Uansett hvor lite aksjonærene liker det, så spiller det nok liten rolle for Funcom som selskap hvordan kursen utvikler seg på kort sikt. Men det er nok helt klart noe de ikke liker - i så fall hadde de ikke giddet å drive med innsidekjøp.
Så lenge det ikke blir aksjonæropprør mot styret eller ledelse, så er det bare å vente på at Funcom leverer sitt neste spill med suksess.
Det mange ikke ønsker å forstå er at markedet ønsker å vite mer om neste spill som kommer ut før man konkluderer om spillet blir en suksess eller ikke. Spesielt hvis man står utenfor og ikke er investert.
Selger coop shooter bra vil kursen i Funcom gå kraftig opp. Og ingen ASP kan stoppe det - tvert i mot, han vil nok heller forsterke effekten.
Og selger coop shooter dårlig, ja da får man nok motsatt resultat. Og igjen vil nok ASP forsterke effekten.
Denne ekstra volatiliteten har vært kjent for mange aksjonærer i årevis, og er noe man bør ta med i betraktningene når man posisjonerer seg. Enten det er for kort eller lang sikt.
Når det kommer til PR, så er det rett og slett små teasere jeg mener.
Her er Bethesda ute med teaser i 2018 for ett spill som sannsynligvis kommer 4-6 år senere. Den gangen folk fortsatt likte selskapet:
Her er CD Project Red ute med teaser 7 år før Cyberpunk 2077 blir lansert:
Her er teaser trailer for Vampire the Masquerade 2, lansert ca 1 år før lansering:
Fordelen med å lansere noe så tidlig er at du har mulighet til å komme med på lister over “most anticipated games in 2020” “coolest gametrailers” osv. Mutant Year Zero kom med i mange sånne compilation videoer før lansering.
Jo lenger man venter med PR, jo kortere tid har man på å bygge opp hype og få gratis PR fordi man har lansert en kul video og folk har mulighet til å bygge opp forventninger på egenhånd.
Funcom måler nok interessen, og de har åpenbart konkludert med at det vil lønne seg for dem å kjøre kortere PR kampanjer med mindre ressurser investert. Dette har de nok åpenbare grunner til å ha valgt, og selv om jeg som investor ikke er helt enig (fordi jeg ønsker å vite mer om hva jeg investerer i så jeg kan ta en bedømmelse av potensialet selv), så er valgt strategi noe jeg bare må leve med.
ps: Nå eier jeg aksjer i funcom igjen, så nå kan jeg være bull OG bear med god samvittighet