Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Veldig bra podcast om Funcom med @Evilfreud:

For de som ønsker seg rett på the juicy parts kan spole til 39 min 35 sek.

9 Likes

Mange gode poenger og veldig sant det anng. Tencent.

Hadde Amazon eller AT&T kjøpt 30% av et norsk netthandel/teleselskap, så hadde ikke kursen gått ned for å si det sånn😂

4 Likes

Se for deg Amazon kjøpe 30% av komplett.

4 Likes

Eller Bayer kjøpe 30 % av NANO. Kursen hadde sikkert gått 200 % på en dag.

3 Likes

Funcom kommer, har en god følelse for at vi får positiv info på mandag, og uansett masse spennende i pipen. Skrap bare samme alt dere har av ledig kapital og kjøp aksjer mens det enda er en gavepakke, legg de på kistebunnen, lås, og dropp å les om alt mulig. Ha trua på ledelsen, eierne, produkter og markedet. Har du ikke det, kjøp frimerker.

5 Likes

Nå må du ikke få for store forventninger. Er redd vi går ned 1-2 kroner i kurs hvis alle går rundt og tror på mye/bra info…
Husker med skrekk og gru da “alle” ventet på Darkborn publisher nyhet mens vi ble avspist med Conan Chop Chop. Resulatet ble at kursen raste 4-5 kroner, fra 18 til 12-13 kroner i kurs…

3 Likes

Var vel heller noen som utnyttet seg av muligheten til å kjøre en dump.

2 Likes

Enig i det kortsiktig, men her gjelder det å ha på de lange brillene, hvis ikke man trader korte bevegelsene.
Tror nok at ledelsen er litt stolt av at Tencent har anerkjent det arbeidet de har gjort, og det tror jeg vi vil se på en eller annen måte.
Håper noen her inne kan sende inn noen gode spørsmål til Q&A på mandag.

3 Likes

Her er det kun Solomon Kane som vi ikke kjenner til at det finnes spill av/er i produksjon. Konklusjonen må bli at det lages et Solomon Kane spill. :shushing_face:

https://www.funcom.com/publishing/

Også litt interessant å se kriteriene de har. Kriteriene utelukker i teorien Darkborn, men vi får se.

3 Likes

Det skal MYE til for at kursen raser 4-5 kr på disse nivåer. Kan ikke være mange som er i pluss🤣

Det er som @Evilfreud sa. Hva hadde skjedd i alle mellomstore selskaper om et verdensledende selskap kjøper 30% av aksjene. Ikke 13-15% ned😉

2 Likes

Funcom er direkte triggerstyrt, og den største og viktigste trigger er spill. Funcom kommer med 2 store titler de neste par årene. De har hatt 1 til nå under ny strategi. Tencent lager ikke spill, men de kan legge til rette og forsterke salg og muligheter, men det er gutta og jentene i Funcom som må lage spillene av høy kvalitet. Når Funcom presenterer neste storspill som viser potensiale, så vil kursen gå. Hvor mye avgjøres av hvor mye fuzz de klarer å skape.

Funcom har vist at de kan lage og publisere spill nå, men disse publisherspillene vil bruke tid på å kaste av aeg. Det er ikke noe Funcom aksjonæren vektlegger all verden, de har adhd og vil ha 500000,-solgte første uken. Og vente på kontinuerlig vekst over år blir som å investere i utbytte aksjer, det er trygt men kjedelig. Funcoms aksjonærer vil helst trade daglig.

2 Likes

Ganska tomt för 2020 med när de gäller publishing. CCC räknar jag inte in för 2020 då de var först tänkt 2019.

Slovakiska studion Games Farm gör ett spel som ska släppas 2021, mest troligt ett Solomon Kane RPG.
The Outsiders gör ett nytt spel, som släpps mest troligt 2021.

Mao fattas det 1-2 publishing titlar för 2020. Här hoppas jag på att få se ett Dune publishing spel som släpps i samband med Dune filmen

1 Like

Håper de ikke bruker noe særlig ressurser på publishing i 2020. Vil heller se fullt fokus på MC og Dune.

Det de guider om antall spillslipp, antall publishing og utviklingstid er jo nettopp bare guidinger. Ikke noe fasit. Det har vi jo sett flere bevis på det siste året.

Guiding er generelt. Jeg tror de bruker kortere tid på Dune, evt at de slipper en godt polert EA, der brukerne kan være med å forme innhold etterhvert. Dette for å få med synergier fra filmen og. Videre tror jeg det blir snaut på publishing fronten, fordi de har 2 svære prosjekter de kjører fullt fokus på nå + melke CE og MYZ videre.

1 Like

Virke som vi er enig her

1 Like

Helt enig, det kommer riktignok en oppfølger om noen år igjen, men det ville jo vært helt nisse og ikke ha noe klart om 1 år fra dag!

Altså, Funcom vil garantert slippe et Dune spill tett på filmen - det være seg publishing eller internt utviklet.

For det første «må» man gjøre det, fordi å la være er å kaste bort en mulighet som er for-god-til-ikke-benytte-seg-av. For det andre er det trolig angitt i kontrakten med Legendary.

4 Likes

Så du tenker det er en god ide å forlate strategien de har lagt opp for å unngå “make or break”-utgivelser? Og samtidig ikke benytte seg av de ressursene de bygget seg opp innenfor publishing de neste to åra?

Jeg håper de fortsetter å levere på uttalt strategi.

6 Likes

Må da være sånn at et team jobber mest med publishing mens et annet jobber mest på interne spill, er vel ikke all verden å vinne på å avvikle publishingen?

1 Like

Jeg håper virkelig de unngår EA eller velge å rushe spillet for å treffe med (den første) filmen. Når filmsatsingen er så stor som den er forutsetter det en viss kvalitet på spillet. Et halvferdig spill tett opp mot en så stor film vil bli beskyldt for å være en cash-grab, og sånt blir det rabalder av. Da mener jeg det er lurere å utsette og heller levere et ferdig produkt. Game-as-a-service blir det vel uansett, men de kan ikke ta seg betalt for content til et EA spill.

Helt enig. Det tror jeg heller ikke blir tilfelle med en Q1 2021 release\EA.