Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Behöver väl inte betyda hype för att man informerar om saker som sker

1 Like

Nå er dette en bitteliten tittel som sannsynligvis nok en gang er portet for øvelsens skyld like mye som av økonomiske årsaker. the Park har i all hovedsak vært utrprøving av teknologi og intern opplæring slik jeg ser det. Må passe seg for ikke å rope høt om alt mulig også. Må skille litt mellom det som er verdt å rope om og ikke.

5 Likes

Naturligtvis. Men man måste också kunna sälja in bolaget bland investerare så att värderingen i bästa möjliga mån återspeglar bolagets nuvarande eller framtida status. Jämför Stillfront, som har varit väldigt duktiga på det. Det är ju just den där strategin – siffrorna får tala – som inte har fungerat. Marknaden skriker efter mer info, detta hade kunnat vara en liten bit info som pekar på vart bolaget är på väg.

Nei, det betyr det ikke, men som sagt, jeg tror at Funcom ønsker et lite slipp som “The Park” skal få så mye oppmerksomhet fra potensielle kjøpere av spillet som mulig, og da vil de vente med PR-slippet til det kan kjøpes.

Utfra hva Funcom har sagt tidligere, så vil det gå på bekostning av markedsføringen og lønnsomheten av spillene. Ikke bra.

Visst ska PR ske i samband med släpp, men att inte ens skicka ut ett PM om att spelet kommer? Inte ens när Nintendo har meddelat det? Borde inte Nintendo också tiga för maximal effekt?

Som @antzzo skriver, det er mest sannsynlig en lekasje?

I rest my case.

Påstand:

Slipp av The Park på switch er ikke! en trigger i aksjen pt.

Om påstanden skulle være feil og en ser økt volum i aksjen fordi deler av markedet anser dette som en ting som potensielt kan flytte aksjekursen så vil jeg si at «noen» vil sørge for å benytte triggeren som en mulighet til å rævkjøre de som gjør det.

At Funcom derfor ikke lager hype på dette anser jeg derfor som riktig kommunikasjons strategi.

3 Likes

Jeg tror vi kommer til å se omtrent samme utvikling som ved Roburs inntog. Det er bare noen proffe som skal inn først.

De er i en annen liga en oss, så det er bare å leve med det eller la være og ta exit neste gang aksjen er på et niva man kan leve med.

2 Likes

Väldigt reaktiv strategi i så fall. Och då är läget mycket värre än jag trodde. ”Vi säger inget, annars kanske ASP passar på att dumpa.” Alltså lika bra att fortsätta med strategin som har fört oss hit.

Nej, jag menar inte att bolaget ska kommunicera för att höja kursen. Man ska givetvis kommunicera så att investerarna vet vad som händer i bolaget, så att man kan göra sig en bild av framtiden. The Park är uppenbarligen en liten pusselbit, men en pusselbit.

Men bra att ledningen gör rätt i att tiga. För tänk om det hade kommit förhandspublicering om spelet! Det försöker ju alla att undvika.

2 Likes

Pr nå er ingenting en trigger i aksjen. Men dette er viktig fordi det er en liten investering for Funcom som åpner enda en revenuestream.

The park har allerede tjent inn alle kostnader og vel så det. Så dette er fine bonuspenger. Jeg tipper det økonomisk blir som en DLC til CE.

2 Likes

Videoen slutter med “Play it today”, så er vel ganske sikkert at brasilianerne har vært litt tidlig ute

1 Like

Varifrån kommer idén om att det bör vara helt tyst om ett spel fram till releasen? Det strider ju mot all kunskap om marknadsföring. Givetvis vill man ha maximal effekt just kring releasen, men för att få det måste spelet (eller släppet) vara känt sedan tidigare. Annars ökar risken att det bara drunknar i bruset. Särskilt ett litet släpp som detta. Det finns väl ingen global fanbase som bara gått och väntat på nyheter om spelet?

Marknadsföring måste ske i flera steg. Och det blir ännu svårare att nå ut om man inte säger något i förväg, och då riskerar man att inte öka det momentum som infinner sig precis vid släppet. Efter några dagar är det redan gamla nyheter, och då måste man vara smart för att hålla intresset vid liv. Men visst, om släppet bara ökar risken för att ASP ska börja härja igen är det kanske en trigger om man 1) inte säger något om släppet och 2) ställer in det.

1 Like

100 % läckt nyhet av Nintendo så jag tycker inte detta är Funcoms fel och de kommer pressmeddelande tids nog! @Durer

hemsidan theparkgame finns inte ens så :stuck_out_tongue:

1 Like

Gjør det det? Det er vel ganske intuitivt at når noe er såpass lite som dette, så har du kun en mulighet til å trenge igjennom til så mange som mulig, og da må du vente til spillet er ute, ellers har folk glemt det innen det kommer på markedet.

Sender noen mail til Funcom for kommentar?

Greit de frontrunner lekasjen.

Gör det? Unravel 2 släpptes i samband med Sonys E3 event förra året.

Du missar min poäng.

Bra med ännu en intäktskälla. (Det är info som investerarna vill se.)

Man visste att spelet skulle komma. Det var redan kommunicerat. Vilket är vad jag försöker säga.

I know men the Park finns redan sen 2015 på 3 plattformer. Detta håller jag med om @Christian att mest impact kommer ske med ett överrassknings PM