Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Det tror jeg vi allerede kan slå fast.

Vil heller kalle det en vridning av etablert strategi i retning av å utnytte synergiene som oppstår ved å ha Tencent på eiersiden :slight_smile:

3 Likes

Min “bekymring” er ikke påtatt, men jeg bare ser at Funcom ikke velger å presentere sin egen framtid på samme måte som før.

Jeg har ett enkelt syn på kvartalsrapporter. All informasjon som kommer inn, og all informasjon som tas ut, skjer av en grunn.

Min antagelse er at grunnen til at den sliden om Funcom sin strategi er fjernet er såre enkel: Funcom ser at de ikke klarer å levere i henhold til hva strategien tilsier (+1 egenutviklet spill i året, +2-3 publishing spill i året, 1-2 års utviklingstid på spill).

Det er verdens enkleste ting for en investor å spørre: “klarer dere å levere på strategien deres?” Og svaret i Funcom sitt tilfellet for 2018 - 2019 - 2020 er da ett klart og tydelig nei. Ergo, hvorfor skal informasjonen presenteres?

Vi får nok en ny strategi på ett tidspunkt. En strategi som er mer udefinert, mindre målbar, og som man vanskelig kan arrestere Funcom på at de ikke leverer i henhold til. Og sånn sett fortsetter de bare trenden de er inne i med å guide mindre og mindre.

6 Likes

Så da sier du at selskapet lyver, gitt at de svarte på spørsmålet ovenfor.

Hvis du virkelig bryr deg så mailer du IR og ber de (igjen) presisere det ovenstående. På samme vis måtte noen andre avklare din forrige bekymring vedrørende begrepet “produksjon”.

Nu får du faktiskt ta och ge dig. På dig låter de som att Funcom är på väg att gå i konkurs snart.

En ny strategi måste alltid gå igenom ledning/styrelsen.

Funcom har precis svarat att en strategi gäller så länge inget nytt kommunicerats. Det gäller för alla bolag.

Och du har absolut noll koll på om den nya strategin är “mer udefinert, mindre målbar”.

Nei.

Jeg antar at selskapet sier informasjonen “gjelder inntil ny informasjon kommer” og jeg antar at ny informasjon kommer som da vil gjøre gamle presentasjoner ugyldige. Og den informasjonen antar jeg er mindre spesifikk enn den gamle strategien (og forøvrig at den kommer etter at de har hatt styremøter med Tencent).

Dere antar at strategien fortsatt gjelder, men at det skal komme ny strategi, og det blir veldig bra.

Jeg antar at strategien skal oppdateres, og at det kommer ny strategi som ikke blir like spesifikk og målbar som den gamle. Rett og slett fordi Funcom ikke klarte å levere i henhold til den gamle strategien.

2 Likes

Selvfølgelig vil den det.

Kanskje? Kanskje ikke.

Med unntak av at tidsrommet tilsynelatende strekkes for én intern tittel, så har de strengt tatt levert på en prikk.

Håller med. Många som tror de vet allt.

De har vel ikke failet på strategien, men endret den til et høyere fokus på videreutvikling av CE fordi det tjener så mye penger? Er det jeg har fått med meg av kommunikasjon på området ihvertfall. Har du hørt noe annet?

“Feilet” er sterkt ord.

De har ikke levert i henhold til strategien. Strategien var veldig spesifikk og målbar. Den ga spesifikk guiding for hva selskapet ønsket å levere hvert år, og hvor lang tid prosjektene skulle ta.

1 Like

Hvis Funcom ikke leverer Mutant Chronicles før Mars 2020 har jeg hatt 100% rett i min tolkning av disse ordene. Du forstår det?

At min tolkning av disse ordene er forskjellen på om Funcom har guidet på at Mutant Chronicles skal lanseres senest i mars 2020 eller senest i november 2020?

Hvordan er det med din optimisme og tolkning? Tror du fortsatt Mutant Chronicles kommer i Q1 2020? Det er fortsatt mulig. Du tror jo alltid at “info kommer snart, snart snart!”

4 Likes

En strategi er bra så lenge den fungerer, visst ikke endrer vi helt om !
Spennende tider fremover ! :nerd_face:

Henge dere opp i bare negative ting nå når det ligger så mye positivt i hende … hm… :thinking:

Jeg sier ikke annet enn at Funcom har sagt - eksplisitt - at begrepene “full produksjon” og “produksjon” betyr det samme. At ordbruken ikke har vært ulik med overlegg.

Hva har dét å gjøre med at du trolig får rett når det kommer til MC-relase? Det er ingen korrelasjon, så fremt ikke Funcom lyver, da.

Jeg er ganske sikker på Redeye får rett i at MC kommer H2 2020.

1 Like

Om man är så anal att man enbart fokuserar på en “målbar” strategi och inte förstår att en strategi är långsiktig och att den inte bryts bara för ett spel har lite längre produktion än “utlovat” så ska man INTE vara investerad i gaming sektorn

1 Like

Funcom guidet på 1-2 år “full production” i spillene sine. I henhold til strategien.

Funcom sa at Mutant Chronicles gikk inn i PRODUCTION i Mars 2018 og at status var FULL PRODUCTION i november 2018. De har ikke meldt noen forsinkelser.

Ergo er forskjellen på ordene “production” og “full production” forskjellen på om Funcom guidet på at i henhold til deres strategi skulle Mutant Chronicles leveres senest i Mars 2020 eller senest i November 2020.

Dette er hva HELE diskusjonen handlet om. Potensielt lanseringstidspunkt for Mutant Chronicles.

Du klarer altså det kunststykke å maile IR med ett spørsmål, hevde at det beviser at jeg roter, og så forstår du ikke en gang hva svaret betyr?

Men nå er altså hele strategi sliden fjernet, så strategien gjelder ikke lenger.

4 Likes

Å måle selskaper man er investert i på om de faktisk klarer det de sier de skal klare er veldig fornuftig.

Klarer man ikke det bør man ikke være investert i aksjer.

Synes også det blir urimelig å si at Funcom har feilet når det de har gjort er en pivot for å kapitalisere på at CE er en mye større suksess enn de fleste turte å håpe på

4 Likes

Joda, for de har ikke trukket den? Bare latt være å repetere seg selv? :stuck_out_tongue:

Nej du har fel . De som är relevant är att de interna spelen blir bra och säljer

Det som er relevant er om selskapet tjener penger, og ikke minst, når de tjener penger. Sånn kan man time inngang og utgang i aksjer så man er inne når de tjener mye penger, og ute når de ikke tjener penger.

2 Likes

Det er jo rimelig relevant om kostnadsnivået på de nye spillene er lavere enn inntektene også? Kostnadene går jo nødvendigvis opp jo lengre tid man bruker på spillet.

Hvis man bryr seg om P/E (på sikt), så har det jo stor betydning om de kommer med ett spill i året eller ett spill hvert 1,5 år. I sistnevnte eksempel må spillet gå med 50% høyere overskudd for at de skal tjene like bra som de gjør i førstnevnte eksempel.

Mao, lengre utviklingstid og høyere kostnader fører til høyere inntjeningskrav for break-even og høyere krav til overskudd for å nå tilsvarende overskudd pr år.

5 Likes