Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Hehe ja sammenlikninger av prisen på ting som er helt forskjellig blir meningsløs da man kan velge hva man sammenlikner med relativt fritt. F.eks. er Funcom verdt 1/36 av denne grisen:

2 Likes

Et annet eksempel er norske Playfish (med 11 ansatte), som ble kjøpt av EA i 2007 for 2,3 milliarder (tilsvarer 3 milliarder i dag). Playfish ble lagt ned i 2013.

Men Tencent får kjøpt 30% av Funcom for en slikk og ingenting…

9 Likes

Vel, Når Tencent går inn å kjøper 29% av selskapet til kurs 15,75,- burde det vært et absolutt gulv! Det kan vel de fleste enes om hadde vært tilfelle i et «normalt» papir. Min vurdering er at fair kurs nå burde ligget rundt 18-22,- området … Unntaksvis med dumper ned mot 16,- (15,75,-) og pumper opp mot 25,-. Jeg tror faktisk det hadde vært tilfelle hvis man hadde fjernet et enkelt “element” fra papiret …

7 Likes

Da burde du ta en titt på regnearkene til @anon80503862.
18-22 er helt bananas med de tallene selskapet leverer.

Kanskje ikke bananas, men veldig høyt priset.

1 Like

Priset i forhold til hva?

Da har du med andre ord ikke priset inn pipe, som er rimelig essensielt for et spillselskap.

3 Likes

Tja … Tencent har vel ikke mye peiling … Og fremtidsutsiktene skal vel ikke prises særlig inn … Og at selskapet bruker penger for å investerer i fremtiden er uheldig … Osv.

5 Likes

Til tallene de leverer, som jeg skrev. 22kr, da er vi vel på god vei over 2 mrd, for et selskap som pr Q3 19 brenner godt med penger, har fallende inntekter, hatt 3 lanseringer (om vi teller myz switch) som har vært relativt svake, og vegrer seg for å oppgi releasevindu eller vise innhold fra et spill som skal være under et år unna lansering (kan muligens endre seg ikveld om @h3nk1 får sin våte drøm oppfylt).
Tencent forventer ikke at aksjen skal stå i 22kr nå. De ser litt lenger frem enn neste fredag.

@Evilfreud spørs hva du vil prise pipe til da. Skal nextgames være priset til 1 mrd fordi de leverer resultater på feilsiden av skalaen, har et spill basert på en meget svær IP klar til lansering neste år, grei kasse og null gjeld?

3 Likes

Du vet at mye av de dårlige tallene i Q3 skyldes valuta?

Funcom har hatt 3 små publishing prosjekt. 1 gått veldig bra, 1 gått dårlig og 1 er enda ikke ferdig lansert ( moon). Skal man prise et selskap som har 2 egne spill i pipen hvor hvert av dem koster 2x de 3 publishing prosjektene så skjønner jeg at man får høydeskrekk.

Blir litt som å prise nano, uten potensiell pipe.

4 Likes

Hva var det som fikk Nano til å være priset til 120,- for to år siden? Eller det som får NEL til å være priset over 8,- i dag?

Svar: Forventninger og pipe.

Hadde man priset ut fra de leverte tall hadde en stor del av aksjene på Oslo Børs stått i 0.

15 Likes

Enig, men hva skjer med forventningene når tallene blir svakere, de nye lanseringene går ikke spesielt bra, kassen synker, og det viser absolutt ingenting fra de nye spillene?

1 Like

Antagelig omtrent det samme som når vi får gode nyheter … Vi går ned …

2 Likes

Hovedproblemet/punktet er vel bare at det ikke er nok Funcomnørder som oss med god oversikt over caset. Om alle vi er enige i at Funcom er verdt 2mrd i stedet for 1mrd så er vi fortsatt ikke nok som kjøper til at kursen beveger seg til 20kr+ i dag. Andre aktører må varig komme på banen og det har med både kunnskap om caset, risikovillighet, hype og hvor mange andre interessante case som finnes der ute. Jeg vil si at Funcom skiller seg ut på den positive siden av det man finner på Oslo Børs, men for få er enige med meg i det til at kursen står i 20kr+. Med andre ord, markedsføring av caset og nyheter om hva som skal komme er det som må til.

1 Like

Hva da med den svenske gullkalven SB som for få dager siden var priset til en snau milliard?

Funcom var høsten 2017 omtrent på samme kurser som i dag. Den gang besto pipen av et buggy CE på pc, en mislykket Xbox lansering, en SWL lansering som ikke gav all verdens påfyll i kassa!

Hva har vi i dag? Først gikk Robur inn med 88 mill., så kom melding om MYZ. Før vi fikk full launch av CE. Omtrent samtidig kom melding om at det var solgt over 1mill eksemplarer på pc. Et tall som få trodde var mulig ved årsskiftet 2016 -17. Flere Publishing avtaler har kommet på plass og Funcom fremstår i dag med null gjeld.

Så har Funcom inngått en gullkantet avtale om at de skal få lov til å lage DUNE spill. Det var jo forbaska synd da, og om ikke det var nok, så kom pinadø Tencent, et lite kinesisk selskap, med null peiling på gaming og kjøpte aksjene til Jebsen. Da slapp vi å få de solgt over børs.

Så jeg skjønner godt at flere av dere frykter for fremtiden. CE er Funcom sin største inntektskilde så langt. Det vil den fortsette å være en god stund til.

Funcom har satt seg som mål å prøve å kopiere RUST og ARK. Derfor kommer de med en stor oppdatering 1H2020 på CE. Hvor mye dette vil utgjøre i mersalg vet ingen i dag.

All denne sytinga om at Funcom brenner penger. Fra flere av dere som aldri er fornøyd med hva selskapet leverer. Ta dere sammen! Det koster å drifte et selskap på Funcom`s størrelse. Inntektene av dagens innvesteringer ligger foran oss.

Ha en fin kveld!

25 Likes

Da går kursen kanskje ned, men siden neste måned har mount-update er Q4-rapporten sikret god avkastning fra oppgang i salg av CE+DLC i mine øyne.

1 Like

Det varierer med hva man forventet på forhånd. Da Funcom la om strategien var det jo det litt av poenget å fordele eggene i flere kurver. Det var derfor de ville gi ut 2 småspill i året, ett medium spill en gang i året og et stort spill annet hvert år ca.

De har justert litt, men de bør fortsette med akkurat det de gjør. Fortsette å være publisher for lovende spill. Noen treffer bedre enn andre. De vil fortsette å ha ett spill i produksjon selv i hhv oslo, usa og kanskje portugal på sikt. Slik at de holder tempoet på egne utgivelser oppe med kortere mellomrom enn før.

Det eneste som er feil er folks forventninger og saueflokkmentaliteten. Man kjøper aksjen en uke og har mange gode argumenter som Tencent, null gjeld, lovende pipeline. Så kommer det ingen nyheter om fremtidig spill i en kvartalspresentasjon, så selger man og snakker om fallende cash nivåer, flopper osv.

Det eneste jeg håper er at folk gjennomskuer det og legger det bak øret.

10 Likes

Der kom 12,XX igjen :man_shrugging:t3:

1 Like

Spennende å finne ut når det kommer nyheter nå, ref. «soon» fra kvartalsrapporten.

I 2017 forventet jeg at vi skulle sitte med kurs over 10kr(50kr etter spleis) i 2019 om CE skulle solgt så mye som det har gjort. Men sånn blei det ikke.

Husker at trailere pleier å være kursdrivere, får håpe på bra footage framover. Også en god indikasjon på salgstall tror jeg, men må se nærmere på det.

2 Likes

De skrev jo faktisk allerede i Q2 rapporten at de håpet å kunne gå ut med mer informasjon snart.
Synes jo egentlig at når de skriver soon så bør det egentlig bety før neste rapport. Litt spent på hvordan det egentlig går med utviklingen. Har litt følelsen av at ting tar en del lengre tid enn de først så for seg.

2 Likes