Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat (FUNCOM)

Baserer du det kun på Q3 tallene?

The complete details of the Offer, including all terms and conditions, will be
contained in an offer document (the “Offer Document”) to be sent to Funcom’s
shareholders following review and approval by the Oslo Stock Exchange pursuant
to Chapter 6 of the Norwegian Securities Trading Act.

Har folk noen tanker om hva “Offer Document” kan inneholde? Er det ikke lurt å vente med å selge til man har dette i hende? Er mye ukomplett informasjon i pressemeldingene hittill, så syns det er i overkant mange konklusjoner i omløp når vi egentlig vet så lite.

Det pleier å inneholde info om at du får 17kr og når du evt får pengene.

1 Like

Där är jag inte helt enig. Spelarbasen i den här genren byter inte spel hux flux. Det säger jag av egen erfarenhet. Man är inte jättesugen att börja från scratch när man investerat 500h, vänner som spelar och kanske en del extrapengar i ett spel.

I mina ögon måste de locka över en hel del ”conventional gamers” för att försvara den här spårändringen. Det tror jag de får svårt att lyckas med.

Kunne de ikke bare solgt halvparten av aksjene til Tencent og gi dem 100% eierskap i USA studioet? :stuck_out_tongue: win win win xD

2 Likes

Brukeren JensO i tråden her er mest sannsynlig Bagger (tidligere bannet bruker) så ta alt han har hausset med et lass salt.

14 Likes

CE er helt klart en av top 5 konkurrenter til Rust og ARK. Det er mindre ja, men de deler spillerbase og konkurrerer om akkurat de samme nye kundene. Om noen begynner å spille CE ville de også ha likt ARK/Rust og motsatt i de fleste tilfeller. CE er for tiden ca 20% av størrelsen til hver av disse to. Ikke dårlig det :slight_smile:

Det startet med Bagger og det skal slutte med Bagger. Ringen er sluttet.

13 Likes

Tre utfall:

1. Budet på 17 aksepteres som det foreligger
  2. Tencent vil ha dette gjort ryddig, raskt og effektivt og øker budet etter forhandlinger med de største institusjonelle eierne som dermed sier ja etter budøkning
  3. Tencent trekker budet etter at 10% + av aksjonærene (med eller uten fond) avviser budet på 17

Tror vi virkelig Tencent ikke kjøper Funcom til 19-23 kroner hvis de ikke får 90 % på første forsøk? Jeg heller mot alternativ 2 som mest sannsynlig.

Fordi:

1. For verdens største spillselskap er utgjør ikke denne differansen lommerusk en gang
  2. Tencent har et rykte å ta vare på som oppkjøper - ivaretakelsen av dette ryktet veier tyngre enn muligheten de har til å “blø ut” Funcom gjennom emisjoner mv.

Dette tror jeg svenskene som skal forhandle vet veldig godt, og derfor - utfall nr. 2.

Dersom fondene mot formodning takker ja til 17 kroner, så får man vurdere risikoen for at Tencent trekker budet dersom vi klarer å samle 10 % + av aksjonærene til å si nei. I et slikt scenario tror jeg fortsatt de vil legge et par kroner til på budet.

Og etter oppkjøpet av gjennomført tror jeg dagens ledelse forsvinner på flekken.

8 Likes

Jeg tenker litt at de kanskje kan få det til ~17-18 kr. på andre førsøk. Hva vil skje med kursen etter at de eventuelt trekker budet?

Det positive med dette er at vi er kvitt mange av urokråkene som har dumpet ned kursen. Så da vil den ikke nødvendigvis komme helt tilbake til start uten et nytt bud men legge seg mye høyere. Kommer et nytt bud raskt vil kursen øke.

Hører hva du sier :wink:
Edit: ps: jeg har solgt 80 ish prosent, bare for å ha det på det rene :smile:

Hovedpoenget jeg trekker ut av dette er i alle fall at det er bedre å sitte på beholdningen i noen uker og se hva som skjer enn å selge i dag til 16.9x. Jeg får uansett 17 om jeg bestemmer meg i løpet av den neste måneden, nedsiden er nesten ikke eksisterende.

1 Like

Det er vel strengt tatt ikke gitt at de absolutt må øke ambisjonsnivået for Dune, er det vel?
Man vil gjerne, fordi man anser oppsiden ved suksess er rimelig stor, men det krever ressurser som kan skaffes fra Tencent eller emi.
Alternativet som er mest i tråd med Funcom 2.0 strategien er vel å lage det spillet man har planlagt så langt.
Jeg gjetter at det er Tencent som har pushet for å maksimere mulig profitt.

Edit: Jævla autocorrect!

2 Likes

Vell her kommer noen tanker om dette. Hvis man velger å sitte med aksjene må man være forberedt på at kursen synker hvis det ikke kommer nytt bud.
Det er jo sjanse for at store proffer har kjøpt mye på disse nivåene for å profittere på oppkjøp. Blir det ikke dette så kan det komme store short posisjoner for å tjene inn igjen dette, så det er ikke for de kortsiktige med svake nerver å sitte mener jeg. Hvis man ikke klarer å sitte Long (frem til map ihvertfall) er det bedre å selge nå.
En mulighet også er selvfølgelig at de store ikke vil tillate at kursen synker for mye.
Uansett sjansen for et nytt bud er størst.
Så mye å velge i her og husk:livet uten Funcom aksjer er kjedelig
P. S. Har selv solgt 20% men sitter med resten og sier nei til 17

Joda, men budet er vel gitt, med en akseptfrist flere uker frem i tid. Worst case er at jeg må vente litt lengre på oppgjøret, noe som ikke egentlig er krise. De pengene har vært bundet opp i FUN så lenge nå uansett, noen uker fra eller til spiller ingen rolle.

1 Like

Om man solgte i går…, og sier punktum byebye, for så å sitte her og fortelle at alle må selge nå…time ut og time inn…

Vel, enten er det en aksjespekulant som vil alle vel🤣

Eller så er man litt usikker på sitt salg?

(Kun To valg, ref poll lenger opp🙈)

3 Likes

Syntes det du fremstiller er tynt…

Merkelig valg å ta Q3 som fasit for de neste kvartalene, selv om jeg kan se hvorfor du gjør det.

Blir for simpelt å ta kvartalet med verste endringen i cashbeholdning, som i tillegg har den svakeste P&L også. Hadde du tatt Q2 som eksempel og sagt det samme, som er tilsvarende mer lik Q4 enn det Q3 er. Der er cashburn 0,7musd, positiv p&l og det kvartalet med den høyeste investeringen hittil(5,8musd).

Tar ikke i det hele tatt med at det kan komme enorm skifte i CE, noe det er usikkerhet i, men som kommer til å gi et nytt liv i spillet med en DLC vi ikke har sett tidligere. Cashflowen blir helt annerledes og blir statisk med Q3 som sammenlikinfsgrunnlag, det labreste kvartalet på mange kvartal

4 Likes

Jeg tror ikke Rui hadde anbefalt salget hvis han forventer lite cash burn framover.

1 Like

rui har nesten ikke aksjer, slipper maset fra småaksjonærer, børsen og forklare finansielle svingninger i prestasjoner fra Q-Q osv. Hvorfor skulle han ikke anbefale? For stakeholderne er dette positivt, shareholderne negativt

3 Likes