Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

@antzzo jeg tror ikke accelerated amortization method har noe med om de er publisher eller ikke. Dette tror jeg er et prinsipp de vil følge unasett. Men typen spill vil nok påvirke hvor stor andel de tar i starten.

Fra Q4:
5 Depreciation and amortization
The Company amortizes investment in the development of technology and game assets on a
systematic basis over their useful life. MMO games (Age of Conan and Secret World Legends)
and technology have an amortization period of up to five years, whereas other games have
an amortization period of two years or below. The company applies the diminishing balance
amortization method, also called accelerated amortization method, that reflects the pattern of
consumption of the future economic benefits. Typically, a high share of the amortization is
applied to the time period after release, diminishing over time. If that pattern cannot be
determined reliably, the company uses the straight-line method.

3 Likes

Så har de inte kommunicerat tidigare utan att de följer olika metoder om det är internt eller externt spel.

Svarar dig ikväll

2 Likes

Jeg tror de endret metode fra Q4 og utover, men som nevnt over, såvidt jeg har klart å regne meg fram til, så vil CE være ferdig avskrevet i løpet av 3 år. Mao vil avskrivningene derfra gå kraftig ned samtidig som avskrivningene går kraftig opp pga coop som lanseres ca samtidig. Funcom kjører også DLC-ene som investeringer som blir skrevet ned.

1 Like

Jeg mener som @Christian at de kommuniserte en endring på dette ved Q4. Derfor jeg klippet fra Q4 også :slight_smile:

1 Like

Funcoms eksisterende spill er verdsatt til ca. 10MUSD pr. 31/3. Av dette er ca 7,3MUSD PC.

Det inkluderer CE, MYZ, CU og SWL. Regn med at CE (verdi pr. i dag) er fullt ut avskrevet innen 1-2 år.

Jeg har tolket det til 18 måneder på småspill 3 år på storspill. Mulig det er feil av meg. Årsrapporten legger opp til at det kan ta 5 år å skrive av så vidt jeg forstår det.

Relevant side i årsrapporten: 62.

1 Like

Funcom skriver jo ned 2+ MUSD i kvartalet uten lanseringer, så tenker at det er nærmere ett en to år. :slight_smile:

Jupp, jeg bare nevnte det siden du skrev at du regnet med det var fullt avskrevet i løpet av 3 år lengre opp her.

Har ändrat i tusen dollar i årsrapporterna 2019-2021 och i kvartalsrapporterna för 2019 i word dokumentet. Fortsätter med standard decimaler i de olika spelen i excel filen.

Funcom är förläggare så i alla räkneexempel så får Funcom alla intäkter, som sedan betalas ut i royalty (som finns i OPEX). Det tar jag i beaktning i OPEX (som ligger väsentligt högre än Redeye exempelvis).

Avskrivningar har vi diskuterat här och det jag kommer justera D&A beroende på hur nästa kvartals rapport ser ut.

Jag vet att jag bara tagit 25 % av Season pass i Q2 och inte i de andra kvartalen. De ligger under posten “Övriga titlar”.

1 Like

Hvordan har du regnet for å komme fra en fullpris på f.eks. 9,99, til “etter cuts” på 5,93? 30% til Steam ser jeg jo, men så blir jeg litt usikker på hva annet du har trukket for. :slight_smile:

30% plattform
12 % moms
5 % UE 4.

Sen har jag ganska väl tilltagen rabatt på många basspel som väger upp annat, exempelvis royalty till Malmberg. Jag orkar liksom inte räkna ut “Si och så här många spel såldes till fullpris”. Utan jag drar mer ett snitt .

Har tänkt ändra cuts framöver också . Exempelvis CE lär vara över 10 musd på Steam snart. Men jag tar det senare då jag avvaktar drag från Steam om de kanske sänker ytterligare iom Epics framfart

1 Like

UE4 royalty belastes ut av OPEX, men påvirker som sagt ikke net result, kun de andre tallene.

Jeg har forresten bare droppet å regne med moms, ettersom prisen i land med moms gjerne er høyere enn i USA, så da har jeg bare regnet med USA-prisen. Det stemmer nok ikke helt, spesielt ikke for spill som MYZ som hovesakelig solgte bra i EU.

Tenker 12% som du har brukt på moms er helt ok å bruke som snitt, så får man tatt litt høyde for at det selges billigere i endel land.

Begynner å nærme seg mitt target nå, men er dessverre frelst i Targo for tiden. Tror ROI er bedre der neste 6mnd. Selv med mye lavere risk i Funcom skal jeg innrømme. Mulig jeg slenger litt i Funcom om vi går til 12kr da. Historisk har det vært god støtte rundt 2,86 eller 14,3kr som det heter nå da, men kan se ut som den har brutt ned derfra?

1 Like

Gir det mening å snakke om historisk støtte i Fun? Var et noe annet selskap når kursen var 2,86? Etter min mening er det underpriset og oversolgt.

6 Likes

Det er du ikke alene om å mene, men børsen er historisk høy, folk trekker ut risikopenger. Så da faller ting man ikke skjønner.

Men det er et marathonløp, så lenge funcom leverer tallene så er det bare snakk om tid.

2 Likes

Foreslår at vi holder TA prat i TA tråden

1 Like

Når tingene er ganske ille i utgangspunktet så er det naturlignok kjipt, og mange som har fulgt med en stund synes det er på tide at aksjonærene får betalt for tålmodigheten. Oppå dette kommer en og annen innom i elendigheten og sier at jeg kjøper på target 12 kroner, fuck you! :sunglasses:

3 Likes

Har du solgt deler av eller alle funcom aksjene dine de siste 4 ukene ? (anonym vote)

• Ja
  • Nei
  • Har kjøpt
  • Skal inn igjenn på et senere tidspunkt

0 stemmegivere

Du burde lagt til nytt alternativ, for mange har kjøpt de siste 4 ukene.

1 Like