Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Problemet er vel kanskje at de som påstår å ha mest vidt syn også har det mest snevre. Alle aspekter skal visst diskuteres… ehem. Og så har du en haug andre som mener sitt eget nivå ligger langt over både selskapet, styre, marked og analyserer ordlyden i et komma til døde. Så er neste gjeng på plass med klaging fordi: Nei nå viser de mount av en hest, vi ønsket å se neshorn. Da er sikker utviklingen gått dårlig osv…

Nærmest umulig gjeng å please, samme hva dere mener dere selv har av spekter og kunnskaper.
Se det litt utenfra, iblant i det minste :sweat_smile:

7 Likes

Et problem er ofte at når noen diskuterer et veldig konkret og forsåvidt snevert tema så antar veldig mange at det er dette disse mener er det viktigste for Funcoms fremtid og at det er dette som er DET VIKTIGSTE. Folk skillet dårlig på det å diskutere detaljer og hva som er viktig i det store bildet. Detaljorientering overtolkes.

Selvsagt er en så stor gjeng som vi er umulig å please 100%. Vi har jo forskjellig syn på ting. Og det er da ikke noe galt i det.

3 Likes

Det er Tencent og ikke den kinesiske mafiaen som har kjøpt seg inn. Folk har i mine øyne et veldig forskrudd syn på hvilke føringer Tencent har lagt for Funcom. Funcom er fortsatt et frittstående selskap med egen ledelse. Tencent dikterer ikke hva de skal gjøre eller si.

2 Likes

Det nye styret setter retningen, Tencent får styreleder + et medlem.

Tencent sitter også med epic store. og mange antar det kommer en Epic deal på MC.

Mao fornuftig å vente til tencent g utta er ombord.

2 Likes

Jeg har 0 tro på at Tencent har på sin agenda å rokke ved CEO sin posisjon de første 12 måneder, da skal det være noe absurd skjelett som ramler ut av våpenracken i tilfelle.

Men så vil de nok gjøre seg en grundig vurdering underveis om det er rokkeringer de ønsker å gjøre.

3 Likes

Greit at vi er litt misfornøyde med informasjonsflyten om dagen, men at så mange begynner å stille spørsmålstegn ved jobben Rui har gjort synes jeg er rart. Åpenbart mye ved selve aksjen og handelen der som kunne vært bedre, men når man ser på driften av Funcom i dag har jeg vanskelig for å se at det er mange som er bedre egnet det ute.

Selskapet har en sunn økonomi, deleier av flere gode IPer, en meget spennende pipeline og en melkeku i CE som skal fortsettes og melkes i lang tid fremover.

Ja det er viktig og vurdere seg selv fortløpende for å være sikre på at man har riktige folk i sentrale posisjoner, men slik jeg ser det har de gjort nesten alt riktig de siste årene og jeg føler meg rimelig trygg på at Rui er riktig mann til å styre skuta fremover.

9 Likes

Klar over alt det og greit nok at man ikke relokaliserer selskapet og legger eventuelle nye strategier i denne fasen men i det meste er det business as usual og man har full rett til å informere som før. Man setter ikke driften på hold fordi om man har fått en ny stor eier og skal ha inn 2 styremedlemmer.

1 Like

Word! Det hade varit ett väldigt tråkigt forum om alla var eniga :point_up:t2:

Och skulle det gå käpprätt åt helvete så är det tur att vi har en CEO som är förberedd:

3 Likes

Ny dag nya möjligheter. :robot::santa:
Stämning kommer stämning går that’s life. I likhet med kurs.

1 Like

Rui har absolutt gjort en veldig solid jobb med å snu Funcom-skuta. All honnør for det.

Men nå har han vært CEO i snart fem år. Kanskje på tide å la noen andre komme inn for å sørge for at Funcom 2.0 blir Funcom 3.0.

3 Likes

Greia er at det Funcom har akkurat nå er voksekramper, jeg er ikke så fornøyd med hvordan det (tilsynelatende) har gått med endel prosjekter, men selve jobben tror jeg ikke det er noe å utsette på. Funcom er en vesentlig større skute i forhold til for noen år siden, og Conan Exiles har de virkelig klart å tjene maksimalt på. Mao, å bytte ut Rui som sjef for skuta er en massiv negativ trigger for min del.

9 Likes

Det er faktisk veldig vanskelig å mene noe om hvordan Rui har gjort det som sjef uten å vite hvordan Mutant Chronicles ser ut :slight_smile:

I utgangspunktet mener jeg per i dag han har gjort en god jobb.

7 Likes

Jeg tror jeg skjønner intensjonen bak påstanden, men hvor hands-on er egentlig CEO i et spillselskap med utviklingen av spillet? Jeg mener, hvordan spillet ser ut er jo opp til devs og game director osv?

I mitt hode har liksom CEO gitt grønt lys, og så er det opp til de på gølvet å lage greiene :sunglasses:

1 Like

MC blir vel den første store syretesten for både Rui og «det nye Funcom». Hadde kanskje håpet på litt bedre salg på noen av publishing titlene, men kan stille meg bak strategien de har fulgt og hvilken grunnmur de nå har lagt for videre vekst. Liker veldig godt at de så at potensialet for CU var begrenset, og fikk det ut på markedet uten videre utvikling.

Er jo litt bekymringsverdig at mange sitter tungt lastet, med liten tiltro til ledelsen, når man vet at det er denne ledelsens arbeid Funcom kommer til å bli bedømt på de/det neste året/ene.

1 Like

Jeg forstår ikke at noen har liten tiltro til Funcom ledelsen. Jeg synes ting går riktige veien nå! Gode valg tas.

Jeg har jo egentlig tenkt at Moons of Madness hadde et større budsjett fra Funcom sin side enn jeg tror nå. Det er ikke bra å endre på hva man tror om kostnader etter at produktet er kommet på markedet, men jeg føler at å se på utgiftssiden hos utvikleren er en bra objektiv metric å ta utgangspunkt i. Det gjør jo at selv om det ikke ble en knakende suksess, så skulle det ikke tjene inn så mye heller, og gjør nok forhåpentligvis det i løpet av første året.

Jeg tenker litt tilsvarende med CCC. Lavt budsjett og lav inntjening. Det påvirker ikke bunnlinja nevneverdig, men er en nyttig erfaring. Det eneste spillprosjektet de virkelig satset på, MYZ, har jo faktisk gjort det veldig bra.

Så, jeg er vel egentlig tilbake til at Mutant Chronicles coop shooteren er det spillet som avgjør veien videre for kursen. CE har vel også potensialet til å kunne gjøre noe med kursen, kommer an på hvordan det går med mounts oppdateringen og evt betalt map til våren (det er ren spekulasjon fra min side).

4 Likes

Normalt er ikke en CEO veldig involvert i selve utviklingsprosessen nei men med Ruis bakgrunn så tror jeg nok han er hakket mer involvert en den gjennomsnittlige CEO :slight_smile:

Men det viktigste er jo konsept og pre-production fasene med tanke på hvordan spillet skal bli. Her er det jo snakk om å definere hvilke få produkter fabrikken skal lage så her er nok Rui helt sikkert involvert. Han sitter jo med ansvaret for at de velger å utvikle de riktige produktene.

Synes de skal få tid til å implementere Funcom 2.0 først. Jeg mener de fortsatt er i overgangsfase til 2.0.

4 Likes

Fattar inte varför de ens förs en diskussion om att ersätta Rui. Titta vad som hänt senaste 3-4 åren och den pipen som vi har oss framöver. Den hade med väldigt stor sannolikhet inte funnits utan Rui.

Funcom är inne i en investeringsperiod. Kan man inte se det bör man vända sig fort till andra aktier.

Sedan finns de kommunikativa saker som måste förbättras men så länge pipen växer är jag nöjd med Ruis arbete. Upp till bevis framöver. Sluta snacka om att ersätta Rui

17 Likes

En ceo vurderer ikke etter hvor bra spill som blir laget i min bok. Da betyr utviklingen av aksjekursen mye mer. Som @Nocturne sier, det er ikke ceo som lager spillene. Når vi ser tilbake to år så var optimismen stor og Rui hadde gjort en god jobb med å snu skuta. De siste 2 årene har spill som var planlagt, blitt lagt på hylla inntil videre, vi har fått to publishingprosjekter som har gått dårlig. Publishingspill legger jeg på ceo. Det er jo ledelsen som velger ut de. Og de har valgt dårlig. Hvis målet er å tjene penger på dette da.

Videre har kursen gått ned, selskapet er blitt solgt til utlendinger til en vanvittig lav pris. De klarer ikke å tiltrekke seg nok flinke folk. Stillinger tar lang tid på fylles.

Selskapet evner ikke tiltrekke seg profesjonell kapital i investormarkedet. Og ceo klarer ikke å selge selskapet godt inn hos den øvrige befolkning heller. Rui er satans konservativ og ser ut som en nerd og oppfører seg litt som han går på nåler. Vil absolutt ikke si noe som kan oppfattes for positivt i hvertfall. Håpløst.

Enten endrer han sin kommunikasjonsstrategi ellers kan han trekke seg spør du meg.

Men nå vil jo et slikt bytte selvsagt ikke skje frivillig slik. Det må nok være ny storeier som har en god kandidat. Du vet en sånn som har vært ceo en rekke ganger før og har svært gode resultater å vise til. Den slags ceo.

3 Likes