Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Har ikke MoM 10mill budsjett + hva nå enn de får av FUN?

Jeg synes det er veldig bra at Funcom har opsjonsprogram. Det gir de ansatte en god grunn til å prestere. Det er en bonus for de. Det jeg ikke liker det at det trykkes nye aksjer i opsjonsprogramet. Da er det er det oss aksjonærer som betaler bonusen. Jeg mener Funcom burde kjøpe aksjer i eget selskap for å bruke i disse opsjonsprogramene.

16 Likes

Optioner är ju ett citament och en bra förutsättning för att skapa mervärde i bolaget. Kikar man på Funcoms utveckling senaste 3 åren är dom väl värda det. Detta är ett vanligt förfarande i de flesta bolagen så jag förstår inte diskussionen här inne ärligt talat.

1 Like

Jeg syntes jeg kan få opsjoner siden jeg heter Atle …

2 Likes

Anbefaler folk som er stort inne i Funcom å også involvere seg i spillverdenen. Da får man fort høre om Funcom spillene fra andre om de kommer til å ta av. Om man ikke hører noe blir det sjeldent mye salg. Det som fikk Conan Exiles til å ta av var penis physics og at de fikk lov til å streame det på Twitch med nakenhet. Da flere jeg kjenner som spiller mye tok opp Conan Exiles uten at jeg hadde snakket med dem om det skjønte jeg at det hadde nådd mange.

2 Likes

Conan Exiles har blitt plukket opp av noen millioner siden penis-moroa tok slutt da :stuck_out_tongue:

5 Likes

Jeg opplever stadig venner/kollegaer som ikke vet hva som foregår i Funcom. Når jeg forteller om partneravtaler om eierskap til flere uliker IP’er og spesielt nevner dune IP, og alle spillene de har i roadmap så får de ganske sjokk.

1 Like

Så, fikk litt kritikk her fra sidelinjen på mitt forrige svar, og for å si det rett ut, google trenden til både CCC og MoM er dårlig.

Grunnen til at jeg ikke sa det direkte er rett og slett fordi jeg synes MoM ser ut som et spill som kommer til å selge, men når jeg krangla på @anon91440261 fordi han ignorerte google trenden til CU, så er det jo rimelig rørete.

Så, hva er greia her? Vel, hvor viktig google trenden er avgjøres av hvor nærme lansering spillet er. Det er ikke alle spill som har samme kurve og MoM mangler en CGI for å dra oppmerksomhet. Jeg satser på at selv om spillet kanskje selger litt treget første dagen, så tar det seg opp hvis spillet er bra og at det er mange TSW fans som vil plukke det opp. Inntil videre, så har MoM noe å bevise.

5 Likes

Slapp helt av. CU kunne solgt mye bedre hvis spillet var bedre. Selv om lav score på Google Trends. Jeg gir deg ikke rett i diskusjonen selv om spillet solgte dårlig. Mange spill selger bra helt uten forhåndshype

2 Likes

Jeg slapper helt av, men samtidig, lurt å ikke lure seg selv, som jeg kanskje drev på med her. Gjorde det for TSW hvor jeg bare ignorerte at google trenden var relativt dårlig fordi jeg trodde spillet kunne være kjent for et stort publikum uten at det ga utslag på google trends, men det tror jeg rett og slett er feil.

Jeg ser nå på google trends før lansering litt som TA, det gir en sterk indikasjon, men ikke fasit. Spesielt er jeg usikker på hvordan google trends interagerer med konsoll-lanseringer.

4 Likes

De har vel mulighetene til å kjøpe aksjene i markedet men slik økonomien har vært og fortsatt er så synes jeg det er riktig av Funcom å heller utstede aksjer fortsatt. Dette fordi jeg synes det er helt essensielt at Funcom har en god økonomisk buffer. De har en helt grei buffer i dag men ikke mer enn den bør være synes jeg. Så inntil cashbeholdningen blir enda litt større og cashflow blir positiv så synes jeg de skal bruke nye aksjer til dette.

2 Likes

Etter lansering av ett spill så er det helt andre kriterier enn google trends, wishlist, steam community, forhåndssalg, osv som betyr noe. Da må du nullstille og se på steamdb (CCU), review trend, og steam global top sellers.

Det er først ved lansering man vet om spillet er kvalitet og vil fange oppmerksomheten i markedet.

Men før lansering kan du danne deg ett bilde av interessen i markedet for spillet før lanseringen. Rett og slett hvor mye interesse har tittelen generert blant gamere, hvor mange er det som ser fram mot lanseringen og har tenkt å plukke det opp ved lansering relativt uavhengig av kvalitet.

Så markedsinteressen før lansering er interessant å måle for å ha en “beste gjetning” på om spillet vil selge dårlig, ok, eller bra. Og den måles ikke best ved å se på enkeltartikler av folk som har prøvd spillet, men ved å forsøke å finne ut hvor mange gamere som har lest/hørt om spillet, og deretter valgt å:

1: Google det.
2: Forhåndskjøpe det.
3: Lagt det til i steam wish list.
4: Blitt medlem i community på steam.

Hvis folk ikke har giddi å gjøre noe av dette, så kan man trygt si at ja - kanskje folk så presentasjonen på e3 eller leste noen positive artikler, men nei - det fenget ikke nok til at de har planlagt å spille det ved lansering. Hvis en av indikatorene viser noe helt annet enn de andre, så bør man selvsagt være skeptisk.

Det vil ikke si at spillet er dårlig, eller vil selge dårlig. Det vil bare si at spillet ikke har klart å få oppmerksomhet i markedet før lansering. Og som oftest er det en direkte sammenheng mellom dette og salg etter lansering - men absolutt ikke alltid. Det er derfor man må nullstille ved lansering og måle faktiske data (steamdb CCU, reviews) etter lansering. Google trends og andre indikatorer er ikke gode å bruke etter lansering.

Men, det er i mine øyne for tidlig å måle dette nå. Det er bedre å ta en kikk hvordan situasjonen er ca 1 måned før lansering, og så følge med deretter. Det er fordi det ofte tar tid å få litt oppmerksomhet, og det er når lansering nærmer seg og streamere / journalister / gamere sier “neste måned gleder vi oss til disse spillene, osv” at man kanskje får opp markedsinteressen før lansering. Det er rett og slett for tidlig til å legge veldig mye vekt på google trends nå - men det er noe jeg mener er logisk å legge vekt på siste måned før lansering.

10 Likes

Mu’h makro.

Bare å grue seg til makro blir rød igjen, og glede seg til alle “ned fordi makro” forklaringene.

2 Likes

Chop chopy :smile:

com-add-text%20(2)

Det gjør rett og slett vondt i sjela å høre på de argumentene :laughing:

Den nye børsdirektøren ønsker å trekke mer tek til oslo børs.

Da bør han kanskje begynne med å rydde opp i reiret først.

2 Likes

1 Like

Har heller ikke den store troa på det😂

Blå fredag i funcom. Glad jeg fikk brukt skattepengene fornuftig i går. :champagne::beach_umbrella: