Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Det er umulig for meg å bedømme om dette er positivt eller negativt når jeg ikke vet om aksjene utgjør 5% eller 95% av godtgjørelsen.

De vil jo fortsatt betale “store summer” for ekstern hjelp (dvs, like store som de tidligere har gjort får vi anta), forskjellen er at hvis dette andre selskapet klarer å vokse seg større og bli noe mer så får Funcom en gevinst ut av det. Så på lang sikt er det jo en gambling på om dette selskapet kan vokse seg til noe større utover å kun levere til Funcom.

Jeg sier ikke at dette er negativt. Jeg sier at det virker umulig for meg å bedømme om dette bør tolkes positivt eller negativt, fordi jeg mener at det er 100% avhengig av hva de har betalt.

2 Likes

Rui vet hva han gjør. Husk det er et portugisisk selskap, er sikkert barndomsvenner av Rui der også :blush:

Sitat Rui Casais

I’m Portuguese and wouldn’t mind bringing some of Portugal into our games too!

4 Likes

Det MÅ komme en oppdatert melding før åpning i morgen.

Ok, så du mener at Funcom sikkert har vært steinharde i forhandlingene mot Rui sine barndomsvenner og derfor har de sikkert ikke betalt noen overpris?

3 Likes

Hvordan mener du at du uansett kunne ha vurdert hva selskapet de kjøper seg opp ville vært verdt, og dermed konkludert om det var positivt eller ikke? Finn fem feil virker det som :sweat_smile:

1 Like

Jeg tror de har hatt et så godt forhold til folkene i ZPX at de ikke har noe i mot å jobbe for Funcom, og jeg tror de har et innblikk i planene til Funcom og vet om deler av det som kommer.

Derfor veldig interessant for dem.

1 Like

Det har betydning for ledige kontanter i mine øyne, noe som er en viktig del av Funcom sin solide situasjon. Vi får selvsagt en oppdatering på dette etter hvert, men det hadde vært greit å ikke måtte vente til Q1 2019 rapporten for denne informasjonen (blir kanskje en del av Q4 2018 rapporten?).

1 Like

Jeg får vel bare være den rare da. Hvis alle andre mener dette er positivt. Jeg klarer ikke tolke det hverken positivt eller negativt, jeg føler jeg mangler helt essensiell informasjon.

5 Likes

Funcom har vært i beite for folk, og her har de muligheten til å få veldig dyktige folk ved oppkjøp direkte. Det er eneste muligheten, og her har de faktisk fått muligheten til å kjøpe opp noe de kjenner godt fra før.

Er 100% sikker på at dette er positivt.

7 Likes

Spiller ingen rolle om man uansett ikke er i stand til å vurdere verdien, noe ingen her er. Det du nevner med cash er en helt annen sak, og ville likevel gitt null informasjon om “overpris” eller ikke.

1 Like

Funcom kan vokse indirekte i Potugal på denne måten, da har de ett sted til å lete etter arbeiskraft. Sikkert billigere enn i Norge også. De har allerede brukt dem,så de vet at samarbeidet fungerer over grensene, noe som ikke er opplagt.

2 Likes

Jeg har vel heller ikke sagt at Funcom har betalt overpris. Jeg kan ikke bedømme det. Jeg aner ikke noe om dette selskapet. For alt jeg vet har de en solid kontantbeholdning, noe som selvsagt driver selskapets verdi oppover. Det jeg er interessert i er størrelsen på investeringen.

Hvor stor del av Funcom sin kontantbeholdning har de valgt å investere i dette selskapet? Det mener jeg er svært relevant informasjon for markedet. Det er i hvert fall relevant informasjon for min del.

Enn så lenge så tror jeg at jeg skal konkludere om dette er positivt eller negativt når vi får den informasjonen, som jeg regner kan leses ut av regnskapstallene fra Q1 2019 om vi ikke får informasjonen på Q4 2018 rapporten.

2 Likes

For å ikke være for negativ da.

Jeg ser fordelene og mulighetene. Jeg ser at dette kan gjøre at Funcom kan begynne arbeidet med sine 2 neste spill i Oslo studioet (conan single player, open world multiplayer) med større forutsigbarhet uten å måtte øke antall ansatte og faste kostnader betydelig. Det er åpenbart positive elementer ved dette. Jeg bare mener det er relevant å vite størrelsen på investeringen.

3 Likes

Funcom trenger ikke cashbeholdning må vite. De trykker bare flere aksjer…:grinning:.

Du og jeg betaler🤗

Som sagt, det er ikke relevant å skulle vite B om man ikke har peiling på A.
Om du mener det er helt greit, men logisk sett er det en uforståelig klage.
Man må ha kunnskap om verdien, eller være i stand til å fastsette verdien for å konkludere med hvilken som helst del av informasjonen du etterspør.
Du hadde vært akkurat like klok etterpå :wink:

Kjører wild guess her jeg. De har betalt kroner null og kjøpt 50 prosent med kun de aksjene. Gratis innomhus arbeidskraft, trygghet for de i zpx så de kan fortsette med eksterne jobber i tillegg. Win win win win

6 Likes

Tiltredes @Hakon.

Tipper Funcom sparer 2/3 norske lønninger per ansatt med dette oppkjøpet.

2 Likes

Blir visa glad nån gång…? Kursen komma att stiga upp imorgon. :blush: Funcom bygger upp sitt värde.

Ja og eneste grunnen til at dette meldes er at de utesteder litt aksjer da er de i flg loven pliktig siden antallet aksjer økes. Egentlig har de bare kjøpt 50% av 15 stk utviklere til ca 100 k pr hode. Billig arbeidskraft

9 Likes

Støtter både deg og Hakon her, tror mengden penger som er betalt er lite. Smart trekk, viktig å kunne hente arbeidskraft i andre markeder.

2 Likes