Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat (FUNCOM)

Den reelle statusen er selvsagt:

• Mutant chronicles 2020.
  • Dune: TBA.
  • Publishing spill: Moons of Madness konsoll: 21. januar 2020.
  • Publishing spill: Conan Chop Chop: 25. februar 2020.
  • Publishing spill Games Farm: 2021.
  • Publishing spill: Outsiders: TBA.
  • Publising spill: annet. Kun spekulasjon.
  • Conan Exiles paid content: ingenting er annonsert, kun spekulasjon.
  • Conan Exiles DLC: kommer fortløpende.

Noen ganger mener vi selvsagt at vi har god grunn til å spekulere. Noen ganger treffer vi bra eller dårlig. Men skal vi kun fokusere på hva Funcom offisielt har sagt om de enkelte prosjekter er status at per dags dato er alt annet enn CCC, MOM konsoll, og MC 2020 enten uannonsert, eller i 2021 eller senere.

Vi kan selvsagt anta med 99.9999999% sikkerhet at det fortsatt kommer en haug med DLC til Conan Exiles. Vi kan selvsagt anta med 90% sikkerhet at det kommer paid content (ny map osv) til Conan Exiles. Vi kan selvsagt anta akkurat hva vi ønsker rundt Dune og Outsiders prosjektet. Jeg liker å spekulere fritt jeg også.

Men for de som ønsker å basere sin investering på hva selskapet selv offisielt guider så er det svært svært tynt framover, og det har det vært en stund.

Den eneste grunnen til at vi diskuterer dette er at det setter en tidsfrist for lanseringsvinduet for prosjekter vi ikke vet noe om i henhold til hva Funcom har kommunisert angående egen strategi. Siden Funcom har guidet på 1-2 år med full production som utviklingstid, og sier at de ikke skiller mellom production og full production, så kan vi anta at når ett spill går over i “full production” (eller production) så kan vi regne 1 år fram i tid som tidligste mulige lanseringstidspunkt, og 2 år fram i tid som seneste mulige lanseringstidspunkt. Ut fra hvordan Funcom har guidet at de kjører sine egne prosjekter.

Det er helt normalt i spillindustrien å skille mellom pre-production, og production, og du finner en hel haug av videoer på youtube fra GDC osv om hva de forskjellige fasene bør inneholde og hva selskaper ofte gjør feil i prosessen. Å hevde at Funcom har sagt disse er det samme er misvisende. Det Funcom har sagt er at de ikke skiller mellom production og full production. Det er selvsagt mulig de ikke skiller så skarpt mellom pre-production og production også, men det tviler jeg på.

For Mutant Chronicles er status for oss som liker å spekulere:

• Pre-production i mars 2018 (i henhold til Q1 2018 rapporten).
  • Production “almost fully staffed” i Q2 2018 (i henhold til Q2 2018 rapporten).
  • Full production i Q3 2018.

For Dune er status for oss som liker å spekulere:

• Concept i Q1 2019.
  • Pre-production i Q2 2019 og Q3 2019.
  • Production / full production i Q4 2019, eller i januar 2020 gjetter jeg på.

Når Funcom sier de ikke skiller mellom production og full production, så betyr ikke det at vi regner 1-2 år fra concept eller pre-production. Det betyr at vi som liker å spekulere regner 1-2 år fra production starter. For å se på antatt lanseringsdato og når Funcom - i henhold til egen strategi - bør ha spillene klare for markedet.

For de som ikke liker å spekulere så er det bare å vente på mer konkret informasjon fra Funcom.

10 Likes

Hele grunnen til å diskutere dette rundt lanseringstidspunkt og pipeline er kvartalsrapportene til Funcom og hva de velger å kommunisere til markedet.

Funcom guider hverken på investerte midler eller antatt break-even salgstall eller tidspunkt for break even eller gir oss informasjon som lar oss evaluere hvert enkelt prosjekt separert fra resten av driften.

Funcom som selskap ber i praksis om å bli målt på de økonomiske resultatene på kvartalsrapport, og at vi ikke skal henge oss opp i hvordan enkelte prosjekter gjør det.

I så fall er status at kvartalsrapportene siden Q4 2018 og fram til nå, og sannsynligvis fram til lansering av noen større prosjekter, er dyster lesing. Hva mener jeg med det? At de økonomiske resultatene i seg selv, sett isolert fra pipeline, ikke forsvarer en investering på dagens kursnivå.

Funcom er i praksis da ett selskap som i svært stor grad verdsettes basert på pipeline, og ikke deler informasjon om pipeline i stor grad. Det vil si at enten gjør man svært gode eller svært dårlige kjøp inntil det kommer mer informasjon om pipeline fordi man bør gjøre en investering basert på en teori om at når vi faktisk får informasjon om pipeline, så vil den informasjonen være positiv og dra kursen oppover.

En ting Funcom gjerne kunne sagt i klartekst gjennom børsmeldinger eller på kvartalsrapporter er noe som følger:

• Vi feirer nå at conan exiles lifetime revenues har passert 500 millioner kroner.
  • Vi feirer nå at MYZ har solgt over 500 000 eksemplarer.
  • Vi feirer nå at vi har oppnådd gode resultater X for prosjekt Y! I alle varianter.

Hvis Funcom ikke vil guide er det ok, men gi oss da noe å feire som sier noe om de punktene der selskapene har store suksesser !

19 Likes

Innertier!

2 Likes

Håller med och sagt det 100 gånger förut. De må våga skryta över egen produkt. De må våga visa att saker går bra och motbevisa besservisser folket. Finns så mycket de säkert kan säga el skriva utan att haussa, överdriva eller riskera att det blir fel.

1 Like

Bruker Prince 2 dere også ja :slight_smile:
Funcom kjører (kommuniserer) slik jeg ser det med 3 hovedfaser. Konsept, pre-prod og prod.

Hvis mitt it-hode skal relatere de til Prince 2 så vil jeg si at:
Konseptfasen er å lage Project Brief.
Pre-prod er prosessen med å lage Project Initiation Document.
Når PID’en er godkjent går man i gang med utviklingssprintene og utvikler spillet.

Så får jeg håpe ingen kommer og skal konfiskere Prince 2 sertifiseringen min basert på dette innlegget :roll_eyes:

1 Like

Tror Funcom generellt sett blev trötta på att guida sales när de guidade CE vid 2 tillfällen runt full launch. De var fina siffror men kursen utnyttjades och slaktades på det här.

Sen är det även så att Funcom tog bort massa resurser på CE och skulle satsa på annat (yes Malmberg skrev det här). Nu har Funcom insett att CE är spelet att satsa på och lägger betydande resurser på spelet. Det är inte omöjligt det kommer guidning på CE igen nästa år i samband med att hypa ny map som marknadsföringspush. Hur som helst tycker jag att Funcom bör öka transparensen generellt sett men inte genom att guida siffror.

Jeg vedder 10 000 kroner på at Dune spillet lanseres innen 15 mnd. fra nå.

2 Likes

Haha, jeg tar veddemål i størrelsesordenen 100 kr :smiley:

3 Likes

Du har slik jeg ser det feil oppfatning av hva problemet i aksjen er. En notering i Stockholm vil mitigere det virkelige problem hvilket er at OSE er en piratbørs hvor stockwatch og finanstilsyn ikke er i stand til å stoppe/hindre ulovlig handel fra mange aktører.

3 Likes

Bra oppsummering!
Slik jeg forstår dette så er det strengt tatt lite viktig å diskutere en generell definisjon på pre-production eller hvilke faktiske forhold som tilsier at Funcom er i pre-production eller production/full production.

Det er uansett når Funcom selv mener at de begynner production/full production som blir startpunktet for tidsestimatet på 1-2år.

3 Likes

Nå legger jeg opp til dansen selv, så en beklagelse er ikke nødvendig :yum:

Selvfølgelig er det slik at man skal dele info og spekulere sammen for å tjene penger, men det kan gjøres på forskjellige måter, man kan kjøpe og holde i selskaper som tjener penger og har en strategi som har fungert til nå, om man tror det er ting på gang fremover som vil føre til økte inntekter, hype osv.

Det som ofte utfordringen med dette forumet er at diskusjonene går mellom tradere og mer langsiktige. Jeg mener at nå er det helt tydelig at markedet venter på mer informasjon og at det er lurt om man ser lengre frem å kjøpe nå da jeg tror aksjen vil vandre mellom 12 og underkant av 13 kroner frem til så skjer. Vi vet at det kommer mye info ifht nyutgivelser og expansions men ikke hva og når. De mer kortsiktige traderne har fått nok signaler en stund nå og er for lengst ute.
Jeg mener det da er riktig tidspunkt å kjøpe, fordi man har en kjøpergruppe som kommer inn på ett tidspunkt og hjelper kursen opp fra bunn når en nyhet øker interessen som etter sin tur gir positive tekniske signaler ofte kombinert med økt volum. Det store volummessige salgspress er mer eller mindre gjort da traderne er ute.
Det kan gå ytteligere ned, men da på så tynt volum at rekylen opp mer enn veier opp for dette. Den eneste forutsetningen er at nyhetene som kommer er såpass gode at de mer langsiktige ikke også begynner å selge, det er en vurdering man må ta. Så da må man se på når man tror det kommer nyheter, som er vanskelig i Funcoms tilfelle, og om man da ikke er god nok til å trade hele sin posisjon, så vekter man opp i rolige tider der man har troen og i case man forstår og kursen har trendet ned en periode, så kan man evt bruke en del av totalen for andre posisjoner eller trading, som jeg har gjort med Kitron noen mnd siden på “anbefaling” av @Christian

5 Likes

Antall eiere hos avanza peaket i juni 2018 på 2363, nå er det 1248 eiere igjen.

1 Like

Dune spillet skal jo bygges på både assets og erfaring fra CE. Hvis man ser på kvaliteten på verdenen i CE ser man en av de fineste spillene jeg har sett i online open world multiplayer sjangeren. De har gjort en jobb på linje med det beste i ARK, og samtidig krever spillet mye mindre ressurser for å se like bra ut/bedre. De har litt å jobbe med på mob-bevegelser for å få de til å se like naturlig ut som i ARK, men selve naturen er nydelig og spennende å utforske. Trailer osv for en expansion kan bli sykt bra. Anbefaler å ta et google søk på bilder fra CE om man ikke har spilt det selv på lenge. Mye kult :slight_smile: Tror Dune blir enda bedre, og om de klarer å bygge det ressurseffektivt for spillerne fra start vil launch bli noe helt annet enn det vi opplevde med CE EA, som var eventyrlig salgsmessig, men ikke så bra teknisk.

Lite dalande som du ser

1 Like

Da er det potensielt over 1000 eiere + tradere som skal bidra til oppgang når nyheter foreligger. Dette er jo en positiv ting hvis man tar utgangspunkt fra i dag

2 Likes

Flott IR-innsats fra Funcom, eller ikke.

Delvis. Handlar också om uteblivna stora triggers. Säker på att de kommer köpa tillbaka nästa år

Är handelsdagarna 23, 27e och 30e december hel eller halvdagar?

Hela handelsdagar :ok_hand:t2:

4 Likes

link til siden
https://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Om-Oslo-Boers/AApningstider