Jeg har faktisk tro på at Funcom kan klare å levere Dune med høy nok kvalitet til å stå over EA. De har råd til å ta seg god tid, og de skal i praksis lage “versjon 2.0” av en storsuksess som de har jobbet med i årevis. Selv om de ikke kopierer alt for mye kode, så vil de ha veldig god kunnskap om alt som gikk galt i Conan Exiles, og hva som er viktig å teste osv i Dune.
Mutant Chronicles er derimot en ny genre for Funcom, og i utgangspunktet i en genre hvor kravet til kvalitet / finpussing / høy teknisk kvalitet / performance er mye høyere enn i survival genren. Det framstår for meg som at det er større usikkerhet her.
I tillegg så må jeg si at Conan Exiles og Mutant Year Zero har vist at Funcom vet hva som fenger, og hva som er gode spill som vil selge i markedet. Problemet er at Conan Unconquered, Moons of Madness, og Conan Chop Chop (planlagt uten multiplayer over internett?) ikke viser det samme. Det er noen veldig rare design/utviklingsvalg i Conan Unconquered, og merkelige valg i Conan Chop Chop. Moons of Madness kan vi ikke helt bedømme enda, men ser ikke ut som noen storsuksess i hvert fall.
Det jeg ser med Conan Exiles, og tidligere med andre spill, er at Funcom er eksepsjonelt gode på å videreutvikle spill etter lansering. De er flinke til å ta feedback fra community, og fikse bugs, og vedlikeholde ting i veldig lang tid etter lansering.
Problemet er at jeg tror at for ett FPS spill er det vanskelig å få en ny sjanse hvis man ikke går inn i Early Access men har full lansering, og den lanseringen ikke er god nok til å få bra salg ved lansering. Den sjansen får du mye lettere i noen genre, som survival, enn i FPS.
Jeg tror derfor Funcom hadde hatt godt av å ta sjansen på en early access periode for Mutant Chronicles. For Dune tenker jeg de har større sjanse til å levere bra nok kvalitet direkte.
Sagt på en annen måte: jeg stoler mer på oslostudioet innen survival, enn USA studioet innen FPS.