Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat (FUNCOM)

Tro om “de” som har hele veien holdt kursen nede og fremdeles har aksjer i selskapet, har tjent mer på tradingen enn de kunne gjort ved en høyere kurs med påfølgende høyere bud ?

Når de klarte å gi ut CE når de hadde kniven på strupen så klarer de fint å gi ut en update/map på den tiden de har hatt frem til sommertider. Den kommer når de trenger pengene.

Kan du si. Samtidig er og var jeg HELT enig i pivot fra Conan SP til CE. Det var helt riktig og det betaler seg as we speak.

Hva gjelder CSP er jeg videre 90 % sikker på at dette spillet kommer - bare at det er Goldborn som slipper det. En slik pivot støtter jeg også fullt og helt for å få mer kraft bak DUNE.

Der Rui og Funcom har sviktet mest mener jeg er IR.

1 Like

Enig i dette men de burde kanskje gjort det samme med MC på et mye tidligere tidspunkt ? Det har jo helt klart vært utfordringer med prosjektet fra starten.

1 Like

Ja, det er noe som har skjedd her. Gitt kommunikasjonen fra selskapet om at MC var (relativt) i rute, så tror jeg det er Tencent som har hatt siste ord om å fryse prosjektet. Jeg tror ikke Rui og ledelsen ønsket dette.

Derfor sitter jeg med en j*vlig dårlig smak i munnen av hele greia. Kombinert med budskap og ordlyd i budskrivet, så er det noen råttent her et sted.

5 Likes

Og vi liker jo pinsel​:+1::joy:

2 Likes

La oss si at budet ikke går igjennom, så kan Funcom evt selge eller belåne Heroic Signatures posisjonen sin. Tror ikke det vil gi nok cash til å klare seg til Dune, men hvis CE gjør det svært bra samtidig, så kan det bli en redning.

1 Like

Vem försöker du överbevisa? Din rätt till att eventuellt få bättre avkastning? Funcom vill inte ha dig som aktieägare. De vill att Tencent ska köpa upp bolaget. punkt

6 Likes

Hvorfor prøver du så hardt å få folk til å selge? Ser du har vært veldig klar i din kommunikasjon?

2 Likes

Forrige gang du solgte @antzzo så var alt også bare elendighet. Også den gang meldte du din avgang fra forumet og at du aldri skulle tilbake.

Hvis du nå har solgt og er ferdig med funcom kan du la denne tråden være i fred.

2 Likes

De har nok ikke gått over i produksjon enda. Har vært og er rimelig sikkert fortsat i pre-prod.

det jag har lite svårt att förstå är varför man ska lägga ambitionsnivån så mycket högre på Dune? Känns som att Funcom har gjort mycket rätt med CE, med detta som utgångspunkt och en del tuning så bör man kunna konkurrera med Ark & Rust etc.

För att försvara: 1. skrinläggning av två års arbete och ta kostnaden av detta och 2. ett prosjekt försvinner som potentiellt kunde skaffa stora intäkter i världens mest populära genre så måste Dune sälja extremt mycket bättre än det hade gjort som en vidareutveckling av CE -kalla det gärna en CE 2.0.

Även om de skulle släppa världens bästa spel inom sin genre så ska det mycket till att vinna över en så stor spelarbas för att försvara 1 & 2. Och det måste understrykas att spelarbasen i genren är “begränsad”.

Jag sliter med att få ihop kabalen; om det inte visade sig att MC var i så dålig författning att de beslöt sig för att lägga ner hela skiten. Det är inte bara att frysa utvecklingen och fortsätta två år senare så mycket av spelet måste man se som förlorad när utsettelsen blir såpass kraftig

Kan dere minne meg igjen om hvorfor skal Funcom koste bare 17 med 150 mill på bok, lånefri og Dune lansering innen 1 års tid.

Kjøp!

Tror du Funcom har 150 mnok på bok nå? De brenner 3-4 MUSD i kvartalet hadde 16,3 MUSD etter Q3. La oss si de brenner 3,5 MUSD i kvartalet, eller 38TUSD om dagen, så har de nå 12,1 MUSD. (Q4-rapporten vil vise 12,8 MUSD, med den estimerte cash-burnen over)

EDIT: fikset regnefeil

EDIT2: jeg er glad jeg ikke regnet så hardt på dette før Tencent-budet, for da hadde jeg konkludert med at de kom til å trenge emisjon for å ikke være helt skrapa når de kom til MC lanseringen til høsten. Da hadde jeg solgt alt på 13 kr…

7 Likes

På tide å lese hva de skriver kanskje?

3 Likes

Savner tiden med 100bagger når vi hadde daglige realitychecks. Han hadde nok hatt noen tanker om siste dagers hendelser

5 Likes

Var jo akkurat det du gjorde også, eller hele 5k unnslapp den skjebnen…hehe :wink:

1 Like

Måtte innom HO og sjekke, merkelig stille på bagger siste 24t, desto mer støy her samme periode

1 Like

Hva snakker du om? Jeg forsøker ikke å overbevise noen.

Det jeg har lyst på er best mulig betalt for aksjene - derfor lager jeg en oversikt over de som mener 17 kroner er et for lavt bud.

Og det er - tro det eller ei - mange som mener at dette budet er for lavt - faktisk så har over 7 % av aksjene allerede meldt at de vil si nei.

Dette er viktig for Robur og TIN å vite, når de går i dialog med Tencent. Så får man ta stilling til et eventuelt nytt, høyere bud hvis det kommer - noe jeg tror.

Samme her, derfor tror jeg ledelsen forsvinner umiddelbart etter at overtakelsen er gjennomført.

Ikke bare er MC (tilnærmet) kansellert, men de går bort fra strategien Rui har stått 100 % bak siden 2015.

2 Likes

Årsaken er at da har man langt høyere sannsynlighet til å skape en reell Rust/Ark konkurrent. CE kommer nok trolig aldri til å komme opp på det nivået. Så ved å heve ambisjonsnivået for Dune tror jeg man øker salgspotensialet veldig mye.

Når det gjelder skrinleggingen av MC så er jo planen å ta det frem igjen og gjøre det ferdig etter Dune. Jeg tror de har innsett at MC behøver minst ett år til med utvikling for at det skal kunne bli en reell suksess. Er for sterk konkurranse i segmentet til å komme med noe halvgodt.
Det koster litt tid i ferdigstilling av utvikling man er midt i og dokumentasjon på tilstanden for å kunne fryse prosjektet på en god måte men det er ikke noen umulighet å stenge ned et prosjekt og ta det frem igjen noen år senere. Nedstegning og oppstart er en kostand men i det store bildet ikke en veldig stor kostnad.

Med ambisjonsnivået man ønsker å legge seg på for Dune er man nok helt avhengig av at USA-kontoret bidrar fra starten av for å kunne få Dune ferdig på rundt 2 år.

Det er mine tanker :slight_smile:

1 Like