Det er jo ikke IP’ene de har fått som gjør at Funcom burde vært verdsatt høyere. Det er jo prosessen de har gjort fra de ga ut Conan Exiles, og blant annet det faktum at de har klart å melke langt mer penger fra det spillet enn noen av investorene kunne drømme om.
De var ju bara Investment delen och inte hela koncernen
Ja, CE har gjort det fenomenalt, og MYZ selger bra, men skal man bare glemme CU og den heller dårlige switch lanseringen av MYZ?
Jeg er foresten ikke uenig i at Funcom begynner å se billig ut nå, jeg argumenterer mot @HOHOHAHA som sier Funcom kan forsvare en verdsetting på 5mrd idag.
Hvorfor tror du det ? Står ingenting om det og hvis du ser på milestonekjøpet så står det : " plus additional earn-out considerations subject to fulfilment of agreed future profitability target"
Brukar vara så när man tittar närmare på de där uppköpen. Och det är ju smart: man vill ju behålla personalen så att den inte sticker och startar ett nytt bolag i stället.
Nå har Funcom lansert ett storspill som har gjort det meget bra, vi snakker over millionen solgte pr år. Om det/de neste storspillene leverer si 750.000 pr år hver, og de holder samme takt på nye utgivelser så blir det enklere å regne på fremtidig inntjening. Hvordan legger de opp Conan SP, blir det flere stories i form av dlc, eller blir det ett spill, ferdig med det og over på noe annet. Eller blir det som feks Max Payne med Conan the Barbarian, Conan the Destroyer og til slutt The Legend of Conan i separate utgivelser? Det er så mange spørsmål som trenger svar før markedet kan føle seg tryggere på de neste utgivelsene.
Det eneste jeg føler meg trygg på er at Conan SP vil få ett bra minstesalg da de har den basen med fans som de har og flere spill fra ipen i sekken. Er det bra så tror jeg de får en lanseringsmnd ikke langt bak CE, selv om dette også solgte bra mtp populær sjanger og nudity. At de kan selge 250-300k første måned tror jeg er fullt mulig. De andre titlene faller i “jeg må se mer hva dette er for noe” men jeg tror de blir bra basert på at de har arbeidsro, mer erfaring og ro med seg på disse lanseringene.
Få ut ASP og aksjen vil gå av seg selv, så lenge folk kan føle seg trygge på at han er helt ute. Man så antydninger den første gangen inv. selskapet og hans konto privat beveget seg utenfor topplisten. Men selvfølgelig kom han inn igjen og alt raknet.
Få han ut, det er det eneste som hjelper.
Selvsagt.
Du får akkurat det svaret du vil avhengig av hva du velger som sannsynlig salgsantall på Funcom sine prosjekter, og hvor mange publishingavtaler du forutsetter. Med så mange ukjente variabler er det like greit å bare bruke RedEye sine estimater inntil man vet noe mer.
Korrekt - dette er ledelsen innforstått med også.
Jag tror inte ASP är enbart problemet. Förutom ASP ser jag två självklara saker som behöver bli bättre och som är nästan en större faktor:
-
Funcom måste bli bättre på att marknadsföra sina produkter. De går inte ha tänket “vi väljer att ha 100% låg risk pga allt som hänt tidigare”. Det håller inte. Bakåtsträvande bolag funkar inte. Framtid som gäller Funcom 2.0 är genomförd. 12 kvartal med förbättrad EBITDA. De är dags att visa sitt kaxiga jag = 3.0. inga investerare vill gå in när de inte vet något om kommande projekt
-
Alldeles för låg likviditet i aktien vilket gynnar exempelvis ASP. Börja visa framtida Funcom så kommer investerare stå på rad och höja likviditeten och då spelar ASP och de andra TA nissarna mindre roll.
Dessa 2 faktorer påverkas av varandra
Vil ikke disse “problemene” forsvinne som dugg for solen hvis Funcom slipper Coop spillet og Conan spillet i 2020 og dette er vellykkede satsinger?
Japp. De är därför jag äger Funcom
Alle er hjertens enige i det - i mellomtiden gjør man det man kan for å løse eksisterende problemer.
Å vente på 2020 med lua i hånda fordi det bare er sånn og har vært sånn kjempelenge er en holdning som ikke gagner selskap eller aksjonærer.
Det har man jo fått ettertrykkelig bevist, og det har sågar gått så galt at Nordens fremste fondsforvalter mener at et indeksbytte er veien gå. Smått utrolig.
Er litt uenig i at Funcom ikke er gode nok på markedsføring. Dette er jo noe av det Funcom har vært best på, noe de har bevisst til de grader på Conan Exiles.
At de kjører et stunt på Mutant for å teste ut markedet får så være.
Dessuten er det ikke bra for aksjeverdien at den er unaturlig lav nå. Det vil føre til en lavere verdsetting også senere, uavhengig av hva som måtte skje da. Funcom er jo tross alt 12% opp så langt i år
Håller med till 100%. FC måste bli kaxigare. Mitt intryck av Rui är att han är för blyg. Jag har kanske fel.
Jag pratar om marknadsföring av bolaget mot investerare, inte gamers
Tror de bør få ut ASP før de markedsfører seg selv for hardt.
Robur kom inn i 2017 (!), vi er på emisjonskursnivå i dag.
CNT er neppe spesielt fornøyd med investeringen sin så langt de heller.
Allikevel kommer det folk innom Funcom-trådene og “hurr durr hvorfor klage hvis man er langsiktig”. Fortell det til svenskene, fordi de klager (også) med god grunn.
Er vel ikke så kontroversielt lenger å mene at aksjen er på feil markedsplass - enig med Calle.
Jeg tenker at de to spillene Funcom har i pipelinen for 2020 ikke er priset inn i noen stor grad fordi vi vet ingenting om dem og det da er vanskelig å anslå verdien deres.
Man kan argumentere for at Funcom burde være mer åpen med informasjon om disse, men Funcom har eksplisitt sagt at her prioriterer de å få billigst og best mulig PR pr krone, noe de får hvis informasjonen om disse spillene slippes nær lansering.
Rui vil ikke komme med noen guiding av salget av disse spillene fordi det er noe Funcom har kommet med tidligere og fått svi for (hei Økokrim). Jeg tror heller ikke han har noen konkrete data å gå ut med, ettersom han ikke ved markedets respons på spillene.
CNT begynte å kjøpe på 12.5 - 13 i februar?
Siden den gang har Funcom fått PS+ avtale, Epic Store avtale, MYZ har solgt generelt bra og Conan Exiles også. Men Conan Unconquered har floppet, og MYZ DLC / Switch lansering har vært rotete/gjort det dårligere enn forventningene. Samtidig har vi fått annonsert 0 publishingspill for 2020, men fått lansert conan chop chop som ekstraspill i 2019 og ett publishingspill for 2021.
Er det fundamentalt forferdelig rart at Funcom er på omtrent samme nivå? Ikke i mine øyne.
Funcom har vel guidet på 2 lanseringer (egenutviklede) i 2020, og 2-3 publishingspill i året (0 annonsert for 2020).
Vi vet fortsatt null om disse prosjektene.
Det er da ingenting rart - gitt markedets totale mangel på informasjon - at det er stor usikkerhet rundt inntekter i 2020? Og med ett børsklima som er generelt negativt (ref osemx indeks), hvorfor er det ett mysterium at Funcom er tilbake på nivåer rett over der CNT begynte å kjøpe?
Vi vet vel faktisk ikke noe mer om 2020 enn vi gjorde i februar. Det gjenspeiles i kursen.