Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Ikke Makro? :stuck_out_tongue:

Så klart det var MAKRO sin feil!

1 Like

Ser også litt ut som en arbeidsøkonomisk avgjørelse også å flytte CCC til januar. Blir litt ett spill om gangen tankegang, der MoM får høsten, CCC vinteren og coop vår/sommer/høst (før alle skal om bord på dune-kjøret). Holder markedsavdelinga i arbeid, men ikke i full crunch-mode med to utgivelser og en nysatsing på CE samtidig.

Har også tenkt tanken, at de er rimelig trygge på Coop-spillet, når de tar avgjørelsen om å utsette CSP. Kanskje har de en epic-deal i bunn som fjerner risiko for 2020, og gir arbeidsro for dune-teamet. Men dette blir selvfølgelig kun spekulasjon :man_shrugging:t2:

2 Likes

Flott analyse, kan noen forklare, kursmålene de oppgir i USD, (8, 20, 31), “over the next ten years”, hva mener de? Prising om 10 år eller inne 10 år? Synes det var litt vel lang horisont? @Christian?

1 Like

Anser det som ~75 prosent sannsynlig at det blir en Epic exclusive.

Funcom: slipper info og råsterk cgi for coop-shooter
Kursen: ned, grunnet forventning om epic deal

Forventningstyring er viktig :wink:

La oss si det blir Q4 2020 lansering av Mutant Chronicles, i så fall har vi dette kvartalet og tre til uten en større lansering, bare mindre lanseringener og DLC-er. I 2019, så ble Q2 dratt opp av at Funcom gjorde PS4+ dealen med Sony. Ser ikke helt for meg at de får til noe sånt framover? Moons of Madness vil jo dra opp Q4, men hvor mye? Iflg Redeye så er budsjettet der vesentlig lavere enn for MYZ, så forventningene er dertil lavere. CCC mener jeg det skal mye til å merke i regnskapet.

Jepp, og det er etter at de byttet fra “utviklingstid” til “full produksjon” og fra ett spill i året til ett spill pr 12 mnd fra og med det tidspunktet.

Det positive jeg har å si om Funcom er at de faktisk klarer å gå i ca null cash messig uten noen store lanseringer, men med store lanseringer i utvikling. Hvis Mutant Chronicles gjør det ok (break even på rundt 500k solgte over hele levetiden), så har vi en vinner. Kanskje mest fordi jeg da gir Funcom økt tillit når det kommer til en god Dune lansering også.

1 Like

Det er bare Redeye som rører, det skulle stått NOK, det står også i teksten (hvis de ikke har rettet den nå) at de fortsatt forventer Conan single player i 2020. Dette ser ut som venstrehåndsarbeid fra Redeye.

2 Likes

Vel, første CE-nyhet kommer allerede om et par uker. Deretter MOM. Deretter CCC. Deretter et publishing spill H1 2020 (?) - og Co-Op senest Q4, trolig Q2-3.

Å anta “et år med fallende inntekter” er litt spesielt.

Vad händer om Funcom storsatsar på CE till 2020 då?

Tänker mig att när de jobbat med netcode till Dune kommit fram till saker som kan underlätta arbetet i CE.

Tänk om de gjort en helt ny map som de kan transportera sig som inte ligger i samma open world map?
Tänk om mounts, sorcery och settlement kommer?

Tänk om Switch kommer? Tänk om andra satsningar kommer?

Anser att dessa potentiella förändringar kan göra att FC kommer gå ruskigt starkt fram till Q420.

Sedan är jag 100 % säker på att de kommer fler titlar än CCC innan Q4-20

2 Likes

Da får du ikke Dune i 2021, men i 2022 en gang.

MYZ kjører ræva på Switch, også tror du CE kan portes dit?

Det er mulig at CE får en fjerde “lanseringspeak” og PS4+ dealen dro inn veldig mange nye spillere, men det er det som gjør at jeg ikke er fullstendig bear til Funcom. De har en fin spillerbase å selge DLC-er til.

Det beror väl på hur mkt arbete som lagts ner i CE som vi inte vet om.

Jeg er åpen for at jeg tar feil og kommer til å endre mening hvis jeg synes det ser ut som du har rett, men inntil videre, så er jeg relativt skeptisk til at vi får noen kvartaler hvor CE drar inn like mye som Q2 2019 framover.

Synes du virkelig det virker sannsynlig at de skal klare å porte CE til Switch f.eks.? Det har jeg bare null tro på.

Hvis CE kommer med substansielt nytt innhold vil da dette generere mye mer i inntekt enn mersalg av kosmetiske DLC fra PS+ på PS4?

For øvrig vil vi aldri se CE på Switch.

Personlig har jeg litt flere grunner til å ikke være fullstendig bear til Funcom.

2 Likes

Vi vet allerede at Funcom har et annerkjent navn når det gjelder open world multiplayer spill, Dune.

Dersom Coop shooter spillet ser bra ut og markedet får troen på at Funcom kan bli anerkjent som en utvikler av bra lagbaserte competetive pvp-pve spill også, så kan det dra kursen mye høyere enn et par gode kvartaler akkurat i 2020.

2 Likes

Handler kun om tidsperspektiv her. De kortsiktige er helt ute. I forhold til selskapets fremtid er det fornuftig å tenke mot de neste årene, ikke neste 3-4 kvartalene. Blir ikke noen store overraskelser som kommer, men alle vet at Coop/dune venter i horisonten. Om markedet ikke ønsker å prise det enda, er det tidsperspektivet som råder…

2 Likes

Greia er at hvis funcom skal holde seg til det de har sagt, så kan ikke utvidelser med gameplay koste penger. Det må mao generere nysalg og det gjør det jo, men hvor mye? jeg tenker funcom fokuserer på å få flest mulige aktive spillere å selge DLC-er til. Dette lykkes de jo ganske bra med.

Btw, noen av kommentarene mine har tidsperspektiv inkludert uten at jeg gjentar det hele tiden. Hvis du ser litt oppover, så er jeg litt bear fram til MC blir sluppet.

1 Like

Når @christian er litt bjønn og kursen er korrigert så lavt som det er så kan man bare anta at det er lurt å laste opp. De kortsiktige ser ingen hendelser nå med det første og det betyr trolig at de er ute, og innimellom alt holder fondene på å kjøpe litt i smug.

Edit: kortsiktig semibear

3 Likes

Du hadde merket det hvis fond kjøpte

De har kjøpt 300k+ siste par dagene.

1 Like