De “store” øker, topp 20 har økt med 6+ millioner aksjer de siste få listene.
Hadde vært interessant å vite om det er aktører som kjøper på vegne av Tencent eller om de forsøker å blokkere/profittere på Tencent.
Det er (tilsynelatende) i all hovedsak snakk om arbitrage-aktører som vil takke ja til budet som foreligger, men som selvfølgelig håper på høyere bud.
Har ikke lest meg opp på dette, men hvordan funker dette i praksis? Takker de ja til tilbudet og håper på at andre takker nei slik at det må forhandles frem en bedre avtale eller takker de nei og går i dialog med Tencent?
Jeg er ingen ekspert på dette selv - baserer meg på det jeg har blitt fortalt av dem med bedre innsikt.
I dette tilfellet handler disse arbitrage-aktørene (mange) aksjer under budpris 17. Dette gjør de fordi statistikk viser at de fleste oppkjøp gjennomføres til budpris, eller høyere.
Man kan (gitt at det jeg har blitt fortalt stemmer) legge til grunn at ovennevnte aktører godtar budet som foreligger. Mao. vil de ikke være “aktivister” og/eller forhandle med Tencent.
Om dette gjelder alle de nye navnene på topplisten er usikkert, men trolig de fleste.
Ikke solgt.
Morgendagen blir intressant i forhold til teknisk analyse…
Ikke solgt, vurderer å selge.
Ikke egentlig.
Ikke på noen som helst måte.
När jag tittar på major shareholders listan så är de uppenbart att budet inte kommer gå igenom på 17 nok. Hoppas budet höjs för er skull
Det er jo en direkte tullete påstand - i all den tid du vet at TIN / Robur vil blokkere oppkjøpet (og det vet du ikke).
är de inte de du vill? få ett högre bud?
Om jeg vil ha høyere bud? Ja, selvfølgelig.
Du bare skrev noe tull om at «budet åpenbart ikke går igjennom etter å ha sett på siste aksjonærliste». Det vi har sett siden budet ble kjent er arbitrage-aktører laste aksjer (20% + av selskapet) under budpris. De vil akseptere foreliggende bud.
Dette gjør de fordi statistikk viser at oppkjøp oftere enn ikke går som planlagt og/eller budet økes.
Mao. tjener de litt eller mye penger - noe som veier opp for de tilfellene oppkjøp går i vasken.
Det er (veldig) liten sannsynlighet for at de nye på listen er aktivister som vil forsøke å forhandle med Tencent eller blokkere oppkjøpet.
Mer interessant er det egentlig at enkelte privatinvestorer har økt på ~17. Kombinert med at topp 20 har økt voldsomt (les: store aktører har tatt imot alle NON og AVA), så legger den store majoriteten av aksjer nå til grunn Funcom selges til kinamann for minst 17 NOK.
Vi vet ingenting om hva som skjer før Robur / TIN har tatt stilling. Om de svenske fondene sier «ok» til 17 så får det bli opp til private aksjonærer å eventuelt gå sammen for å blokkere / forhandle.
Spännade utveckling i Axactor:
Får lite förnyat hopp om att det inte alls är avgjort ännu
Forskjellen er vel at det var det styret som satt ned foten og sa nei.
I funcom sitt tilfelle så er det tommelopp fra hele gjengen.
Sant -hoppet sätts till oss aktionärer
Kanskje det kommer noe mer info i Q4. Tror dere Tencent vet mer enn markedet om situasjonen i Funcom? Det skal de vel egentlig ikke?
Jeg veita … de vet jo sikkert det siden de har folk i styret OG ønsker å kjøpe hele greia… Innsideinfo!