Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Ja er det ikke merkelig at aksjekursen svinger :exploding_head::face_with_thermometer::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking::thinking:

Enig. Det er riktig nok ikke det jeg har erfart som vanlig mønster. Når de tidligere har sagt det snart kommer mer informasjon, pleier det ikke å ta så lang tid. Nå har de også meldt om at større prosjekt er lagt på is, så alt tyder på at de er under press og sikkert står ovenfor vanskelige prioriteringer, men jeg savner mer åpenhet rundt dette. En omprioritering kan også være positivt for investorer dersom det kommuniseres riktig. Selskapet er svært forsiktig med hva de gir ut av informasjon, og det mener jeg er årsaken til at kursen er der den er. Jeg tror de hadde profittert på mer åpenhet. Langsiktige, store investorer tåler noen utsettelser og omprioriteringer så lenge de forstår hvorfor, og er trygg på retningen til selskapet. Mer åpenhet og innblikk i selskapets realistiske forventninger tror jeg reduserer risiko for investorer i Funcom 2.0 fremover.

6 Likes

Greit å følge med på hva Funcom endrer på fra rapport til rapport:

Q2 2019 rapport:
We are incredibly excited about the DUNE game and its potential, both in financial terms and
genre-defining gameplay. It is a game we believe can surpass Conan Exiles and we want to
do it right, creating a game that is of high quality, technically and gameplay-wise. Legendary
and Warner Brothers have announced that the DUNE movie will be releasing in December
2020, and we continue to work closely with Legendary to make sure we capitalize on the
opportunities and synergies between the movie and the game.

In our North Carolina studio we continue to work on the multiplayer shooter game we hope
to start revealing more of soon and bring to market in 2020

Q3 2019 rapport:
We continue the investments into our games pipeline and particularly into our internally
developed games Conan Exiles, the DUNE open world survival game and the Mutant
Chronicles online shooter.

Alle ord og uttrykk som tyder på informasjon snart er borte så vidt jeg kan se. Funcom velger å fatte seg i korthet og hinter ikke om at vi har noe å se fram til i nær framtid på Q3 2019 rapporten.

De fikk inn en ny lead designer (Justin Achilli) i august, og han var i Norge og holdt presentasjon for styret i forbindelse med Q3 rapporten antar jeg (basert på twitter osv). Det at Q3 rapporten samme kveld er renset for alt som kan smake av hype og “info kommer snart” osv tyder i mine øyne på at det er en stund til vi får mer info.

Personlig antar jeg det er en stund til vi får ny informasjon om Funcom sine spill (dvs, utenom lansering av chop chop og mom på konsoll), men jeg tar ofte feil. Så dette er min spekulasjon på litt tynt grunnlag - det gjenstår en god del før markedsføringen av Mutant Chronicles starter, og jeg forventer ikke noe informasjon før Q4 2019 rapporten.

7 Likes

Det er ikke sikkert presentasjonen han forberedte var til Justin Achilli var i forbindelse med MC. Det er nå vel fortsatt veldig sannsynlig at han drev på med presentasjon til den greia hvor han faktisk skal presentere noe (ifbm. Vampire). Det er jo ikke alle som venter til den siste dagen med å lage presentasjonen sin. Jeg har ingen tro på at Funcom har så dårlig kontroll på spillet sitt at en presentasjon fra Achilli endrer på all verden. Tviler også på at han ville ha nevnt det på Twitter dersom det var en negativ presentasjon.

Hva får deg til å tro at en presentasjon som sier “ting tar tid” trenger å være negativ?

Det er negativ for folk som venter på nyheter fra utsiden, men den kan fint være svært positiv internt. Bare at ting kanskje ikke er så klare at markedsføringen skal begynne, at de trenger å ta ting noe videre før de kommer dit.

Om Mutant Chronicles lykkes til slutt er avhengig av kvaliteten på spillet, ikke hvilken måned markedsføringen starter. Jeg tenker bare at når Funcom har valgt å oppdatere Q3 rapporten med mindre forpliktende og hypete ordlyd enn Q2 rapporten så trenger man ikke skru opp forventningene maksimalt om nyhetsdrypp i nærmeste framtid.

Presentasjoner lages for ett publikum. At investorer kan være skuffet over at ting tar tid betyr ikke at Funcom internt er det.

Jeg tror fremdeles Funcom har såpass god kontroll på spillet sitt at han ikke trenger å reise til Norge for å avholde en presentasjon om det. Og at den har noen som helst betydning whatsoever.

Så jeg tror han skrev på en presentasjon til foredraget han skulle holde på eventen. Det må da være ganske sannsynlig, eller?

3 Likes

@anon80503862 Jeg er dessverre enig med deg i at det var vagt og lite nytt å melde i kvartalsrapporten. Overraskende lite, og bærer preg av å være laget fordi de må, og ikke for å utnytte markedskanalen en kvartalsrapport er, til å mate markedet med spennende informasjon.

Den første tanken jeg fikk etter presentasjonen var at den var endret på i siste liten, og at de av den grunn fremstod usikre.

Når det er sagt, får det meg til å lure på hvorfor. Funcom 2.0 har ikke for vane å forsøke å hause markedet, men dette var snaut selv for dem å være. Jeg tror ikke at de ønsker kursen ned, men noen har tidligere vært inne på restriksjoner ifm. Dune-avtalen. Videre kan også Tencents inntog ha betydning for hva de ønsker å dele nå og hvordan det meldes. Jeg vil tippe det siste, og at de ønsker å love minst mulig nå før de får strategisk input fra dem, og også får kartlagt hva som ligger av potensiale gjennom deres kompetanse, ressurser og kontaktnett.

Det blir spennende å se hvordan dette påvirker retning fremover.

1 Like

Tencent har kjøpt aksjene til Jebsen, og ja, Tencent er en spillaktør, så utvilsomt en aksjonær som helt sikkert har spisskompetanse innen nisjen.

Men hva er ellers endret? Vi snakker om en aksjeandel på noe over 30% og at en slik stor eier ønsker å være minst like godt representert i styret som den de kjøpte aksjene av er forståelig. Men utenom det er det ganske langt opp til over 50% andel og derav ren hoved-eier (med full bestemmelsesrett i daglige gjøremål)

Er vel noen regler som betinger veldig høy andel av aksjene bak også hvor Tencent eksisterende post kun er en effektiv blokkering (er det ikke noe om blant annet tvangsinnløsning om en eier eier mer enn 90 %?) Husker ikke lenger, da det er lenge siden jeg hadde befatning med selskap som tenkelig kunne komme i slik situasjon.

Er det andre regler for Nederlandske selskap enn andre land som slår inn?

Som nevnt, ser klart det positive å få inn en nisjeaktør, men er det åpenbart at dette har så voldsomt mange andre fordeler?

Er vel ren forretning dette hvor det kun drypper på småaksjonærer om dette ikke kan unngås på andre måter.

Har man kunnskaper om hvordan Tencent oppfører seg i andre selskaper? Har ingenting å si for en storaksjon om kursen går i kjelleren ei stund om han samtidig er sikker på at det fundamentale er på plass.

1 Like

29% er vel det riktige tallet.

Når det gjelder Tencents inntreden så tror ikke jeg dette har påvirket den dalige driften og hva de har rapportert noe. Den er det den daglige ledelsen som uansett har asvaret for selv om styret jo legger overordnede føringer. Kan jo hende man vil se en vridning av strategien etter hvert når Tencent har fått plassene sine i styret men det får vi jo se. Skulle det skje så tror jeg det blir mot å øke størrelsen og ambisjonen på de interne prosjektene litt. Bare min spekukasjon selvsagt.
Flyttingen satte man på hold men dette er jo et forslag fra styret til aksjonærene og synes det er naturlig at de da avventer å gå videre med dette til det nye styret er på plass.

På kort sikt har nok ikke Tencents inntreden særlig stor påvirkning på den daglige driften. På lang sikt kan det nok ha noen fordeler da det øker sjansen for samarbeid med selskaper der Tencent har en eierandel, og det begynner jo å bli en del (og rimelig store). Tror også det kan gi litt fordeler i det kinesiske markedet etter hvert. Så øker nok sjansen for å få til mer der vil jeg tro.
Er også fint for aksjen at man ikke lenger har en største eier som har signalisert at han helst vil ut av aksjen, og at man i stedet har en stor eier med finansielle muskler og vilje til å satse om situasjonen er riktig. Men Funcom kan selvsagt ikke basere seg på at Tencent skal stille opp. Her må de fortsette med cost control.

1 Like

En anledning till att de var så tyst i Q3, både i rapporten och streamen kan såklart vara de ni nämner men även Tencent. De har inte blivit invalda ännu och när dom blivit de vill dom säkert framföra sina åsikter om HUR Tencent kan hjälpa Funcom. Därför är de ur min synvinkel dumt att lova för mycket om Tencent sen kommer “vi tycker så här och vi hjälper er med detta om ni gör så här…”

Då kommer de bli lika mycket kaos från marknaden också.

Jag chillar till 16/12 :slight_smile:

@anon80503862 @koe

4 Likes

Håper bare ikke at stillheten skyldes scope creep i de nye prosjektene. Og om det har oppstått så prøver de å finne en løsning på det før noe blir kommunisert.

1 Like

Dune er det jo naturlig at de ikke snakker for mye om enda og der må de jo trå litt varsomt da de jo ikke skal komme med spoilers for filmen også.
For coop tror jeg egentlig du er inne på kjernen til den manglende informasjonen. Jeg har veldig inntrykk av at her tar ting en god del lengre tid enn først anslått. Om det er scope creep eller at det bare tar lengre tid enn antatt å få den kvaliteten man ønsker har jeg ingen formening om da. Men jeg føler meg rimelig sikker på at den orginale utvilingsplanen hadde en annen release date enn det det blir.

2 Likes

De behöver ju inte benämna samma sak i nästa rapport heller, exempelvis de dom sa om Dune i Q2 stämmer ju fortfarande.

Det er uansett umulig å si hva som ville skjedd med kursen om de hadde kommunisert mer. Det er noe med at aksjonærer blir aldri fornøyde uansett. Hadde de sagt «vi trenger mer tid, så vi anslår at spillet ligger 3-6 mnd bak plan» så ville det blitt skrell. Når de ikke sier noe så blir det også skrell.

What is a CEO to do? :roll_eyes:

Jeg mener åpenhet er bedre. Bedre at markedet priser basert på informasjon enn spekulasjon :slight_smile:

Skal de oppnå tillit hos investorer/markedet må de også informer bedre. Funcom har dessverre en litt brokete historie med at “no news are bad news”.

9 Likes

Jeg tenker det samme og jeg tenker at Funcom hadde hatt mer kredibilitet hvis de hadde kommunisert mer direkte om slikt enn de gjør i dag.

2 Likes

Jeg har aldri møtt en kunde i prosjekter som foretrekker å måtte grave og spørre vanskelige spørsmål for å få oversikt over hvor ille situasjonen er, i stedet for å få ut all dritten og den faktiske situasjonen up front.

Mangelen på kommunikasjon gjør at pessimistiske kynikere som meg fort spekulerer i at ting er verre enn de er :slight_smile:

7 Likes

Samtidig burde de oppdatere det de har startet på, som f.eks. Trello boardet til CE. Der har de ikke vært inne siden 25. september. Hvorfor har det ikke vært endringer der, er ikke det rimelig sløvt? Bør oppdateres jevnlig ellers så er det til slutt ingen som gidder å se på den. Og da ser det bare uprofft ut.

https://trello.com/b/9QvGiC1W/conan-exiles-community-reports

3 Likes

Ang. informasjonsstrømmen kan det godt hende at måten de kommuniserer på endres med Tencent som største eier. Hvordan det endrer seg får vi vente å se. Vanskelig å forutsi, men på andre børser har ihvertfall selskapene Tencent investerer i gjort det bra over tid. Så det blir nok ikke negativt i forhold til aksje-interessen.

1 Like

Helt enig med dette. Tencent har ikke fått sagt sitt enda, og de vil nok ha en finger med i spillet på hva som blir kommunisert framover. Dumt å love ting som endres 1 mnd etterpå. Regner med at vi får en god porsjon info i Q4 rapporten og potensielt før.

2 Likes