Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Markedsføring tas over OPEX såvidt jeg har fått med meg.

Funcom investerer jo tungt nå, det er derfor cash flow er såpass negativ, ikke fordi de taper penger på spillene de har kommet med/drifter hittil i 2019. Spørsmålet er hvor bra de lykkes med Mutant Chronicles, tipper de har 12-13 MUSD i Intangibles når det blir sluppet. Normalt vil de da skrive ned 30-50% ved en ok lansering og opp mot 80-90% ved en dårlig lansering. (ref: CU).

3 Likes

Jag tror budgeten med markandsföring kan vara aningen större. Eller så blir Tencent publisher och Funcom får tillbaka stora delar av pengarna innan launch + cut ;D Lets find out?
Sedan är de spännande vilken avskrivningsperiod de kommer bli på MC. På dune lär de bli 5 år… troligtvis 2 år på MC.

Selv om jeg økte med 1600 aksjer idag så er jeg enig at det er en drittaksje akkurat nå🤣

3 Likes

Når/hvis Funcom virkelig lykkes så er nok markedet her hjemme villig til å reprise Funcom også. Men man må passe seg for skylapper for hvordan det faktisk går. De er ingen pengemaskin pr. dags dato.

3 Likes

Helt enig, men markedsføring tas nok over OPEX, ikke veien via intangibles og avskrivninger.

Joda, men hvis du ser på hva Funcom gjorde med både MYZ og CU, så har de for MYZ skrevet ned en god del, kanskje 50% i lanseringskvartalet, mens for CU så tror jeg de skrev ned 90% i lanseringskvartalet. CE ble helt klart skrevet ned over en lengre periode. Det kommer an på hva slags spill det er.

La oss si at MC gjør det veldig bra, da tenker jeg de skriver av 30% i lanseringskvartalet, også skriver de av resten over 2-5 år, jeg vil anta noe nærmere 2 år enn 5 år. Dette er forresten ikke kritikk av Funcom. For det meste, så er det som ligger i Intangibles ikke gammel moro. CU kommer ikke til å prege avskrivningene og regnskapet i årevis framover. Det eneste unntaket er Conan single player som er frozen. Mao, det ligger i intangibles. (Ok, her vet jeg noen har mailet Funcom og spurt, kan være Funcom kjørte CSP utviklingen på OPEX, det er “riktig” for konseptstadiet regnskapsmessig, husker ikke hva svaret var.)

Når har det å være en pengemaskin vært et krav for å ha positiv kursutvikling?

Man skal jo prise inn fremtiden også. Se på NEL - et tapssluk som prises til fantasikurser. Eller Biotek.

Eller for den saks skyld Funcom før man fikk satan selv inn på eiersiden.

2 Likes

Japp men som du såg jag skrev längre upp så har en ny skrivelse kommit upp i intangible assets där dom särskiljer egna projekt och publishing project.

så dom har 3 olika avskrivningsmetoder just nu. 2 för egna och 1 för publishing.

Funcom har peng. Mr Peng.

5 Likes

Hovedpoenget mitt er at mye av avskrivningen skjer i lanseringskvartalet ved dårlige lanseringer. Mao, etter lanseringskvartalet, så regner de med balanse i inntekter/avskrivninger for f.eks. CU.

Kanskje de sitter på innsideinfo og ikke kan handle? De ansattes opsjoner ble heller ikke utløst i går.

3 Likes

Poenget er at selskaper som prises i stor grad på fremtidige forventninger svinger mye. Selskaper som jevnlig går med overskudd og er cashpositive vil fort ha en mer stabil kursstigning.
Og får jo ofte inntrykk av at folk baserer kursforventningene på en feiloppfattning om at Funcom har generert og akkumulert masse cash over driften og fortsatt gjør det.

3 Likes

@Christian har jo eksemplifisert bra (synes jeg) hvorfor den faller etter dette tallslippet. Vi har rett og slett for lite info til å vurdere fremtiden. De brenner cash; som @Krafer sier har de råd til ca. 4 kvartaler til, og da bør Coop komme inn og redde dagen. Personlig tror jeg ikke CCC og DLCer vil gjøre susen til å dekke cash burn. Hvis Coop flopper, hva skjer da tror du?

De har råd till ca 4 kvartal OM alla 4 kommande kvartal ser ut som Q319, ja det stämmer. Viktigt att tydliggöra.

1 Like

Hva tror dere skjer når de slipper nytt map mv. til CE H1 2020 - et spill som har blitt knallbra og har ørten millioner eiere? Dette alene får publishingprosjektene og kosmetiske DLC’s til å bli dråper i havet.

Alt Funcom har i pipe og planlagt for øvrig prises til flopp. Det sagt er det jo helt innafor at enkelte tradere synes det er toppen, men det er ikke toppen for noen andre. Hverken aksjonærer eller selskapet.

2 Likes

Kursen vil gå ned 10 %.

2 Likes

Tror på sorcery och ny map i H120. Glöm inte att spelet inte är kannabaliserat ännu. Bara haft 50 % rea (20 dollar). Hur många miljoner spelare kommer köpa spelet på 10 dollar och alla extra DLCs/expansioner?

Visst var kvartalsrapporten dålig men man får komma ihåg att inte ett enda nytt spel från Funcom som släppts sedan maj 18 är kannabaliserat ännu. Finns mycket mer att ge .

1 Like

Er et lite håp om en ny vår for CE også heldigvis :blush: Men de kan fort komme i en posisjon nå hvor de må ha frys på nye eksterne prosjekter. Evt. hente mer satsningskapital. Da kan Tencent være fine å ha på eiersiden tror jeg.

1 Like

Based on a strong cash balance, recent launches, future pipeline, strong owners and access
to external funding
in the financial markets the Company’s financial situation is strong.

2 Likes

Kan vi inte bara komma överens om att värdesätta alla bolag till det de är värda i just detta ögonblick? Tänk så mycket lättare allt hade varit :smile:

Och vi hade fått c:a 75% färre bolag att välja i bland TI-favoriterna :wink:

Det første støttenivået er det runde tallet 12.