Jepp, poenget mitt er kanskje at hvis ConanSP ikke klarer å få fram barbarfølelsen, så hjelper ikke IP-en noe. Tenker vi er rimelig enige egentlig.
Igaming är en bransch med avsevärt mycket högre risk än traditionell gaming. Jag var inne i GiG för några år sedan, men fick kalla fötter just pga detta. Har inte ångrat det beslutet direkt.
Conan SP må være på Witcher-nivå. Så enkelt er det.
Og klarer de det så er sky the limit.
Det må det overhodet ikke, break-even ved et 10 MUSD budsjett og med 40 USD som salgspris, er på 375k over livstiden. Hvis det selger halvparten så bra som CE gjorde på PC på PC, Xbox og PS4, så når det break-even i løpet av 2-3 kvartaler.
Conan SP på witcher nivå? Om conan SP selger 1/20 av witcher i løpet av 3 år haddet det vært fantastisk bra for funcom. Altså 2 mill solgt…
Nei de må selvsagt få frem barbarfølelsen for at det skal fungere men jeg regner jo med at det er prioritet 1 i hva de prøver å få til med dette spillet. Så hvis de feiler med å oppnå det så blir i hvertfall jeg veldig skuffet
Jeg snakker ikke om hva som skal til for å gå i break-even.
Jeg snakker om hva som bør være ambisjonen dersom de ønsker å hedre IP-en og om de skal gå til himmels.
Det skal vel sies at i forhold til hva det forventes av salg her inne, så vil jo ConanSP skuffe enormt om det bare selges ~400k over livstiden. Hvilken andre lignende SP har vi som kan brukes som sammenligningsgrunnlag for hva som kan forventes å selges?
Hvis man vare tar med basen fra AoC og CE alene så bør de fint nå break even etter noen måneder om spillet er ok/bra. Som på CE tror jeg de får mye gratis helt i starten fra tidligere spillere.
Ja, det er vel ganske mange som kommer til å prøve ConanSP av de som har AoC og CE. Nå husker jeg ikke hvor mange CE solgte i løpet av første mnd av EA og første måned av full lansering, men har ConanSP en kvalitet som overgår CE (noe som det bør være da de mest sannsynlig har en del gjenbruk av kode fra tidligere), så skal det vel ikke være vanskelig å matche antall salg over samme tidsperiode. Vil også tro at Funcom vil bruke mye mer på markedsførings for de interne spillene enn publisherspillene.
Witcher.
Funcom har 2 år devtime på spillene sine. De kommer aldri til å lage et spill på Witcher nivå, det er ikke strategien deres.
A total of 240 in-house staff worked on The Witcher 3 (most were Polish, but a “considerable” number were foreigners), while 1,500 people in all around the world were involved in the game’s production.9
The Witcher 3 development took about 3.5 to 4 years from start to finish.
Speaking during CD Projekt Red’s latest financial briefing, the English translation of which was published today, CEO Adam Kicinski revealed the game’s total budget–including development and marketing costs–as 306 million złoty or about $81 million USD.
Tjaaa… Som @Konamixx skriver så har The Witcher 8x høyere utviklingskostnader enn ConanSP og dobbelt så lang utviklingstid. Er vel ikke heeeeelt sammenligningsbart, men det er da et referansepunkt man kan bruke til å gjøre noen estimater.
Man begynner ikke rett på Witcher 3-nivå nei.
Men Witcher-serien bør være en benchmark å jobbe etter.
Muligens sammenligne med det første witcher-spillet. Det hadde en by med kloakk-system og en landsby, noen grotter. Et mye mindre prosjekt enn witcher 3.
The witcher 2 kostet faktisk bare 10m usd å produsere. Riktignok i lavkostland.
Godt spørsmål angående sammenligningskandidater for Conan SP. Jeg kommer på Gothic og Risen av ikke-blockbustere som Elder scrolls (Skyrim) og Witcher. Har noen andre forslag?
Uncharted. Fallout.
The Witcher 2 ble annonsert 18 September 2009 og publisert 17 Mai 2011. I løpet av 1 år (Mai 2012) ble de solgt totalt 1.7 millioner kopier, med en utviklingskostnad på rundt $10M (1). Jeg vet ikke om dette inkluderer enhanced version som ble annonsert Januar 2012.
ConanSP har ca samme utviklingskostnad (~$10M), men en langt mindre utviklingstid (2 år). Markedet har økt heftig mye siden, så eksponeringen for flere mulige salg er jo langt større enn for 8 år siden.
(1) : https://en.wikipedia.org/wiki/The_Witcher_2:_Assassins_of_Kings
@pablo har et poeng med Witcher. Sammenlign heller med den første enn å starte med nr. 3 - det er klart budsjettet er mye større da.
Her er teamet til den første Witcher
Kan også sies at Funcom har en fordel med raskere utvikling i UE4 og DW.