At omsetningen i dag er høy sier seg selv, det ligger her en garantert gevinst. At man snakker om sikre % som kjedelige er som så, men større aktører ser det nok ikke slik.
Joda, det er Rui sitt ansvar, men “fasit” her er jo at han burde lagt ned hele greia? Forstår jo hvorfor det ikke ble gjort.
Hvordan er den garantert?
Ang. framtiden kursmessig nå og med tanke på eiersiden er det jo noen som nå sitter på kjøper-siden av alt vi selger ut. Jeg finner fire potensielle grunner til å kjøpe i dag:
- Man vil få de 10-20 ørene som virker relativt sikre(Kanskje ikke, se Norwegian)
- Man vil stemme nei til budet, men trenger større eierandel
- Man vil forhandle med Tencent direkte med 11%+ av aksjene og håpe på en høyere pris for å gi dem muligheten til å kreve inn de siste 10%.
- Man ser 17kr som garantert og tenker at “den ikke kan bli mindre verdt enn det”.
Da har jeg noen erfaringer å dele ang. Funcom. Aldri undervurder aksjens potensielle fallevne. Den kan gå ned en god del herfra og 17kr vil trolig være motstand mer enn støtte i tiden framover. Det har vært bedre grunner til å eie Funcom enn et bud på 15 øre over det man kjøper for tidligere og folk har sendt kursen ned da på tross av caset. Jeg valgte å selge av disse grunnene. Kanskje hjelper jeg noen å takke nei til budet(Bare fordi jeg synes det er for lavt) og unngår å ta risiko. Det er ikke gitt at budet blir til et oppkjøp enda. Her kan mye skje, selv om jeg ville sagt at det ser lite sannsynlig ut med et annet utfall per nå.
Kult Kommer gjerne med kilder til info jeg bruker, men tror dere har kontroll på det meste av det.
Dont worry. Funcom verdt 25 første handelsdag etter Q4 rapport
Jeg solgte alt i dag. Jeg er skuffet over at vi kom i denne situasjonen med denne prisen. Forrige gang jeg var med på at det kom bud på aksjen jeg satt i så satt jeg låst i lange tider. Orker ikke noe sånt igjen. Jeg tror de som kjøper mye i dag er folk som skal tjene ti sikre øre.
Det är alltså detta som måste till för att en norsk fond skall komma in på ägarsidan:
…via Kina!
Hyggelig med Funcom på topp 5 listen igjen over vinnere og mest omsatt:
De verkar i alla fall köpa Tencent’s löfte om att allt ska fortsätta som vanligt -låt oss bara förvärva resten av företaget så att ni får lite mer pengar att röra er med!
Nu går de “all-in” Dune och skulle det inte bli en supersuccè så kommer det garanterat bli ändringar!
Men framförallt tycker jag det är trist för norge om man förlorar sitt enda spelbolag på börsen… Speciellt i ljuset av att norska regeringen kommunicerat att norge måste satsa mer på gaming och bli en större aktör på världsbasis.
Då tar det sig väldigt bra ut att norska oljefonden först blir delägare i en norsk spelutvecklare när det är kineser som köper upp Funcom
Dette er bare en forespørsel fra Tencent, også går kursen i taket? De bare prøver seg. Funcom selger nok ikke.
Hvor mange aksjer trenges for å få stemme på hva som skal gjøres?
Kineserne har flertall i styret, og at de anbefaler salg til seg selv til…17 jævla kroner. Håper Robur, Tin og flere andre skjønner hva dette er for noe.
Nå kan alt skje. 1,3 mrd. for et gjeldsfritt Funcom med Conan IP, DUNE-lisensen+++? Dette er piss i havet for større spillselskaper.
Og allikevel selger folk over en lav sko i dag - heia Norge!
Vi får kjøpe opp funcom… folkeeid spillselskap, eller enda bedre, TI eid spillselskap
TI = Tencent Invest :S
ASP = Asian Stock Partner?
PAS = Pacific Asian Service?
TI folk? Som i de samme som maler fanden på veggen av vage ordlyder og notater på uklare regneark? Tror ikke det du, de samme er grunnen til at dette i det hele tatt skjer
Dette kan dra ut og siden tålmodigheten med Funcom er slutt, anser jeg det som bedre å plassere kronene i noe annet. Det er selvfølgelig sjanser for at noen blokkerer dette salget, eventuelt at det kommer et bud fra noen andre. Men denne prosessen kan ta lang tid og det gidder jeg ikke nå.