Det finns ju andra sätt att sälja in bolaget till marknaden. Och man kan gå ut och tala om t.ex. Epic Games-avtalet. Visst, man bör inte gödsla med pressmeddelanden, men att inte säga någonting har inte visat sig vara en fungerande strategi.
Hvis folk virkelig mener at “mangelen på informasjon om 2020” er en viktigere variabel enn den endeløse pump-dumpingen av aksjen - som forklaring på dagens prising - vel, da vil jeg si man er fullstendig på jordet.
Det sagt, mangelen på informasjon bidrar naturligvis til volatilitet - der er vi enige.
Gjør samme opplisting siden Robur kom inn i bildet i 2017, så ser man tydeligere dissonansen.
Därför tycker jag de är jättekonstigt att man inte visar upp interna spelen på världens största mässa i Gamescom nästa vecka, oavsett om de kommer i Q2 eller Q4 nästa år.
Hvis coop spillet skal komme i f.eks. mai 2020, så er Gamescom i august 2019 ni måneder før, så tidligere enn de mindre enn seks måndene Funcom ser ut til å gå for. Hvis det er Q3 de satser på, så er det i hvert fall for tidlig.
MYZ var 9 månader från reveal till launch.
Siden den gang har det skjedd svært mye. Noe som blant annet er svært viktig er at det ikke kommer noe egenutviklet prosjekt fra Funcom i 2019. Som selvsagt forklarer mye (nesten alt?) av kursutviklingen siden Q2 2018.
MYZ ble utsatt med 3+ måneder. Husker ikke helt opprinnelig lanseringsdato, var enten Q3 eller Q2. De har tydligvis lært og utsatte før de hadde kommet med CGI-en.
Korrekt, men det er verdt å merke seg at i denne perioden ble også MYZ endret fra å komme først til PC, og deretter evalueres for kanskje lansering til konsoll til å bli samtidig lansert på alle plattformer.
Jeg antar derfor at CGI trailer kom først, og basert på reaksjonen valgte de å lansere på alle plattformer samtidig og gi det 3 måneder ekstra med finpussing / utviklingstid.
Si meg, vi har diskutert konsekvensene av at en enkeltaktør pumper og deretter dumper aksjen - for så å gjenta dette uten stans over 2+ år. Og vi har vært hjertens enige om at det bidrar til illikviditet og at kjøpersiden gradvis flyttes ned / utmattes / elimineres.
Dette er egentlig oppe til diskusjon - det er åpenbart.
Så hvorfor insisterer du (og andre) på å hoppe bukk rundt dét faktum? Det er pump-dumpingen og grusingen av sentiment på alle nyheter som forklarer dagens prising.
Det hjelper ikke med lite guiding og så videre, men la oss ikke leve med en 1500-tonn tung rosa her på TI.
Fordi du later som om de fundamentale forholdene ikke betyr noe, som er ganske irriterende.
Vi har diskutert dette mange ganger før, og konklusjonen er stort sett alltid den samme.
Fundamentale hendelser styrer utviklingen i funcom, men toppene og bunnene blir høyere/lavere enn nødvendig.
Hvorfor du/dere da alltid prøver å ensidig fokusere på “disse nivåene” og at selskapet er “feilpriset” og ignorere fundamentale forhold når dere tar opp diskusjonen for hundrede gang aner jeg ikke?
Selskapet er basert på fundamentale forhold (inntekter/forventede inntekter i 2019) på ingen måte feilpriset for lavt. Det er forventninger om 2020 som gjør at det er oppside i aksjen. Og det er basert på prosjekter vi vet bortimot null om.
Vi er egentlig helt enige - grunnen til at vi fokuserer på ulike ting er en følge av ulike (tids-)perspektiver og interesser.
Jeg har som hovedmål å få slutt på pump-dumpingen av aksjen, og jeg mener det er viktig at aksjonærene er innforstått med at dette har foregått- og fortsatt foregår.
Overhodet ikke. Jeg bare merker meg at aksjen er på stedet hvil siden 2017, og det mener jeg ikke representerer - på noen som helst måte - utviklingen de siste 3 årene.
Funcom er ikke feilpriset, bare (tilsynelatende) billig. Foruten pump-dumpingen ville man sett betydelig høyere kursnivåer enn i dag.
Det er vel ikke kontroversielt å mene eller å “ignorere” fundamentale forhold. Når Nordens fremste fondsforvalter mener at indeksbytte har mye for seg, så har jo ting gått litt vel galt.
Generelt synes jeg det er synd at diskusjoner som dette blir polariserte - man har egentlig sammenfallende interesser.
Hadde de betydd noe hadde du aldri fått kjøpt på nivåer som du har fått kjøpt på nå. Det kan du takke ASP for.
Hadde det ikke vært for ASP hadde heller ingen fått solgt på 23+. Det kan vi takke ASP for. Vi kan vel alle være enige om at det er spesielt differensen mellom topp og bunn i prosent vi kan takke han for i hvert fall.
Jeg har ingen problemer med at man ønsker en stortrader ut, og ønsker slutt på pump og dump. Jeg har ett problem med at man legger fram påstander om at selskapet selvsagt burde vært priset mye høyere basert på hva de presterer og fundamentale forhold uten å legge fram noen begrunnelse basert på regnskapstall eller godt begrunnede inntektsestimater for framtiden når man snakker om fundamentale forhold.
Det at man syntes Funcom gjør mye bra og derfor burde kursen gå opp har ikke noen sammenheng med selskapets prising basert på fundamentale forhold. Da får man gå på kvartalsrapporter, regnskapstall, og market cap og normale verdsettelsesmetoder og begrunne hvorfor kursen skulle være på ett helt annet nivå enn i dag.
Det jeg ser med Funcom er at hvis man er langsiktig fordi man har tro på disse prosjektene vi vet omtrent null om … så må man være tålmodig, inntil markedet får mer informasjon om disse prosjektene og får ett incentiv til å investere. Og er man kortsiktig som jeg er så spiller kursen i desember 2020 liten rolle - jeg er interessert i om jeg ser større sannsynlighet for oppside enn nedside på kortere sikt.
Jeg blir på ingen måte overrasket hvis Funcom prises til 12kr rundt 1. desember hvis vi ikke har fått noen informasjon om 2020 prosjektene før det (etter Q3 rapporten). Samtidig er jeg heller ikke overrasket hvis kursen er 18kr hvis vi har fått informasjon og den ser bra ut samt har fått god mottagelse.
At investorer liker å vite hva de investerer i så de kan bedømme kvaliteten selv … er det så jævlig rart? Ikke i mine øyne. Og det er heller ikke rart at usikkerhet angående hva Funcom skal levere neste året tynger kursen.
Grunnen til at jeg er inne har mye med prisingen å gjøre, men det har vel så mye med epic store avtalen å gjøre. Jeg gjetter den er verdt mellom $1 million USD og $3 million USD (jeg antar $1.5), og den summen utgjør såpass mye i forhold til RedEye sine estimater for net profit for 2019 at jeg tror neste oppdatering fra RedEye i forbindelse med kvartalsrapporten (som oftest før og etter) vil være positiv lesing. Det har i hvert fall forbedret mine estimater for hva Funcom vil levere av nettoresultat i 2019 kraftig i prosent. Og ergo også hva slags kurs som bør forsvares utfra fundamentale forhold. Det gjør at jeg syntes nedsiden i Funcom fra 13kr er mindre enn det den var før denne avtalen ble kjent, selv om det fortsatt er nedside. Oppsiden er uendret, fordi den er basert på når markedet eventuelt begynner å prise inn 2020 prosjektene (dvs, markedet får informasjon).
Eneste analysen vi har av selskapet har fair-value / base price på 19,5 i dag. Noe jeg langt på vei er enig i. Det er jo en ikke ubetydelig oppside bare dit.
Du kan gjerne snakke om det.
Skriv litt om forutsetningene dine for prosjektene, salgspris, og antatt salg.
Da har jeg allerede gitt deg fasiten.
Det er ingen grunn til å gjøre noe annet enn å gå ut fra RedEye sine estimater.
Årsaken er at du får akkurat det svaret du vil ha, og det er ingen som har noen fakta å begrunne noe som helst med siden vi ikke vet noe om prosjektene som skal lanseres i 2020.
Redeye estimerer ~45 MUSD i inntekter 2020. En svært spekulativ øvelse, naturligvis.
Personlig anser jeg at både Co-Op og Conan SP har et like stort eller større potensial enn CE hadde i sin tid. Jeg tenker mao. 2 X CE-inntekter anno 2017 pluss cash flow fra eksisterende portefølje pluss publishing titler vi ikke kjenner til enda.
Dersom de interne prosjektene slår an noe i nærheten av CE er Funcom mildt sagt billig. Nedsiden er også også begrenset gitt fraværet av gjeld og evnen til å bomme 5-6 ganger på rad med interne prosjekter før gjeld blir et tema igjen.
Da er kurs på 35-40 fort innafor.
Redeye räknar ju dessutom att CE ska dö helt år 2020. Jag tror de har helt fel och att CE kan mycket väl ha större spelarbas 2020.
Absolutt - og den kan gå enda høyere dersom et av prosjektene blir en hit.
Ellers må man forvente at Funcom - gitt moderat suksess i nærheten av RedEyes base-case - gradvis vil prises i retning av peers.
Feks. i 2018 omsatte Funcom (~300 mnok) for ~1/4 av PDX (1,1-2 mrd), men Funcom er verdsatt til 1 / 15 av PDX.