Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Tror effekten av å skifte børs blir fraværende eller i verste fall negativ.

Sagt det før men Funcom må vise at strategien fungerer før det skjer stort. Så langt er der jo i veldig stor grad fortsatt CE som drar lasset. SWL ble ingen særlig suksess. MYZ skuffet litt initielt men har kommet seg. CU har skuffet/floppet.
CCC tror jeg ikke finansmarkedet ser noen stor oppside i og MOM er høyst usikkert selv om det kommer noen lovord.
Funcom kommer til å være i en overgangsfase til den nye strategien til uti 2020 (før man virkelig ser om fen fungerer) og jeg tror man bare må forvente litt svingninger og litt lav interesse fra de store en stund enda.

Selskaper som prises i stor grad på forventninger svinger. Overpriset i perioder og underpriset i perioder.

6 Likes

Selskapet er vel strengt tatt heller ikke så feilpriset som det av og til virker som mange her tror.
@anon80503862 har jo tallfestet dette rimelig greit før iforhold til det rent finansielle.
Pipen, selv om de har mange jern i ilden, vet vi egentlig ikke mye om. Vi har fått et lanseringsvindu, en sjanger, noe IP info, men før de faktisk viser noe er det vanskelig å verdsette dette. Om de viser en video og den generelle reaksjonen blant spillerne verden rundt er full pupp vil man selvfølgelig kunne øke forventningene sine, men frem til det tidspunktet er det vel begrenset hvor mye man tør å vektlegge den pipen.

8 Likes

Jeg var inne før CE early access. Mcap var ca det samme da. (Mulig de var noe overpriset den tiden?). Var i hvert fall betydelig høyere risiko den gangen. Fun har bevist mye, samt de tjener penger. Eneste grunnen vi er her vi er nå, er makro.

1 Like

Her var det mye å ta tak i. CE som du skriver, drar riktignok store deler av lasset nå, men hvor mye har ikke Funcom brukt i utviklingskostnader knyttet til andre spill i perioden hvor det har hentet inntekter? SWL ble en suksess, det dro inn mye penger fort, og det var det Funcom primært ønsket å gjøre med det…når det ikke lengre ga nok inntekter gikk de direkte over til å utvikle co-op shooter. Å si at MYZ skuffet initielt er også helt feil, det var bare noe enkelte her på forumet trodde ut fra altfor høye forventninger.

CU har ikke spilt sine siste kort enda, det er enda muligheter der. Og helt skandaløst har det heller ikke solgt, pluss at det bare er gitt ut på PC og utviklingskostnaden har vært lav.

2 Likes

Iflg salgskurver på andre spill av samme størrelse/type, så fikk MYZ en flatere salgsbane, dvs at når man projiserer salg fra et par uker over et år, så får man en lavere total enn det som ble realiteten. Så ja, konklusjonen var feil, men logikken var riktig, og fortsatt noen jeg vil bruke igjen. Når det kom til hva “enkelte” trodde, så gjaldt det vel rundt 50% av de som stemte i polls osv. :stuck_out_tongue:

Å sende aksjen ned fra 18 til 11,5 var nå rimelig uforståelig for meg. Tenkte kanskje vi kom til å se 15-tallet.

2 Likes

Kjøpte meg inne første gangen selv da. Rett før release. Var inne på 3,20 tror jeg, var med helt opp og helt ned til 2kr igjen. Litt overpriset er understatement, men da gikk aksjen på det faktum at spillet solgte som hakka møkk, de første ukene. Da trodde jeg et par millioner var innen rekkevidde det første året :stuck_out_tongue:
Var vel 180M aksjer da, så MCAP var vel maks oppe i ca 1 mrd i ukene etter launch.

Hvis du ikke justerte for et digert konvertibelt lån :stuck_out_tongue:

1 Like

Makro? USA är på ATH

Notering på en indeks med mer volum og flere, sammenlignbare søsterselskap er positivt. Det er større interesse for sektoren og langt flere investorer. Til sammen betyr dette «riktigere» prising - det være seg opp eller ned.

At markedsplassen videre ikke tillater- og følger opp svineri a la det vi har sett så altfor lenge er også positivt.

Rent finansielle multipler tilsier vel Funcom ikke kokkos-priset.

Det sagt, så er det ikke noe særlig optimisme på vegne av pipe og/eller vekstselskapsprising å snakke om.

2 Likes

Det at Funcom fikk sine minutter på hovedscenen under E3 og var sponsor så tenker jeg at det er en forsmak på deres nye PR strategi ut mot 2020. Jeg har ikke vært i gamet så lenge, men den ifjor så var det bare en liten teaser med xbox mish mashet med en kavalkade av spill på en rull. Ganske sikker på at det er mer optimisme internt enn det er på dette forumet som blir styrt av kortsiktighet.
For min del fortsetter jeg å stange hodet i veggen og venter på Q2 2020, lyst å bli ferdig med papiret men pokker ta om jeg skal selge under 20.

15 Likes

Må kjennes bra ut å kunne kjøpe 10% lavere enn milliardæren Holta.

Han kjøper nok også 10% billigere😉

1 Like

Funcom er live nå

4 Likes

Belåningsgraden på Funcom er nå økt fra 50 til 85%. SB1M har gått fra 40 til 85 % på litt under ett år. Tyder vel på att de ser på Funcom som ett noe tryggere papir å investere i nå enn de gjorde tidligere.

9 Likes

null belåning i Nordea fortsatt.

Hva er det som bestemmer om et meglerhus setter i gang med analyse av et selskap eller ikke?

Kanskje det er manglende kompetanse om spillselskap som gjør at de norske husene ikke dekker Funcom?

1 Like

20/06-2019 18:00:10: (FUNCOM) Allocation of Options

1 Like

Leser jeg rett i at opsjonene er i minus med dagens kurs?

5 Likes

Ikke fan av denne evige aksjetrykkingen…