Tog den här från Redeyes analys av Toadman för utveckling 2019-2021.
ÄR väl ETT bolag som sticker ut hos Redeye
Tog den här från Redeyes analys av Toadman för utveckling 2019-2021.
ÄR väl ETT bolag som sticker ut hos Redeye
Jepp, den Remedy saken er jo helt out of whack. Lol at Redeye as usual.
Spännande. Nu är det ytterligare en som börjat jobba på CE i US. Nu har jag sett totalt 4 st på Linkedin som bytt till CE. Den senaste i raden är nu Lead Programmer (vilket bör betyda att de finns ett programmer team ). Har inte sett några programmers i US skriva ännu att de sysslar med CE.
Följande är:
Alan Campbell - Lead Programmer på Conan Exiles (dec 2019), tidigare Senior GUI Programmer https://www.linkedin.com/in/wacampbell/
Evan Brooks - Level Designer på Conan Exiles och unnanounced project (okt 2019), tidigare Associate Level Designer https://www.linkedin.com/in/evanbrooks72/
Brian Glass - Producer på Conan Exiles (nov 2019), tidigare Art Producer https://www.linkedin.com/in/btglass/
Douglas Copeland, Associate 3D artist på Conan Exiles (okt 2019), tidigare QA på publishing spel. https://www.linkedin.com/in/dwc3d/
Så det är alltså personer som har haft andra roller som nu fått mer betydande roller. En ny Producer och Lead Programmer. De tyder ju på att de är åtminstone ett team nu på 10-20 pers där borta som jobbar på CE.
Det betyder alltså imo att MC snart är färdigt
Man behøver ikke å ha et så stort team for å ha slike roller da. Er vant med langt mindre team selv og de rollene brukes uansett
Vi skulle hatt en sånn “all info om caset” oversikt for nye/folk som ikke har 2-10 år på å lese hele historien fra start til slutt. Bare i år har det kommet enorme mengder info om caset i kvartalsrapportene og i meldinger ved siden av, men samtidig er det mange som sier “vi har for lite info” her. Er det forventede release datoer dere vil ha? Alt annet er jo på bordet fra det jeg kan se, med unntak av 2 hemmelige spill(Se Q3). Vi vet hvor mye de investerer, tjener/bruker, antall ansatte, kompetansenivå, eierstruktur, salgsmodellene som brukes og skal brukes framover, ca. når Dune kommer(Noen mnd etter filmen senest), målsetningene osv. Er det bekreftelse man trenger på det vi vet?
Kort sagt: Når dere sier “Vi får for lite info”: Hva ønsker dere informasjon om?
Vet du hvor mye de bruker pr spill/utgifter pr spill? Det vet ikke jeg. Så ingen som vet hvor mye de gikk i overskudd på MYZ og hvor mye de gikk i underskudd på CU, om MoM kan forventes å nå break-even eller hvor mye de har investert i CE/CSP/MC/Dune. De har delt det inn i fine kategorier som “Konsoll/PC/osv”, som ikke gir noe informasjon i det hele tatt.
Jeg vet heller ingenting om hvordan inntektene fra publishing-spillene fordeles, får Funcom 100% inntil deres utgifter er dekket og så blir det en 50/50 splitt, eller er det 60/40 til Funcom hele veien eller… Who fucking knows.
Nå skal det sies at jeg ikke akkurat forventer å få vite publishing-kontraktene, men det hadde vært ok å få vite når f.eks. MYZ gikk i break-even. Som de meldte med CE i sin tid.
Det hadde jo også vært ok å vite når de forventer at MC blir ferdig, nå har de sagt 2020, men om det betyr Q1 2020 eller Q4 2020 vet vi jo ikke, og ikke hvordan det egentlig går med prosjektet heller. Det eneste vi vet har blitt gravd fram via uoffisielle kanaler.
Cash Burn i Q3 var jo rimelig høy, og de har investert mye, hvis dette var pga The Outsiders dealen og 2 MUSD ekstra utgifter de hadde der f.eks., så hadde det gjort at jeg hadde følt de hadde bedre kontroll enn det virker som nå.
Det er mao masse tall de har gitt oss, men det er vanskelig å skape seg et konkret bilde av hvor pengene går og hvor pengene kommer fra.
Produktene som skal forsvare pengebruken deres selvsagt.
De to store nyhetene i år er vel Dune IP og Tencent?
Dune IP: Veldig bra med kjent IP og film, men dette er avhengig av at funcom lager gode spill.
Tencent: Bra med deres kompetanse og nettverk inn i selskapet, men igjen, betyr lite om ikke funcom lager gode spill.
Ellers har vel bare Funcom delt middels/dårlige regnskapstall og to spill som har solgt ganske dårlig. Har full forståelse for at kursen er der den er akkurat nå. Men tror samtidig ikke det skal mye til før den kan stige brått.
Virker som alle her inne tror det bare er å hive sammen millionselgere som CE. Funcom traff latterlig bra med det og det er overhodet ingen selvfølge at de skal treffe så bra med de neste spillene. Dune har jeg troa på da IP’en er kjent og det kan markedsføres som den spirituelle oppfølgeren til CE. MC derimot, kan likefort bli en flopp som en hit. Med infoen vi sitter på er det umulig å ta stilling til det.
Jeg trodde Remedy skulle selge på millionvis av Control når det lanserte i sommer.
Grafikken var top-tier, sjangeren var populær, metascoren over 80 og det har haglet GOTY awards. Alikevel er Remedy heldig om de passerer 1 million solgte på alle platformer i år.
Markedet forteller stort sett hva som er markedets samlede oppfatning av et case. Men markedet tar jo kjempefeil hele tiden, hadde vi ikke ment det hadde denne hobbyen vært meningsløs.
Ja hadde jeg tolket det noe annerledes hadde jeg hatt bare indeksfond.
Din tolkning.
Det er vel hovedgrunnen til at jeg ikke er investert nå, jeg vet for lite om MC til å kunne gjøre meg opp en mening om hvor bra spillet er. Sekundært, så vet jeg ikke engang hvilket år de planlegger å komme med Dune-spillet sitt. Jeg gjetter på 2022, mens flere her mener 2021 eller tidligere, men for alt jeg vet, så blir det 2023. Hvis ikke det blir kansellert da, som Conan single player spillet (som var mitt “sikre” kort for 2019/20).
Samtidig, jeg gidder ikke sitte her å baisse selskapet, jeg tror de kommer til å få til noe, men får se an risk/reward beregningene mine for når jeg evt gjør en inngang. En investering har jo alltid en alternativkost, dvs man kan bare være investere penger i ett selskap av gangen. Inntil videre har jeg puttet pengene i et selskap med et mindre utfallsrom hvor jeg er rimelig sikker på at utfallsrommet er mellom bra og meget bra. Så får jeg heller gå glipp av at alt går på skinner og nytt map, the outsiders sitt spill og MC kommer i H1 2020
CE kommer vara de spelet som drar in mest under 2020 och de kommer dra in betydligt mer än 2019
Jeg tror jo også CE kommer til å dra inn mest i 2020, men er langt fra sikker på at 2020 blir bedre enn 2019, men det er ikke der usikkerheten min ligger. Det store utfallsrommet i Funcom kommer av MC/The outsiders/Dune som er de store investeringene hvor alt fra kansellering til flopp til braksuksess er mulig.
Ny map och mer mounts må ju vara cash is King. Hur lång tid tar det att tillverka en ny karta ?
Logikken er egentlig helt flawless, og jeg må si jeg er bittelitt skuffa over selskapets performance de siste par kvartaler.
Grunnen min til å sitte overvekt fremdeles er at jeg tror tencentfølgere og dune-hype kommer til å begynne å prise inn mer suksess på et uventet tidspunkt neste år
det kommer kanskje mest sansynlig i h2, men kan fint kommer når som helst.
Jeg får hive meg på hvis det begynner å skje noe*. Alt kommer jo ikke til å bli priset inn første dagen og føler at jeg har grei oversikt hvis det skjer noe. Inntil videre er Funcom ned 7-8% siden jeg solgte, mens den alternative investeringen er opp 7-8%.
*Det var planen min i PCIB også, men så begynte jeg å sove i timen og PCIB gikk fra 30 til 70 mens jeg satt og sov på en stol på perrongen. Jaja, hadde vært en liten post, men 120% avkastning hadde gjort seg. Har ikke tenkt å la det samme skje i Funcom. Litt morsommere å følge med.
PS: dette hadde faktisk vært et godt tidspunkt å ta et investormøte med Funcom. Kanskje litt av problemet mitt er at jeg ikke ser hva Funcom leverer og et møte med Rui og en liten prat kunne nok fikset på det hvis han fortsatt syntes ting går bra. Møtet forrige vinter gadd jeg ikke delta på ettersom jeg syntes Funcom virket å ha full kontroll.
God jul.
2023 må väl isåfall vara någon form av produktions rekord i lång tid. Hur lång tid har de jobbat med Dune cirka nu ? Det är cirka 2år man snackar som rimlig tid.
Intresset är graverande lågt när inte norska avviser orkar skriva om realese av CCC som nu faktiskt har ett datum.
1-2 år i produksjon er vel hovedguidingen. Dune er vel fortsatt bare i pre-prod.
Jeg synes funcom virker veldig undervurdert og tror på gode tider i 2020
Og sist Q rapport fikk vi svar på at forumet legger mye mer i pre prod, prod og full prod enn det funcom gjør.