Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Primært Bergen. Uten inntreden derfra hadde vi ikke vært her i dag, kursmessig.

3 Likes

Har det skjedd bare negative ting ???

Negativiteten har en tendens til å overskygge store positive faktum !

Jeg mener at aksjen er verd hvertfall 16 kr i nåværende situasjon !

Hvorfor snakker dere om kurser på 15-16? Den er jo dumpet ned til denne kursen, er jo bare en ren fantasikurs og har ikke noe som helst med virkeligheten å gjøre. Selv vestlendningen snakket om kurser på 30+ på et tidspunkt hvor det var langt mindre i loopen enn det er nå.

4 Likes

Jeg har aldri hatt noen imot det jeg definerer som normal trading. Med utgangspunkt i at vi i går var neste 30% under Tencent kurs vitner fra mitt ståsted om at det vi ser og har sett alt for lenge i dette papiret, ikke er hva jeg tenker er normalt. Mulig jeg må revurdere synet mitt … for myndighetene virker til å gi tommelen opp.

Uansett -
Jo, det blir jo ikke feil å kalle det en trade, jeg ser mer på det som at jeg er barnevakt for disse aksjene i noen dager … Gjorde det samme når jeg tok imot @Christian sine aksjer på 12,90,- for ikke alt for lenge siden. Jeg har sagt ved flere anledninger her at jeg kan komme til å «leke» meg litt, men 8,5 inn og 6K ut = en økning, og det er det som er hoved oppskriften min. Jeg sitter nå på betydelig flere aksjer enn det som var plan A,B, C og D … og sånn går dagene … :metal:t3::metal:t3:

5 Likes

Det er greit, men han hadde ikke greid det uten resten av aksjonærene som følgte etter, og denne andelen er blitt meget høy etterhvert…

2 Likes

Vi er der vi er fordi de fleste i papiret sitter å ser på kurs og er drevet av frykt . Drevet av svingningene og hva andre gjør og hva andre tenker.

Ja jeg trader litt men det meste av beholdningen står nå BOM fast !
Kjøpte faktisk tilbake det lille jeg jeg solgte nå for jeg tror den muligens går høyere. :muscle: Å selge på disse nivåene er jo helt mongo… Roboten vil jo at dere skal selge ikke sitte !
Slå av , tenk positivt ! Ikke bekymre dere ! Alt ordner seg ! :blush:

Det går Jæ… fort til nyttår !

Nå er det jo noen faste travere som gjør dette, men det er ikke så alvorlig mange. Og det er jo faktisk helt greit for her følger de jo et mønster som noen har laget ved hjelp av kursmanipulasjon. Og når det samme skjer hver gang så må de jo få lov til det, da er det jo egentlig fornuftig. Kudos for at de får det til for å si det sånn.

Men en gang stopper det vel opp og da har de kanskje solgt for tidlig.

1 Like

Tradingen hans følger TA ganske så nøyaktig og det må være en ta traders drøm å ha han som en front runner

Han tegner vel helt bevist TA strekene med tradingen sin for å få hjelp av de som er hellig overbevist om at TA er den sanne vei til ruin.

3 Likes

Det er ut i fra et fundamentalt ståsted:

Ved kurs 16 vil market cap være 1,23 milliarder.

Det er ikke konkursprising for et selskap som har klart å lage en strålende suksess ift innsats og størrelsen på selskapet, men som enda ikke har bevist at de klarer å lage butikk utenom.

Jeg hadde målet satt litt høyere enn dette før Q3, men ble litt skeptisk til hvor mye mindre cash selskapet har på bok nå kontra kvartalet før. Er ikke ekstremt lang runway de har før de må begynne å låne penger. (Evt emisjon, men jeg vet ikke om styret er noe motivert for noen emi i funcom.)

Kurs 24 ser jeg på som et MODERAT bullscenario med noen form for suksess for Dune-spillet.

3 Likes

Ja, och handeln de senaste åren har inte precis underlättat en eventuell NE. Det är en av flera skador som Aset i Bergen har tillfogat FC.

5 Likes

Tror det koe snakker om er viktig å huske på også. Kursene vi snakker om i dag er kun fordi vi har vendt oss til typen handling som har pågått i denne aksjen.

Etter avtalen med Dune satte jeg meg et kortsiktig kursmål på 24,- etter noen små utregninger av forskjellige scenarioer. Kjøpte flere aksjer på høyt 16-tall og var veldig fornøyd med det kjøpet der og da.
Siden den gang har Tencent kommet inn på eiersiden og fjernet et stort usikkerhetsmoment om hva som kom til å skje med aksjene til Jebsen, i tillegg til å ta med seg et drøss av kompetanse.

At vi i dag er nede på 13-tallet og i går var på 12-tallet skyldes hovedsaklig at all tegn til oppgang og optimisme har blitt drept hver bidige gang, som gjør at folk som ellers ville investert i et vekstcase slik som Funcom holder seg borte. At vi i tillegg snakker om at 16 er en fair verdi nå er kun fordi kursen har blitt jukket ned hit over tid. Hadde vi vært på 16-18,- i dag hadde ikke folk sagt seg fornøyd med at dette er riktig nivå, men man ville også priset inn noen forventninger til fremtidige lanseringer i sine estimater.

Ikke gjort noen nye utregninger siden den gang, men forutenom noen små utsettelser (Conan SP eneste jeg har tatt høyde for) ikke har endret totalbildet veldig mye. Tror fortsatt jeg kommer til å få solgt aksjene mine for 24,- eller mer innen relativt kort tid, men det forutsetter også at de leverer til eller over forventningene mine.

9 Likes

Det jeg derimot tror vi kan se også i 2020 er rettede emisjoner mot nye storeiere som ønsker å ta en posisjon i selskapet uten å utsette seg for traderidiotiet. A la Robur Ny Teknik emisjonen.

Disse kan godt skje med en premium ift kursen aksjen trades for på børsen.

1 Like

Ja, det kan hända. Och då är den låga kursen till och med ett argument för en riktad NE (för den som köper).

1 mill aksjer omsatt før kl 12, bra dag!

4 Likes

Ved slik prising vil Funcom være priset tilsvarende et gjennomsnittlig norsk bingotek-selskap som ikke har inntekter og som brenner 50-100MNOK pr kvartal. Bare for å sette det i perspektiv.

8 Likes

Men så må du huske at oppsiden er mye større også, i nevnte bingotekselskap :wink:
For å ta @Mortis anslag, mcap på 3 mrd. i FUN er ca. 39 kr (+/-), ikke sant.
Dersom en av biotekene lykkes så vil 3 mrd fremstå som en vits. Just sayin…

Risk / reward baby! :stuck_out_tongue:

5 Likes

Möjligt du har rätt. Men kan en så mycket högre kurs försvaras när risken är så mångfaldigt mycket större? :thinking:. Inte att jag säger att det nödvändigtvis är fel, men man kanske kan tänka sig att Funcom är lite lågt prisat sett i det sammanhanget :blush:

Nå vet jeg ikke hvor innsatt du er i Biotek på Oslo børs, men det er flere av selskapene som har langt lavere risiko enn det man skulle tro basert på data fra de ulike studiene + hvor langt de er kommet ifht. et salgbart produkt.

Men dette er irrelevant, all den tid det kommer an på individets risikoappetitt. Vil du satse sparepengene dine på 3x eller 10x gitt at risken er lik?

Her er topp 4 biotek med dagens mcap:

• Nano = 1.3 mrd
  • PCIB = 1.22 mrd
  • BGBIO = 1.017 mrd
  • TRVX = 313 mnok

Som sagt kan samtlige av disse gå 10x eller mer (ballpark figure). Som du ser er det ingen som prises veldig mye høyere enn Funcom (1.027 mrd). Hvis du da sier til meg; «Kjøp Funcom, så kan du potensielt får 3x om 2 år» eller «kjøp xx og du kan potensielt få 10x om 2 år» - hva velger du?

Forøvrig mener jeg man ikke skal sammenligne epler og appelsiner. Dette var bare siden det ble tatt opp lenger oppe her - jeg mener man må sammenligne selskaper innenforbi samme sektor.

Sammenligner du Funcom med f.eks Nekkar fremstår Funcom som overpriset :stuck_out_tongue:

2 Likes