Den reelle statusen er selvsagt:
- Mutant chronicles 2020.
- Dune: TBA.
- Publishing spill: Moons of Madness konsoll: 21. januar 2020.
- Publishing spill: Conan Chop Chop: 25. februar 2020.
- Publishing spill Games Farm: 2021.
- Publishing spill: Outsiders: TBA.
- Publising spill: annet. Kun spekulasjon.
- Conan Exiles paid content: ingenting er annonsert, kun spekulasjon.
- Conan Exiles DLC: kommer fortløpende.
Noen ganger mener vi selvsagt at vi har god grunn til å spekulere. Noen ganger treffer vi bra eller dårlig. Men skal vi kun fokusere på hva Funcom offisielt har sagt om de enkelte prosjekter er status at per dags dato er alt annet enn CCC, MOM konsoll, og MC 2020 enten uannonsert, eller i 2021 eller senere.
Vi kan selvsagt anta med 99.9999999% sikkerhet at det fortsatt kommer en haug med DLC til Conan Exiles. Vi kan selvsagt anta med 90% sikkerhet at det kommer paid content (ny map osv) til Conan Exiles. Vi kan selvsagt anta akkurat hva vi ønsker rundt Dune og Outsiders prosjektet. Jeg liker å spekulere fritt jeg også.
Men for de som ønsker å basere sin investering på hva selskapet selv offisielt guider så er det svært svært tynt framover, og det har det vært en stund.
Den eneste grunnen til at vi diskuterer dette er at det setter en tidsfrist for lanseringsvinduet for prosjekter vi ikke vet noe om i henhold til hva Funcom har kommunisert angående egen strategi. Siden Funcom har guidet på 1-2 år med full production som utviklingstid, og sier at de ikke skiller mellom production og full production, så kan vi anta at når ett spill går over i “full production” (eller production) så kan vi regne 1 år fram i tid som tidligste mulige lanseringstidspunkt, og 2 år fram i tid som seneste mulige lanseringstidspunkt. Ut fra hvordan Funcom har guidet at de kjører sine egne prosjekter.
Det er helt normalt i spillindustrien å skille mellom pre-production, og production, og du finner en hel haug av videoer på youtube fra GDC osv om hva de forskjellige fasene bør inneholde og hva selskaper ofte gjør feil i prosessen. Å hevde at Funcom har sagt disse er det samme er misvisende. Det Funcom har sagt er at de ikke skiller mellom production og full production. Det er selvsagt mulig de ikke skiller så skarpt mellom pre-production og production også, men det tviler jeg på.
For Mutant Chronicles er status for oss som liker å spekulere:
- Pre-production i mars 2018 (i henhold til Q1 2018 rapporten).
- Production “almost fully staffed” i Q2 2018 (i henhold til Q2 2018 rapporten).
- Full production i Q3 2018.
For Dune er status for oss som liker å spekulere:
- Concept i Q1 2019.
- Pre-production i Q2 2019 og Q3 2019.
- Production / full production i Q4 2019, eller i januar 2020 gjetter jeg på.
Når Funcom sier de ikke skiller mellom production og full production, så betyr ikke det at vi regner 1-2 år fra concept eller pre-production. Det betyr at vi som liker å spekulere regner 1-2 år fra production starter. For å se på antatt lanseringsdato og når Funcom - i henhold til egen strategi - bør ha spillene klare for markedet.
For de som ikke liker å spekulere så er det bare å vente på mer konkret informasjon fra Funcom.