videre på.

DUNE open World vil jeg også tro at man gjenbruker mye fra CE. De har også veldig mye erfring fra CE de burde kunne utnytte til å lage et enda bedre open world spill nå. Og Dune burde ikke være en helt håpløs IP å greie å skape lit blest rundt et slikt spill med. Så jeg er relativt optimist her også.

Co-op shooter vet vi veldig lite om. Veldig spent på hva de får til her. Sjangeren er jo stor så potensialet er dertil stort men her starter de nok litt mer på bar bakke så i tillegg til kvalitet så har de også en stor jobb å gjøre for å skape interesse for dette spillet.

Men alt i alt så er det veldig god sannsynlighet for greit med inntekter fra de annonserte interne spillene. Men den store divergensen mellom hva mange her inne mener er riktig prising av Funcom og det markedet er villig til å prise Funcom til tror jeg ligger i hvilken sannsynlighet og grad av suksess man tillegger disse spillene.

7 Likes

Det er sånn trådene er tenkt også.

Stort sett enig med deg her, men vi ser jo at Conan IP-en ikke reddet CU. Nå skal det vel sies at for Conan fans, så er det planlagte spillet det de har ønsket seg i alle år. Så er spørsmålet om Funcom klarer å utnytte det at det er et singleplayer og ikke et multiplayerspill og få grafikk og animasjoner opp til det neste nivået.

For min del, så er spørsmålet hvor populær survival-sjangeren er i 2021 og hvor originalt spillet blir. For hvis det er en blåkopi av CE, så er det på mange måter 4 år for seint ute. :stuck_out_tongue:

Dette er vel den største jokeren her. Såvidt jeg vet, så er sjangeren med rene PvE coop spill som Vermintide og Payday rimelig populær og det er få spill i sjangeren. Til og med :poop: Overkill’s The Walking Dead har jo solgt 300k+ eksemplarer, selv med latterlig dårlige reviews. Samtidig, siden spillet er basert rundt coop, så må du nå en kritisk masse for å virkelig selge bra. Jeg tror Funcom med sin erfaring med å designe Raids og Dungeons fra AoC og TSW har en veldig god sjanse. Det er den type gameplay jeg tenker vi får se igjen her. Spesielt TSW hadde noen skikkelig fete raids som så knallbra ut.

3 Likes

Hei Rui! Få Funcom av Oslo Børs nå da. Dette funker ikke.

3 Likes

Har du sett utviklingen til GIG? Det var samme prat der

2 Likes

Ikke sammenlignbart selskap.

1 Like

CU appelerer ikke til Conanfans i det heletatt. En liten miniatyrconan du kan styre rundt gir ingen barabarfølelse. Det tror jeg forsåvidt ikke Chop Chop vil gjøre heller.

Men å spille Conan himself i en røff barbarverden tror jeg gir en helt annen effekt og drahjelp av IP’en og spillerbasen man har.

7 Likes