Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Ingen her inne som tror Coop Shooter kommer først 2021. Jeg blir jo hakket på bare jeg mener q2 2020 :rofl:

3 Likes

H1 er mest sannsynlig. Husk, det skulle egentlig vært lansert et spill i år. Hvis det ene spillet kommer i H2 neste år og det andre ikke før nyttårstid så begynner de å være på etterskudd i forhold til strategien. OG da bør de i så fall ha mye annet på gang for H1. Og det har vi ikke hørt noe om.

3 Likes

Hehe, pollen her sa at Q3 er mest sannsynlig, så 2, 1, 4. Jeg satser på at forumet er på bærtur. :see_no_evil:

1 Like

Er jo ingen krise om det blir lansert først i h2 og neste spill utsatt til 2021. Det viktige er jo at spillene som lanseres er av riktig kvalitet. Og heldigvis tror jeg ikke funcom rusher spillene til markedet for å holde tritt med strategien. Målsetningen er 1 spill PR år, men kommer det ting i veien har de økonomisk handlingsrom til å utsette, og bør benytte det om det er nødvendig.

3 Likes

Taktisk stemming. Objektivt sett skal man tro H1. Ut fra info til nå. Men det er klart, tror man på utsettelse eller er generelt en pessimist så kan man tro hva man vil.

2 Likes

Da er også Ben Cousins, ex kollega til Goldfarb som er mye omtalt her inne, på jakt etter nye utfordringer

2 Likes

Spelar inte så stor roll imo när spelen släpps nästa år. De viktiga är var Funcom står i 2021-2022.

Ser mig ett scenario då man har en backlog efter 2022 av:

• Conan Exiles
  • Conan Unconquered
  • Mutant year zero
  • Conan Chop Chop
  • Moons of Madness
  • Coop shooter 2020
  • Conan Single player: 2020
  • Publishing launch Dune: 2020
  • Publishing spel 1 Dune: 2021
  • Publishing spel 2:2021
  • Publishing spel 3: 2021
  • Open world Dune: 2022
  • Internt Dune släpp 2022
  • Publishing spel 2022

Lägg därtill alla expansioner, DLC, plattformar och eventuella förvärv så kan de bli en extremt brutal resa för Funcom. Funcom jobbar metodiskt och lugnt med ett väldigt sunt risk management.

19 Likes

Har ikke lest rapporten til PDX, men de sier basicly det samme som Rui på investormøte. Xbox game pass = meget lukerativt.

Det samme gjelder nok lignende avtaler som f.eks MYZ på Epic Games Store

5 Likes

Er enig i det, å rushe noe ut før det er klart fordi “det var planen” ville være helt feilslått.

2 Likes

Funcom hadde nok vært priset til 2,5 mrd allerede idag (kurs 30) om det ikke hadde vært for en viss market-maker.

3 Likes

THQ köper Goodbye Kansas Invest men GBK behåller sin investering i Bearded Ladies (MYZ) (dragons är bara utlandsreggat namn)

“GKGIs tidigare investeringar i IGDB, Bearded Dragons och Goodbye Kansas VR kommer att kvarstå i Goodbye Kansas AB.”

4 Likes

De fikk dem jo dritbillig, skulle ønske det var Funcom som gjorde det oppkjøpet der.
https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2019/08/14/thq-nordic-ab-thq-nordic-acquires-goodbye-kansas-game-invest.html

2 Likes

De får säkert aktier i THQ, plus mer betalt om bolaget når vissa mål. Just nu är aktier i FC inget bra argument om man vill köpa upp bolag. Bra jobbat…

1 Like

Ja, Redeye har blant annet satt et estimat (45MUSD). Mener også @Christian ? her på forumet hadde laget en fin enkel graf med forventet inntjening på de neste titlene.
Er ikke omsetningen jeg reagerer på, men at du mener det skal kunne forsvare en verdsetting på 5mrd. Urealistisk. Med en EBIT margin på 20-25% ender vi på et resultat rundt 10MUSD etter skatt, og en P/E på 50.

P/E på 50 om det så skulle være er vel ikke mye på tanke på Dune foreksempel som kommer etter 2020.

Du mener Funcom burde være verdt 5mrd idag grunnet et spill ingen vet noe som helst om, som kommer engang etter 2020 fordi det har en kjent IP?
Med den logikken burde vel next games være verd et par milliarder siden de slipper et stranger things spill til neste år?

2 Likes

Vel jeg kan ikke se akkurat 5 milliarder i dag. Men om coop og Singel player Conan viser til gode resultater er det vel ikke unormalt å ha en høy P/E når de skal ut med en såpass sterk IP som Dune. Men at aksjen har en kortsiktig oppside på 100% er vel tenkelig om spillene som skal lanseres i 2020 ser bra ut.

Det er jeg ikke uenig i. Jeg reagerte på verdsetting på 5mrd idag :slight_smile:
At Funcom har en 100% oppside om de egenproduserte spillene ser bra ut er jeg helt enig med deg om.

1 Like

@konamixx du sammenligner med en mobilspillutvikler som for tiden taper penger?

Det var for å gjøre et poeng. Next Games er ikke i nærheten av like veldrevet som FC, men poenget var om en stor IP skal kunne forsvare en tullete verdsetting. Spurte forsåvidt også om de skulle verd 2 og ikke 5 mrd :wink:
De er forøvrig cash nøytral nå og taper ikke penger :slight_smile:

Forøvrig mener jeg at IP er viktigere i mobilspillverden enn PC/konsoll spillverden.

2 Likes