Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Derfor tror jeg Dune franchise kunne vært ekstremt attraktivt for Epic. Det er et totalt annet publikum enn Fortnite som i utgangspunktet er kjernen der.

Ja men det er for langt fremme i tid.

tror ikke noe annonseres før maks 6 måneder før launch.

Ja jeg tror ikke det kommer med det første, men jeg synes det er en interessant mulighet å se for seg et lite stykke inn i fremtiden.

Burde jo få til lanseringsdato i januar 2021 på Dune. Rett etter kinoperioden

Det skjer ikke.

H2 2021 for første spill tror jeg er det beste du kan håpe på.

Whut? Regner med at de har vett nok til å time det sammen med filmen. Regner med at det er en viss dialog mellom filmfolka og Funcom/Petroglyph også.

Første Filmen kommer i 2020.

Rui har bekreftet at det ikke kommer noen spill i 2020.

https://tinfonder.se/innehav/

1,44% av fondet står i funcom.

5 Likes

Jeg kunne skjønt det om det var et lokalt meieri og en remabutikk, der fysisk tilstedeværelse ville vært nødvendig i forhold til evaluering av et produkt, men det er overhodet ikke tilfelle i spillbransjen. Tror ikke Epic bryr seg et døyt om lokaliseringen av et selskap om det produserer innhold de interesserer seg for.
Forøvrig sitter vel alle beslutningstakere rundt en evt sånn deal i Oslo uansett?

1 Like

Det tror da f*en ikke jeg heller :slight_smile:

Jeg bare bemerket at kontorene er mer eller mindre dør-i-dør og det eksisterer sågar overlapp av mennesker. Folk møtes, diskuterer og ser (iblant) muligheter og felles interesser.

I den virkelige verden spiller slike faktorer inn, uavhengig av bransje / produkt.

8 Likes

Det store bildet er at Funcom har et spill som kunne gjort det bra på Epic store. Det er laget i unreal. Og det finnes flere tidligere Epic ansatte som jobber hos Funcom med dette spillet.

Men det er jo bare en teori og det er lov å være uenig.

De klarer ikke time det med filmen, filmen kommer neste år, spillet kommer året etter.
Det fine er at de har planlagt flere filmer og en TV-serie, så det kan fremdeles være synergi effekt her dersom spillet ikke blir forsinket og filmen(e) gjør det bra.

1 Like

Kan jo være like greit. Dune som IP er vel idag relativt ukjent blant de yngre generasjonene, så om filmen gjør braksuksess, serie og oppfølger er på vei og folk er sulten på mer Dune, så vil jo spillslipp der inne være gull.

1 Like

Vi kom en liten tur ned på 12-tallet så nå har jeg kjøpt som jeg varslet da vi var på 18ish. Tror vi skal opp herfra da basecase på 6mnd sikt etter min mening bør gi en kurs rundt 16kr uten noe spektakulært. Er fortsatt fullt mulig at vi går ned til 11,50 på det laveste, men jeg tror rundt 12,90 var bunnen og er derfor inne igjen. Hovedgrunnen til at jeg gikk inn litt høyere enn jeg først sa var at jeg ble overrasket over Conan Exiles sin stigende popularitet på Google Trends de siste månedene. Det ser ut til at spillet vil selge godt og at det kan oppleve en mini-versjon av ARK sin stødige popularitet over mange år. Da jeg sa jeg skulle kjøpe på 12kr regnet jeg CE som nesten ferdig med salget.

7 Likes

Tviler veldig på at de som lager filmen bryr seg nevneverdig om hvordan Funcom ligger i løypa. Men det viktigste er jo at filmen kommer først og at den blir en stor suksess.
Så kan Funcomspill kanskje bli litt tidtrøyte for de som ble fanget av universet mens de venter på oppfølgeren :slight_smile:

10 Likes

Hvor mye tror du jeg tror Epic dealen er verdt da? :smiley:

1 Like

Nei, men du skriver:

Så da må du jo ha gjort deg opp en mening om hvor mye jeg tror Epic dealen er verdt :slight_smile:

2 Likes

Jeg sliter veeeldig å forstå hva du henviser til. Dette er det jeg har skrevet:

Hvor her kommer det fram at jeg synes EPIC dealen er dårlig? :smiley:

Jeg skriver jo ordrett: “Nå tror jeg EPIC dealen kan være veldig bra”!!? Hvordan kan det misforståes? :smiley:

6 Likes

Raleigh är ju ett Mecka av olika gaming bolag så de är ju lika lite eller stor chans att andra bolag får exklusivt avtal med Epic…

3 Likes

Etter en liten tenkepause så tror jeg kanskje man ser ting i litt feil rekkefølge.

Det er helt klart slik at nærhet hjelper. Det er mye lettere for folk å komme i kontakt eller ta ett kjapt møte når man er i området ut fra når det passer, selv om det egentlig ikke er så interessant i utgangspunktet. I tillegg så omgås ofte kollegaer privat (om ikke annet fordi de er utro mot/med hverandre). Så derfor er det logisk å tenke seg at det har hjulpet Funcom at studioet er der det er.

Samtidig så tror jeg at denne “hjelpen” er hva som eventuelt gjorde kontakten som førte fram til MYZ gratis på Epic Store avtalen. Er denne glemt? Vi vet jo at det er kontakt mellom selskapene. Ikke bare kontrakt - vi vet at det er inngått bindende avtaler med betydelige pengesummer involvert (for uansett hva slags avtale det er så er det en viss risiko involvert, enten fra Epic sin side eller fra Funcom sin side).

Jeg tror ikke nærhet nødvendigvis hjelper mye i prosessen videre. Etter at samarbeid er etablert så er det vel spørsmål om hvor happy begge parter er med samarbeidet som spiller en rolle.

Det jeg tenker er at det er en betydelig sjanse for at dette er en biavtale fra en allerede inngått avtale med Epic Games om eksklusivitet for coop shooter på Epic store. Hvor “betydelig” tror jeg sjansen er for det? Tja … 20% ? 30% ? 50% ? Det får egentlig være helt opp til alle å gjette på. Som utenforstående er det umulig å vite sannsynlighet for dette, men høyere enn coinflip er det nok i hvert fall ikke.

Vi vet at Epic Store kjøper seg eksklusive spill for å ta markedsandeler, og vi vet at en veldig høy prosent av de initielle brukerne liker FPS (fordi det startet med fortnite), og vi vet at Epic Store har en rekke eksklusive avtaler med FPS og coop FPS. Så jeg uansett hvordan jeg ser på det så får jeg det ikke til å bli direkte usannsynlig i hvert fall.

Men annonseres coop shooter uten at det samtidig annonseres at det er eksklusivt på epic store, så synker selvsagt sannsynligheten drastisk. Og kanskje det er feil å snakke om sannsynlighet uansett. Dette er tross alt helt løse spekulasjoner om muligheter - fordi Funcom enda ikke har gitt oss noe håndfast informasjon :slight_smile:

Men vi vet i hvert fall at det pågår ett samarbeid mellom Epic og Funcom allerede! Og normalt så hjelper nærhet når det kommer til å etablere slike samarbeid.

3 Likes