Jeg er heller ikke overbevist av Rui. Han kan vel like godt være i en annen stilling i Funcom. Han er alt for seriøs og er en for dårlig selger. Han har økokrimsaken sittende fast i halsen. Jeg ser på han som ansvarlig for den dårlige kursutviklingen. Hvis vi ser bort fra trollet i Bergen.
Turnaround skyldes suksessen med Conan Exiles. Som er en suksess nesten på-tross-av Funcoms beslutninger om å droppe pre-production fase, for lite betatesting før early access lansering, feil valg av server forhandler og en rekke andre dårlige beslutninger gjort av ledelsen.
Så har ledelsen gjort en meget god jobb i å melke suksessen for det den er verdt uten å noen gang komme i konflikt med spillermassen. Altså hatt en meget god balanse mellom betalt innhold og gratis innhold osv. EDIT: Jeg vil også legge til at de har gjort en meget god ledelses jobb også med avtaler med microsoft, epic o.l.
Når det gjelder strategien med å produsere egne spill og være publisher så har vi vel ikke fått noen gode svar her enda. Publisherdelen har gått litt under forventet. Det er jo ikke noe å holde på med over tid dersom resultatene blir som i år. Men jeg har fortsatt trua på denne strategien og at den vil se mye bedre ut når man har fått et par utgivelser som har gått bedre enn de vi har sett til nå.
USA har vi ikke sett hva leverer enda. Så om det spillet slår an så ser det plutselig veldig lyst ut igjen for egne spill. For da sitter plutselig 2 kontor med hver sin suksess i bånn å bygge videre på for neste prosjekter. Skulle de neste 2-3 publisherspillene feile like dårlig som de to siste så tror jeg det blir slutt på den satsingen der.
Husk at innen den tid så vil Oslo, USA og Portugal være fullt bemannet. Og da er det kanskje ikke nødvendig å bruke for mye tid på småprosjekter lengre.
’