Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat (FUNCOM)

Strategien brøt jo sammen da MC viste seg å ta langt mer tid enn antatt og CS viste seg raskt at ble vanskeligere og mer tidkrevende enn det som passet strategien.
Med CE suksessen og Dune IP er det egentlig nå blitt Funcom 3.0 som ligner mye på Funcom 1.0 ja. Men med Tencent i ryggen kan de jo satse stort på ett kort og ikke risikere konkurs.
For selskapet og dets ansatte er jo foreslått oppkjøp veldig godt alternativ. Tencent ser potensialet og ønsker å satse. At de da velger å forsøke å få full uttelling for satsningen de planlegger ved å kjøpe alle aksjene er forsåvidt forståelig. Er jo mye som blir enklere for de med full kontroll også.

Men om de får det med dette tilbudet er jo veldig usikkert. Jeg er spent på om Robur vil gå ut offentlig med sin holdning tidlig eller ikke. Sier de nei nå blir det meget spennende om svaret blir “neivel” eller “ok men hva med dette”.

1 Like

Jeg tenker at robru og Tin forhandler med Tencent.

Det er vel det eneste håpet for et høyere bud.

2 Likes

Nå vel …

Studioer blir lagt ned. Tencent kan fint kjøpe funcom og så satse på dune open world survival. Og går det til helsike, så blir studioene lagt ned og tencent eier restene.

1 Like

Enig med dig; i ett dråpslag så försvann mycket av det man kommunicerat sista 2 åren. Publisherdelen är inte nämnd och jag hoppas den lever vidare. Men börjar bli lite osäker om jag ska va ärlig… :confused:

Edit: får lite känslan av att Tencent kommer in som en elefant i en porslinsbutik. De ser bara Dune och går all-in för att det skall bli en succé. När allt kommer till stycket så är Funcom en droppe i havet för Tencent och skulle det slita sig är det inte världens undergång. Men skulle de lyckas med Dune så finns en möjlig stor uppsida. Känns lite som ”all or nothing” och skitsamma med tidigare strategi om att ta marknadsandelar i en gyllne ”medelväg” som inte så många utforskat ännu.

3 Likes

Det logiske er at publisherdelen erklæres død. Det har nok tatt mye jobbing for begrenset med gevinst så langt. Selv om jeg har stor tro på outsiders prosjektet, så er jo dette ett klart fokus “alle mann på Dune.”

2 Likes
1 Like

Det blir jo ikke akseptert bud på 17 kroner, såpass skjønner man jo om man bruker hodet, iallefall i mitt hode. Det skjer ikke, de får ikke 90%. Så mitt spørsmål er hva som skjer etterbudet blir avslått.

Emi er blitt nevnt, og da spørs det hva de setter den på. Det avhenger av 2 ting, når den settes og om de har eller ikke har vist noe storslått fra Dune satsningen eller ikke. I min verden så må Funcom kjøre en emisjon etter CE nytt map og content er på plass, for å kjøpe tid til å komme nærmere Dune nyheter /trailer for så å få satt tegningskurs høyest mulig noe annet vil være dårlig håndverk i min verden.

Om så skjer og de ikke kommer med nytt bud, så tenker jeg emisjonen kan bli satt iallfall over 14 kroner og kanskje høyere. Legger man til en dæsj med kortsiktige og alt av tradere som kan krype og gå, så blir det uansett en dip ved avslag på førte bud, med mindre de legger ett høyere bud FØR eventuell nyhet om avslag.

GAME OVER

åtte tegn

1 Like

Kastet mine aksjer idag. Takker for god lesing de siste par årene!

2 Likes

Så tragiskt detta. Begravning :sob::sob:

Mimrer litt fra optimismen var på topp feb 2017.

Gravøl idag.

5 Likes

håper budet faller gjennom, hvilket resulterer i litt kursfall og emisjon før vi kjører videre med Tencent som hovedaksjonær med mye større eierandel (som reduserer free-float) - så vi stadig kan ha en solid eksponering til Dune og veien videre. Naivt/problematisk?

4 Likes

Burde få en annen type investorer en i dag, med i hvert fall to års horisont. Lurer på hvordan det går med emisjonen. Får de inn nok?

Tencent kjøper vel alt de klarer over børs, så kommer det en utvannende emmisjon hvor de tegner stort. Så har de full kontroll?

3 Likes

Jeg solgte rett under halvparten og skal selge resten til Tencent. Så, hvis noen klarer å få en bedre pris i ettertid så får jeg det samme. Da får jeg oppsiden der uansett. Skulle gjort det med alt, men hodet kokte og jeg tenkte nå må jeg bare ta gevinst hehe. Det smarte nå er jo å gjøre det jeg skal med resten. Er det særlig tvil om det da?

6 Likes

Du har gjort det smarte nå spør du meg, så har du penger til å kjøpe i emisjonen som kommer hvis budet ikke går igjennom. Det kommer jo da også å bli rimelig bra med dødtid før Dune kommer, så kan godt hende du får kjøpt billigere på dippen som da kommer.

… også kan det jo hende budet blir økt, så da får du litt ekstra der også. 50/50 er ofte en lur løsning. Hadde vurdert den, men hadde bare 5k, så vil bruke hodet på andre aksjer i stedet. :slight_smile:

2 Likes

En one liner til

Få LO ut i gatene!

Budet sier vel litt om tilstanden til Funcom.

Insiderköpen har kommit högre än 17 nok och ändå rekommenderar styrelsen uppköpet. Bara det signalerar att senaste året har Funcom tappat det totalt och en katastrof sett till prestation.

Digitala produkter är färskvara. Conan SP och MC är projekt som inte är dagsfärska om 2 år. De måste skriva av dessa med minst 12-15 musd.

All deras prioriteringar har varit ett slöseri på resurser och felprioriteringar. Med det i åtanke och att nästa interna spel kommer om 2 år, så är 1,3 miljarder en ganska bra premier.

Paxton som är General manager i US skryter om “exciting times ahead”. Han och Rui borde sparkas , de har misslyckats kapitalt.

11 Likes

En ting jeg har tenkt på i det siste var at Dune kanskje ble litt mye for selskapet å takle når flere andre ting ikke gikk helt som man hadde håpet.

Funcom 2.0 var jo at de skulle konse på en fin portefølje av håndterlige prosjekter. Så ble det plutselig veldig mange bevegelige deler på en gang