Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Det mest fundamentale for Funcom (som er lett å endre på) er kommunikasjon rundt framtidige prosjekter.

De har valgt en strategi som de mener gir best mulig gevinst når spillene lanseres, og at dette er svært negativt for kursutviklingen underveis er vel bare noe alle får leve med.

3 Likes

Inte helt överväldigande arbete med PR kring nya MYZ…

2 Likes

Det som hadde hjulpet mest er om man hadde blitt kvitt en viss aksjonær fra selskapet. Ingenting funcom gjør får noen betydning så lenge en fiendtlig aktør får styre kursen.

2 Likes

Mindboggling… Vill inte Norge ha några bolag inom spelindustrin? Det är trots allt en viktig näring. Obegripligt att man kan fördärva möjligheterna på det här viset.

1 Like

Hvorfor kjøre hardt med PR når dlc på xbox først fungerte idag og PS4 kom ut idag? Men håper de gjør noe going forward.

Ja, det är kanske nu som den stora PR-bazookan sätts in?

Uansett hvor lite aksjonærene liker det, så spiller det nok liten rolle for Funcom som selskap hvordan kursen utvikler seg på kort sikt. Men det er nok helt klart noe de ikke liker - i så fall hadde de ikke giddet å drive med innsidekjøp.

Så lenge det ikke blir aksjonæropprør mot styret eller ledelse, så er det bare å vente på at Funcom leverer sitt neste spill med suksess.

Det mange ikke ønsker å forstå er at markedet ønsker å vite mer om neste spill som kommer ut før man konkluderer om spillet blir en suksess eller ikke. Spesielt hvis man står utenfor og ikke er investert.

Selger coop shooter bra vil kursen i Funcom gå kraftig opp. Og ingen ASP kan stoppe det - tvert i mot, han vil nok heller forsterke effekten.

Og selger coop shooter dårlig, ja da får man nok motsatt resultat. Og igjen vil nok ASP forsterke effekten.

Denne ekstra volatiliteten har vært kjent for mange aksjonærer i årevis, og er noe man bør ta med i betraktningene når man posisjonerer seg. Enten det er for kort eller lang sikt.

Når det kommer til PR, så er det rett og slett små teasere jeg mener.

Her er Bethesda ute med teaser i 2018 for ett spill som sannsynligvis kommer 4-6 år senere. Den gangen folk fortsatt likte selskapet:

Her er CD Project Red ute med teaser 7 år før Cyberpunk 2077 blir lansert:

Her er teaser trailer for Vampire the Masquerade 2, lansert ca 1 år før lansering:

Fordelen med å lansere noe så tidlig er at du har mulighet til å komme med på lister over “most anticipated games in 2020” “coolest gametrailers” osv. Mutant Year Zero kom med i mange sånne compilation videoer før lansering.

Jo lenger man venter med PR, jo kortere tid har man på å bygge opp hype og få gratis PR fordi man har lansert en kul video og folk har mulighet til å bygge opp forventninger på egenhånd.

Funcom måler nok interessen, og de har åpenbart konkludert med at det vil lønne seg for dem å kjøre kortere PR kampanjer med mindre ressurser investert. Dette har de nok åpenbare grunner til å ha valgt, og selv om jeg som investor ikke er helt enig (fordi jeg ønsker å vite mer om hva jeg investerer i så jeg kan ta en bedømmelse av potensialet selv), så er valgt strategi noe jeg bare må leve med.

ps: Nå eier jeg aksjer i funcom igjen, så nå kan jeg være bull OG bear med god samvittighet :slight_smile:

20 Likes

Høres ut som du burde selge deg ut hvis du mener funcom ikke kan det de driver med. :wink:

Og dette er selvsagt pisspreik mener jeg. Om Funcom lykkes så kan selvsagt ikke ASP styre kursen ned som han vil. Han ønsker vel heller ikke da å holde tilbake kursen vil jeg tro.

4 Likes

Det koster jo selvfølgelig penger å lage en fet trailer, så det kommer kanskje oppå pr nærmere release så lenge i forveien.

1 Like

Det svaret kommer alltid som ett brev på posten… Man får alltså inte diskutera ledningens insats?

Hold på hatten:

Dune’ is now launching in the same spot as the ‘Lord of the Rings’ movies, the ‘Hobbit’ prequels, Disney’s ‘Star Wars’ movies, ‘Aquaman’ and ‘Avatar.’

8 Likes

… med lansering av spillet januar 2021 :sunglasses:

1 Like

Ingen tvil om scifi lengre

3 Likes

Er vel et par dager siden det ble delt noe lignende. Sykt bra satsing på Dune sa jeg vel da. Bør jo bli hype på dette, men ser ikke slik ut gitt.

De kaller altså coop shooteren for ‘SUPER CREATIVE’ selv :star_struck:

Super creative betyr nyskapende. Jeg elsker akkurat det. Hater kloner med 10% bedre ditt og datt for hver gang slik som call of duty. Det er også det jeg vil se fra funcom hele tiden. Når man tenker på det,

• AoC nyskapende combat og svært gode dungeons. Til og med pvp Dungeons.
  • TSW nyskapende quests og ingame nettleser med story fra live Internet sider og svært gode og nyskapende dungeons.
  • CE nyskapende med modding og egne servere i survival spill - spennende i seg selv.
  • Super kreativ Sci fi coop shooter passer godt inn :slight_smile:

Blir kjekt å følge med!

7 Likes

For å si det sånn, jeg selger meg ut av selskaper hvor jeg ikke stoler på ledelsen

Du selger deg jo ut stadig vekk.

1 Like

Ikke alltid positivt å komme med for mange nye ting heller. TSW prøvde så hardt å skille seg ut at det endte opp som et “nisjespill”. Ikke akkurat bra for et spill med det budsjettet.

1 Like

Nei det er så, men det er det jeg liker mest med Funcom. Og det er på den måten jeg tror Funcom, en gang de neste 10 årene, vil produsere en super hit. Og det er det som trekker meg til Funcom, mens jeg aldri har interessert meg for SB f.eks.

2 Likes