Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat (FUNCOM)

Kan det komme en avvikling av USA-studioet i de neste årene? Føles som at det ligger litt i kortene med alle endringene som er i gang der borte. Virker som de stopper all aktivitet sakte men sikkert.

1 Like

Lavt kvalifisert gjetting rundt 5% sjanse for at budet ikke blir godtatt og at det ikke kommer nytt bud i det hele tatt. Vil regne 15% sjanse for at budet ikke blir godtatt og at et nytt bud kommer innen 1 år etter.

1 Like

Det er vel ~99 % sikkert at Tencent kjøper Funcom nå. Usikkerheten ligger i om de øker budet eller ikke. Fra hofta tipper jeg det er 33 + % sjanse for det.

Tilbudsperioden har ikke en gang begynt, vi har ikke sett dokumentasjonen og vi vet ikke om Calle & Co. (eller andre) får forhandlet opp budet. Kan ikke helt utelukke andre interessenter heller.

Man kan selge til arbitrage aktørene for 16,9x hvis man ønsker det.

1 Like

Min teori er at det er stor risiko for at budet, hvis avslått, ikke forhøyes.

Jeg tror det er realistisk at Tencent fikk gjennom strategiendring med nytt fokus på Dune, kansellering av Mutant Chronicles, i bytte mot bud på selskapet (fordi da melder pengebehovet seg).

Det virker som ett fornuftig byttet fra ledelsens synspunkt, budet er helt ok for de av oss som var kortsiktige aksjonærer, mens jeg på ingen måte er sikker på at Tencent egentlig ønsker sterkt å eie hele Funcom “koste hva det koste vil.”

Å gamble på at budet vil gå gjennom, men til høyere kurs, virker risikabelt.

Så er man vel ikke funcomaksjonær hvis man ikke liker risiko :slight_smile:

5 Likes

Takk, jeg kan jo vente litt til før jeg gjør noe, men tror du kursen blir liggende rundt 16.90 helt til svarfrist eller tror du kursen kan endre seg når tilbudet foreligger?

Selvsagt kan kursen endre seg når tilbudet foreligger. Det kan også endre seg på kvartalsrapport.

Kursen ligger der den ligger nå fordi folk forventer at budet minst blir godtatt. Men vi ser jo at en del selskaper ikke selger seg ut når det kommer bud.

Regner med det - arbitrage har allerede tatt
30+ % av selskapet.

Jeg ser på det slik at det er helt usannsynlig at ikke Funcom selges , og da blir 17 worst-case.

Må bare innrømme at det vil jeg kalle å være risikoblind :smile:

3 Likes

Du kan kalle det hva du vil - i alle tilfelle håper jeg ikke kinamann får kjøpt Funcom. Så om jeg mot formodning tar feil er det toppen.

Alt tilsier at Funcom selges til 17 eller mer innen utgangen av april.

Uansett utfall vil kinamann ta de 30+++ prosentene fra arbitrage aktørene til 17 og sitte med 60-80 % av aksjene.

Da har man nada float og en aksje fri for både vestland og småsparere.

1 Like

Hei,

Helt hypotetisk.
Kan Tencent trekke budet ? Eller må det stå ut fristen ?

Håper for Funcoms del at Dune blir en triologi

Budet er ikke kommet enda, fordi det ikke er godkjent av børsen

3 Likes

De kan trekke et bud ja, håper ikke vi får enda en Norwegian-situasjon. Virker dog usannsynlig.

Men om Tencent av en eller annen grunn ikke var klar over disse utsettelsene før de ble meldt ville jeg nok revurdert å gjennomføre budet fra deres side. For oss aksjonærer er ihvertfall forutsetningene i caset endret ganske dramatisk fra dagen meldingen om intensjonen for å legge inn bud kom til i dag.

Kan også si at om planen hele veien har vært å legge ned USA-delen virker 17kr som et godt bud, men har ikke mer enn en følelse å gå på der. Tror ikke det skjer før jeg ser det.

Driver ikke USA-delen og rekrutterer? Det virker da lite trolig at de har planlagt å legge ned da

2 Likes

I utgangspunktet er det “enten får vi kjøpe oss opp til over 90% eller så blir det ikke kjøp av aksjer”. Det er ikke sikkert de kjøper en eneste aksje om de ikke får 90%. Det er et uttalt krav for at de skal kjøpe.

Jeg håper forøvrig også på at kjøpet ikke går igjennom.

1 Like

Klar over det - men når du kan sikre deg 30-40+ % så kan kravet frafalles :wink:

Tror ikke de uten videre kan si, pytt pytt vi fikk ikke 90% men kjøper det vi får allikevel. Da må det nok bli en ny prosess etterpå tror jeg.
Og jeg tror de står hardt på kravet. Så kan det vel hende det blir økt eierandel etter hvert men jeg tror ikke de sitter med den andelen ekstra kort tid etter tilbudet utløper.

Når aktører som lever av å nettopp selge aksjer til oppkjøpere tilbyr deg 40+ % av selskapet, så sier du ja takk :slight_smile:

Det tror jeg, men de må tilby resten det samme som de ga arbitrage folka

Jeg tror ikke de kan fravike kravene de har satt. Så får de ikke 90% er ingen bundet av tilbudet/aksepteringen mener jeg.

"The Offer will be subject to customary closing conditions for takeovers, including but not limited to the following conditions:

(i) The Offer shall at or prior to the expiration of the Offer Period have been accepted by shareholders of Funcom representing more than 90% of the issued and outstanding share capital and voting rights of Funcom on a fully diluted basis"

Hva som skjer etter at tilbudet eventuelt har forfalt kan vi jo spekulerer i. Men det blir i tilfelle en helt ny prosess mener jeg.

1 Like