Det er absolutt mulig handelsmønsteret ville endret seg, og listene ville endret seg. Mange flere hadde nok gjemt seg i nordnet/avanza hvis de hadde lyst så det eventuelt ble vanskeligere å klage på dem 
Men den fundamentale utviklingen i Funcom er da uansett at selskapet ikke leverer spesielt gode tall, og guider bortimot null om fremtiden.
Vet dere hva som ville løftet kursen umiddelbart? Om Funcom på hver kvartalsrapport rapporterte:
- Hvor mye penger som ble investert i hvert prosjekt.
- Ca inntekter for hvert spill (eller når de nådde break even). Eller børsmeldinger om break even, eller oppnådde milepæler (500 000 solgte på MYZ?). Noe mer håndfast angående prosjektene.
- Antatt lanseringsvindu med forbehold om at ting kontinuerlig endrer seg for alle pågående prosjekter. Håper folk ser at dette kunne vært nyttig all den stund noen tror på Dune i desember 2020, mens andre tror på Dune i 2022. Bare det å få ett lanseringsvindu hadde gjort mye for å klargjøre hva selskapet egentlig planlegger rundt egen framtid.
Da hadde man hatt transparens på utviklingen. Slik det er nå framstår Funcom som ett selskap som kommuniserer bortimot null om sin egen framtid og pågående prosjekter, samtidig som de ikke rapporterer hvordan enkeltprosjekter har gjort det eller hvor mye som blir investert i hvert enkelt prosjekt. Vi har en “ca følelse” for hva det kan være, men ikke noe mer. Og mye av det kommer basert på estimater på utviklingstid, regnskapstall fra utviklerne, antall ansatte hos utviklerne, steamdb, reviews, osv når det kommer til publishingspill.
Funcom ber markedet om å bli målt på sine økonomiske resultater som “samleposter” - slik at man ikke skal måle dem på enkeltprosjekter. De mener det er det som reflekterer hvordan selskapet egentlig gjør det.
Vel, problemet er at å måle selskapet på den måten ikke er spesielt flatterende per i dag. Det var greit i 2016, 2017, 2018, fordi selskapet vokste. Da kunne man fortelle historien om ett selskap som vokste med større og større inntekter. Det er ikke lenger tilfellet.
Mer åpenhet mer enn notering i Sverige ville løftet kursen. Det vil si, det er i hvert fall hva jeg personlig tror da.
Jeg håper og tror at Funcom kan endre strategien når de får inn nye eiere i styret. Få mer åpenhet, bedre guiding, osv. Jeg er derfor optimist til at Q4 2019 rapporten vil levere dårlige tall, men mer åpenhet rundt guiding og positivt syn på framtiden. Men jeg venter nok utenfor uansett til jeg ser om de endrer på guiding eller ikke.