Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat (FUNCOM)

Kan inte svara på när de kommer göra det men förhoppningsvis när kursen ökat. Jag tror de behövs kapital för att kunna växa ytterligare några steg. (ref se andra nordiska gaming bolag). Jag hoppas på någon form av M&A aktivitet nästa år med

Jeg tenker det kommer litt an på cash burn i Q4, Q1 og evt Q2 som igjen avhenger av hva Funcom slipper av spill. Det kan være at et CE map i Q2 er nok til å “bære” Funcom fram til MC lanseringen uten altfor stor cash burn. I så fall tror jeg ikke Funcom kjører noen emisjon.

2 Likes
11 Likes

Vi vet at de går for det.

2 Likes

Basert på at CE presterer bedre og bedre og jeg tror ny map, sammen med ytterligere free updates og dlcer, vil føre til at CE går enda bedre i 2020 en i 2019.

MC, CCC, the Outsiders og evt andre publishing spill blir on top av dagens kurs, tror jeg.

Forventer en sterk kurs utvikling fra årsskiftet og frem mot sommeren. (Dersom ikke det kommer noe info om utsatt MC da…)

Emisjon kommer ikke til å komme. Se på regnskapet en gang til :slight_smile: Kapitalinjeksjonen kommer til å komme fra CE expansionen i H1 2020.

“EBIT for 3Q19 amounted to USD -357 thousand. mainly due to significant amortization
expenses recorded during the quarter. 3Q18 EBIT was USD 2 883 thousand
• The equity increased 1% to USD 45 009 thousand, versus USD 44 625 thousand in
3Q18”

Når vi så vet at CE har økende inntekter og samtidig blir avskrevet i stor skala er det selvsagt at det ikke blir en emisjon i en slik situasjon.

På toppen av dette er Tencent på grensen til budplikten, så ved en emisjon er det begrenset hvor stor del av kaken de kan ta. Jeg tror ikke Tencent har lyst til å gi rabatt til andre aktører på Funcom selv om de får opprettholdt sin %-andel. (spekulasjon fra min side)

Om målet er økt kortsiktig vekst er det nok et lån som er mest relevant her, men siden det er ventet store inntekter fra CE expansion og MC/Dune etter det ser jeg ikke poenget med å bygge så ekstremt mye raskere opp enn de allerede gjør. Som er ekstremt rask vekst med to oppkjøp og et enormt antall nyansettelser i både USA og Norge.

4 Likes

Jeg tror ikke tencent har noe i mot å kjøpe hele selskapet til emi kurs :yum:

2 Likes

Tror de ikke bryr seg så mye om kursen/prisen, heller timing og planen for selskapet.

Rekommenderar ALLA att lyssna på de här klippet. De är Firespark som pratar om senaste dev stream där Alex bad om ursäkt flera gånger.

Det börjar runt minut 6.40 och håller på fram till 10.00

Alex pratar om nytt sätt att kommunicera. De Funcom gjort innan (och som de gör om alla andra spel) är att de är FÖR HEMLIGA om allt. (Alex gav en känga till marketing team) Alex säger att de kommer vara mkt öppnare nu och de kan leda till att många kommer bli arga om en feature inte släpps vid ett specifikt tillfälle. Han tror de är för de bättre.

Firespark avslutar med “this is something that ive tried to for freaking forever, and as long the continue to try to do it and actually do it, im going to champion them for this really hard. Because this is the BIGGEST PROBLEM WITH FUNCOM is that they want this SECRECY and its NOT NEEDED” Efteråt ger Firespark några exempel. Jag tycker detta är något som genomsyrar hela Funcom och om de ändrar sig, BIG KUDOS

13 Likes

Tror de prøver å unngå juni siden det er lett å drukne i støyen fra sommersalget. I tillegg har de vel også erfart at det å slippe større ting rett før ferien kan være utfordrende :slight_smile:

1 Like

New World från Amazon släpps i Maj 2020 så hade nog släppt de i någon annan månad , beroende på när i maj spelet släpps

1 Like

… så @nofun og @antzzo det kommer mao i april da? :sunglasses:

Eller i august? :see_no_evil:

2 Likes

Jeg stemmer for april :joy:

1 Like

En liten rant-warning:

Nå som “alt” går massivt opp utenom Funcom, er det da sånn at folk tar profitten sin og legger det i Funcom etterpå? Eller blir det bare flatt ut året for aksjen med mest i pipen og best eierskap på Oslo Børs i et av verdens mest profitable markeder? Når Rec går opp 80% på at Røkke kommer inn til 30% under handelskurs og Biotech tilsynelatende stiger “fordi de andre stiger” skjønner jeg lite av hvorfor Funcom står stille “på denne børsen”. Thinfilm som er så og si konkurs opp 90% på et par-tre dager. Virker som at risk-reward analytikerne har fått litt for mye juleakevitt i seg nå og snudd utregningene på hodet. Beklager til dere som synes dette er tullete. Synes case sammenliknet med kursutvikling ser så rart ut nå. Funcom har gått over til å bli et AAA-satsende studio og ingenting rikker kursen… De har hentet noe av det beste som finnes av kompetanse fra de store studioene rundt om i verden, har allerede investert stort i både Dune og MC, kjøpt opp flere samarbeidspartnere, fått inn Tencent som eier bare i siste halvår av 2019 og over doblet antall ansatte samtidig som CE gjør det bedre enn på lenge med over 20,000 aktive spillere samtidig i helgen(vanlige tall er 5000-12000 aktive, som fortsatt er veldig bra mtp. at spillet nesten er avskrevet, men har stigende inntjening.). Er det ikke nok til at vi får opp øynene for Funcom? Jeg er helt klar på at jeg tok feil her kursmessig, har bare ingen anelse om hvorfor det ble feil. Selv etter at det har skjedd og nåsituasjonen skulle tilsi en mye høyere verdi og positivitet rundt Funcom enn det vi opplever. Er det at for få følger med på caset? Tror ikke det. Men hva er det da? Er alle en saueflokk som følger oppgang? Tror ikke det heller. No clue, så jeg smører meg med tålmodighet atter en gang og venter på at Funcom skal få litt oppmerksomhet igjen.

17 Likes

Synes du peker på mange gode poenger her. Kudos til deg for det:) Jeg tror selv det retter seg ut:)
Sikkert ikke mange som tar meg seriøst med det utspillet, men har klint til og har trua på 2020.

1 Like

Vi vet hvorfor: Vestlandsfanden og OSE.

Så enkelt er det.

Førstnevnte har skapt et håpløst handelsmønster på en børs med null interesse, innsikt og peers.

2 Likes

Heisann, vurderer inngang her. Er det noen milepæler i nær fremtid, og hvordan står det til med finansiering? Takker for alle svar.

Nei, følg med litt nå på handelen i det siste. Nedsalget på 13,40 0g 12,90, er vi sikre på hvem…?? Det fundamentale her taler kraftig i mot. Ja, div ønsker om billigsalg og katastrofe råder for tiden, MEN hvorfor ønsker Tencent å kjøpe en tredjedel av selskapet og samtidig ønske plass i styret med 2 representanter?? Er det for å tape penger og kaste bort tiden sin………? tror ikke det!!!

Jeg snakker om handelsmønsteret og sentimentet som har får fotfeste i Funcom-aksjen. Dette har fått etablere seg og bestått siden 2017.

Vil det endre seg? Ja. Alt tilsier det. Det tar bare mye lenger tid enn man kunne håpe på.

Mvh. aldri hatt lavere snitt eller flere aksjer :v:

Edit:

Altså, om noen lurte på hvor ille stilt ting har blitt, så er kursutviklingen siden Tencent tok posisjon den endelige bekreftelsen.

Det kunne og ville ikke funnet sted andre steder enn på OSE.

4 Likes

Ok:) Lykke til, tror det ordner seg helt fint:)