Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat (FUNCOM)

Det store spørsmålet i denne fadesen er hvordan 1 stk person har fått lov til å holde på som han har gjort i så mange år uten at noe har blitt gjort? Denne ene personen har omtrent på egen hånd sørget for at Tencent nå har vært i stand til å gi et skambud på Funcom for å kjøpe hele selskapet.

Dette sitter OSE & Co og ser på, samtidig som de gir uttrykk for at det er viktig å slå ned på disse tingene, for det er jo viktig at denne markedsplassen blir sett på som seriøs…

Meninger som dette sensureres nå bort fra TI, og akkurat det har jeg litt vanskeligheter med. Jeg satte imidlertid også pris på eksempelvis Bagger og hans eskapader, så mulig jeg ikke er blant flertallet her. Uansett uheldig for alle at denne personen fra vestlandet fikk det som han ville til slutt, det var jo i følge han ikke noe annet håp for selskapet enn at det ble kjøpt opp.

18 Likes

Helt ening du. Du tror ikke han kan ha jobbet for kina mann da ? . Er det ikke rart med tanke på hva som skjedde i starten eller lanseringen av CE ? Eller fikk bare mannen fra Bergen en lyst til å knekke oss på TI, kanskje han ble fornærmet eller noe sånt av noen på forumet her. ???

Nå drar du det litt vel langt her…

Mulig det. Men hva var grunnlaget for all hacker angrep på servere i starten når CE ble lansert ? og hvorfor opplevde Ce Bomber av Negative anmeldelser fra Kina ? Og i dag blir vi nettopp kjøpt opp av Kina. Og hvorfor har Aksjen blitt herjet med siden lanseringen av CE der absolutt all Moment oppover har blitt dumpet av stor kapitalen.

3 Likes

Ikke noe med Tencent å gjøre. Jeg kjenner på frustrasjonen. Har sittet på aksjen siden før CE, for denne gangen hadde jeg troen (Noe som har vært temmelig bortkastet). Funcom er et vesentlig annet selskap enn den gangen, og kursen har ikke akkurat gjenspeilt utviklingen i selskapet og potensialet som ligger der.

Ja det er det største Toget jeg kan se som du bare vet vil ta av og du har ingen mulighet lenger til å kjøpe billett til den store reisen.

2 Likes

Man må vel også erkjenne at Funcom aldri klarte å få til overgangen til det Funcom 2.0 skulle bli slik de hadde planlagt. Organisasjonen har ikke vært i nærheten av å levere etter strategien som var lagt. Tenker da speiselt på de interne prosjektene.
Veldig skuffende det de (ikke) har fått til utenom CE synes jeg. Jeg har stor tro på at Dune kan bli en stor suksess men jeg tror samtidig at veien dit fort kan bli brokete.

Nå får vi jo se om oppkjøpet går igjennom eller ikke. Svenskene kan jo potensielt blokkere for det men jeg heller vel selv mot at det kommer til å gå igjennom. Muligens med en justering på pris men jeg tror ikke det blir noen veldig stor justering i tilfelle.
Selv har jeg i likhet med mange her valgt å selge og ta gevinst. Hovedsaklig fordi jeg ikke tror det er sannsynlig med en stor justering av prisen og frykter et ganske kraftig kursfall dersom oppkjøpet blir blokkert. Så min risk/reward vurdering tilsa salg. Så får jo tiden vise om det var rett eller ikke :slight_smile:

Når de gjelder konspirasjonsteorier så er det sikkert morsomt å drive med men jeg tror ikke de er noe hold i de.

11 Likes

Hvor skal alle de pengene komme fra?

Pro tip. EBITDA er ikke nederste linjen i et resultatregnskap.
Forøvrig tror jeg ikke den prognosen treffer. Hvem er det som har estimert de tallene? Ikke engang Redeye er så optimistisk, og det var før de seneste dagers nyheter.

3 Likes

Jeg tror du har misforstått litt. Ved å skrote CSP og MC og ha fullt fokus på CE og Dune så er man svært heldig om de går i null i år. Organisasjonen har voksesmerter som ikke ligner grisen. 2020 blir blodrødt for Funcom i tillegg til at de trenger penger

Nytt map kan selge 500.000 på 4 uker, så det er vanskelig å vite

5 Likes

Nei.
Det som viser hvor mye penger som er kommet inn i selskapet er kontantstrømmen.

Enten fatter du ikke hvordan regnskapet til et spillselskap fungerer eller så prøver du bare å forvirre andre.
Jeg hadde vært enig med deg om Funcom ikke balanseførte utviklingskostnader, men det er ikke tilfellet.

Å følge EBITDA blir som å si at jeg kjøper en snickers for 15kr, selger den til deg for 8, så står jeg stolt frem og sier jeg har tjent 8kr på den snickersen.

6 Likes

Hvis Funcom er smarte så tar de konsekvensene av dette veivalget på årets regnskap uansett resultat av oppkjøpet, det vil si 2019.

Hva mener jeg med det?

Det vil si at de i stedet for å “utsette” Conan Single Player og Mutant Chronicles i stedet avskriver disse spillene 100%, samtidig som de avskriver 100% de spillene som har vært publishing som ikke ser ut til å bringe noe særlig med inntekter framover.

Det vil gi ett stort “ekstraordinært” underskudd som resultat i 2019.

Men så vil de være ferdig med jævelskapen, og 2020 og framover til Dune vil de slippe å sitte med $10 - $12 millioner (hvis jeg har estimert korrekt) i kostnader i prosjekter som aldri ble noe av, men aldri har blitt skrevet ned på regnskapet.

I teorien skal eiendeler, også intangibles, ha en reell verdi. Hva er den reelle verdien av ett spill som ikke er bra nok til å fortsette på, og som blir skrotet fordi selskapet skal satse 100% på en annen genre? I mine øyne … omtrent null. Og det ville jeg tro en revisor også tenkte.

Så går ikke salget gjennom, og hvis Funcom er smarte, så vil 2019 bli ett ekstremt stygt år regnskapsmessig fordi de rydder opp i alt. Det ville i hvert fall i mine øyne være det smarte.

Da kan faktisk 2020 bli positivt i så fall. Med Conan Exiles og mer fokus på det spillet samt kanskje Goldborn eller noe annet hvis det finnes andre avtaler vi ikke vet om (Goldborn og Games Farm er de to prosjektene vi vet om).

7 Likes

Meget godt poeng.

Jeg håper virkelig du ser problemet her når det er et spillselskap vi snakker om.

5 Likes

Hvorfor argumenterer du mot noe du ikke har kompetanse på?

1 Like

Bare 700 stykker i 2018

2 Likes

8kr og lengre ned i regnskapet kommer bøttevis med goodwill :stuck_out_tongue_winking_eye:
image

2 Likes

Mesteparten av kostnadene regnes som investeringer i spillselskap…

1 Like
2 Likes