Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Dårlig makro i går, men OK makro i dag heldigvis!

1 Like

Ser inte heller bort ifrån att en trailer kommer relativt snart. Troligtvis före årsskiftet i alla fall :+1:

1 Like

Jeg snakker mer om at de som er langsiktige også må ha tørt krutt til å bidra med støttekjøp ved dumper og også kunne bidra til momentum ved oppgang. For en langsiktig investor som spiller det ingen rolle om det er kjedelig neste 3-6 mnd triggervis, så lenge valgene Funcom tar bidrar til bedre vekst og større potensiale på både kort og lang sikt. Men om alle som mener kursen burde stå i basecase til Redeye er sluttkjøpt, så kan man ikke forhindre pump og dump som nå da man ikke kan ta aksjene fra dumperen. Man bidrar heller til å forsterke denne effekten på nedgang kombinert med usikkerhet og frykt for videre fall, ETTER dumpen. Da gir man aksjene sine på ett nivå som er det laveste dumperen har fått for sine siste salg tilbake til vedkommende og også lavere. Om 100 langsiktige aksjonærer hadde hatt mulighet til å kjøpe 1000 aksjer på hver dump så fjerner man 100.000 aksjer fra dumperen på ett nivå som er det minste han fikk for sine. Det vil gjøre dumpene mindre lukrative da vedkommende ikke har mulighet til å kjøpe tilbake på laveste og under dette som nå.

Når skal man selge da som vel er utgangspunktet for å ha tørt krutt?

1 Like

Det logiske er å gjøre seg opp en selvstendig mening om hva aksjen er verdt, og så selge over og kjøpe under.

Hvis man er langsiktig så er det vel bare å kjøpe jevnt og trutt. Eksempelvis tenke seg at man skal inn med 500 000 ekstra neste 5 måneder, og kjøpe for 100k i måneden, 20-25k i uka. Enten på tilfeldige dager, eller på røde dager. Da forutsetter jeg at du er inne med alt du vil inn med i perioden fra i dag fram til 1. februar.

Poenget er at hvis du er langsiktig så bør det eneste du er interessert i være at du får tak i aksjer vesentlig under hva du anser som fair value. De kortsiktige svingningene er støy som man med fordel kan ignorere.

Er du kortsiktig så bør det langsiktige perspektivet mer eller mindre utelukkes.

At man skal klare å “organisere seg” eller at man skal lage en motvekt mot en ekstremt dyktig trader som har perfeksjonert metoden sin i 10+ år … lykke til? Det virker litt optimistisk i mine øyne.

Man bør selvsagt prøve å finne en strategi som passer ens egen tidshorisont og risikovilje.

Per nå vil jeg si at faren for nedgang neste to ukene er større enn muligheten for oppgang. Men Funcom er veldig vanskelig å spå, så det er ikke noen anbefaling.

2 Likes

Det vil jo være individuelt ifht hva hver enkelt har som kursmål kort og langsiktig. At man kjøper og selger litt er jo normalt, men rett inn og rett ut klarer iallefall ikke jeg time

Å ha store ordre på kjøp for å ta i mot en dump, og så selge litt i etterkant vil fort ende med at du plutselig er svært tungt lastet hvis han dumper - pumper - dumper - pumper … men så dumper - dumper - dumper.

Hvis du er fornøyd med å bli sittende i tap i en lengre periode er dette helt uproblematisk fordi du er langsiktig. Men å ta i mot på 15 kan bli dyrt, å ta i mot på 14 kan bli dyrt, og å ta i mot på 13 kan bli dyrt. Man vet liksom aldri.

Forutsetningen for mange er at “nå er vi på bunn.” Jeg har hørt det før for å si det enkelt.

Jeg antar stort sett alltid at sjansen for neste bevegelse er relativt lik i begge retninger, og at det kommer an på om mannen føler at det er større kjøpspress eller salgspress på nåværende nivå.

Den enkle logikken er jo at hvis man mener det er viktig å motarbeide mannen, så burde man dumpe ut mange aksjer nå. Fordi da kan man ta i mot neste gang. Men, det er jo dumt … vi er jo på bunn … eller ? Og plutselig så var det bunn, og aksjen løp.

3 Likes

Jeg kan ikke helt se hva som skal kunne trigge en slik nedgang da vi har fått alle kort på borte og kursen reagerte ned på dette, makro?

At folk som tok i mot på 12.5 - 12.8 ikke lenger tror på kortsiktig gevinst og selger seg ut for å være klar for neste runde?

At ASP eller andre som er swingtradere ser muligheter i andre aksjer på kort sikt og tenker “jeg kan kjøpe meg inn igjen senere.” Det er jo en god del av oss som trader flere aksjer, og prøver å finne de vi tror skal opp neste måned, og ikke er så interessert i de som skal opp neste år.

Makro kan alltid trekke alt oppover, eller alt nedover. Funcom virker jo som en makrosensitiv aksje når det er relativt lenge til neste triggere. Så ja, det er mulighet. Da tenker jeg ikke fra dag til dag, men uke til uke.

Dessuten er nok alle fakta på bordet, men forskjellige folk har forskjellige tolkninger av ting. Jeg har, og det har sikkert noen andre også gjort, sendt epost til funcom med ett eller to spørsmål rundt kvartalsrapporten med noe jeg syntes var uklart.

Vi venter også på endring av RedEye sitt inntektsestimat for de neste årene. Kanskje de endrer fair value?

Det er også en rekke ting som kan trekke kurs oppover, så det er ikke sånn at det bare er faremomenter. Det er betydelig oppside også. Men jeg tror det er litt for enkelt å tenke “nå er vi på bunn.” Det har mange trodd før.

2 Likes

Tenk om ASP faktisk hadde vært en swingtrader som periodevis holdt seg unna Funcom. Det hadde jo vært en drøm.

4 Likes

Den vil ikke komme fra meg i hvert fall. Synes et edruelig syn er det beste, men så prøver ikke jeg å påvirke aksjekursen med det jeg skriver heller.
Jeg er spent (med lett negativt fortegn) til hva de kan gjøre med Dune.

Min bekymring er at det blir alt for høye forventninger til hva de kan få til samt hvor mye det kan selge, da snakker jeg ikke om at det blir en flopp men at folk tror det er i CE-territoriet salgsmessig. Dune har sine fans, men muligens noe smal appell? Vil selvfølgelig hjelpe med filmen som kommer, forutsatt at den får positiv omtale. Men som jeg har sagt tidligere er at jeg er usikker på Funcoms evne til å lage det helt store med de ressursene de har. Det må selvfølgelig sees i sammenheng med hvor mange de er, dette er jo ikke en AAA utvikler/utgiver, noe som heller ikke er noe de prøver på. Det er også sykt stor konkurranse der ute, og å klare og differensiere seg er ikke enkelt, store hits er ikke noe som kommer på løpende bånd heller.

Mitt syn på Funcom er fortsatt at de bygger sten for sten og at dette er et firma for fremtiden, da på grunn av at de får (forhåpentligvis) en sterk portefølje med jevn inngående kontantstrøm med games as a service modellen de er så glad i og kan se ut som fungerer for de. Men at vi får noe helt sinnssykt med 10mill salg osv osv kan vi jo drømme om, men baserer ikke min investering på det i hvert fall.

Jeg tror også at vi ikke skal ha de helt høye forventningene til CCC, artig spill som sikkert blir plukket opp av en del og streamet i første uken samt kanskje litt dryppende salg utover med free weekends, salg ol. Dette er kun utifra magefølelsen som gamer selv, så får vi se.

Spørsmålet blir vel: Hvor får aksjonærene i Funcom verdier fra? De gir ikke utbytte, skal ikke bli solgt og vokser sten på sten. Hvor skal pengene til aksjonærene komme fra? Er det den implisitte verdien av en eierandel som gir 0 avkastning i seg selv? Spørsmålet blir hvordan tjener aksjonærene til Funcom penger på Funcom. Annet enn å selge på topp og kjøpe på bunn(altså flytte penger mellom hverandre). Hvis man har et godt svar på det blir aksjen attraktiv, fordi selskapet i seg selv går bra, men alt går til nye investeringer.

3 Likes

Hvor skal aksjonærene i Nano få penger fra?

Salg av selskapet

Akkurat. Dette er en av flere muligheter også for Funcom.

Verdien kommer av at verdien på selskapet (mcap) blir større fordi de vokser og tjener mer penger. Så kan man tenke utbytte og evt. salg et sted frem i tid. Det blir som å kjøpe en bolig før den er ferdig bygget. Du betaler litt mindre fordi du har en plantegning, men ingen konstruksjon, og verdien øker med en gang den står ferdig. Samme kan man tenke om vekst-caser hvor alle pengene går til utvikling av nye produkter / vedlikehold. Så lenge antall kunder øker og retention av eksisterende kunder er god, så bør verdien av selskapet også stige :slight_smile:

Her har vi økt veldig mye siden 2017. Ikke i selskapet Historie har Funcom hatt så mange Nedlastninger og kunder som nå. Her snakker vi en del 100% X?

2 Likes

Man bør kjøpe litt nå og spare litt krutt til eventuelle svingninger om man har lyst å sitte i ro en periode. Jeg kan tenke meg at det kommer noe mer rundt coop de neste 2 mnd iallefall, det er sjelden lenge til når Funcom skriver “soon” og når very soon kommer så er det uke eller 2 :slightly_smiling_face: så kommer det vel ett nytt sverd eller noe til CE. Det er en grunn til at de velger å kjøre på med CE. Det skjer nok noe der av positiv art?!

1 Like

Jeg tror også det er rimelig sannsynlig med noe om coop shooter i løpet av relativt kort tid. Jeg trekker nok “relativt kort tid” helt ut til midten av desember, og tenker at twitchcon, q3, game awards, er alle gode alternativer.

Kan også hende beslutningen ikke er 100% tatt enda fordi det muligens er avhengig av framdrift / godkjennelse av status, osv.

Spill er jo komplierte greier, ikke gitt at de har tatt en endelig beslutning angående lanseringstidspunkt enda - og således ikke har bestemt seg 100% for når de vil starte markedsføringen.

1 Like

Du sier at man skal ta imot dumpen og så hive enda mer penger på pumpen, jeg bare forstår ikke hvor denne uendelige likviditeten skal komme fra? Det logiske er vel å selge mot momentum om man skal tjene penger på dette, og det vil jo bare gjøre kursen enda mer stuck?

3 Likes