Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat (FUNCOM)

Etter å ha lest en del regnskap så får man følelsen av at resultatregnskap og balanseregnskap er en relativ subjektiv affære, mens kontantflyten viser sannheten.

Alle penger som brukes i teorien skal ende opp som enten eiendeler eller kostnader. Og de fleste eiendeler skal da bli til kostnader over tid mens verdien går nedover.

Hvis man bruker $10 millioner USD på å lage ett spill som blir utsatt så vises det som $10 millioner i intangible assets, som en eiendel. Det vil si at kostnadene ikke har kommet over på resultatregnskapet, de har ført til en økning i eiendeler på balanseregnskapet.

Det man må spørre seg om er om det er en fornuftig beskrivelse av situasjonen. Og det er en høyst subjektiv affære som faktisk kan endre seg over tid. Mens kontantflyt vil jo vise at pengene faktisk er borte, de er brukt på lønninger og evnt andre ting.

6 Likes

Men vad hände med MC egentligen? Är allt plötsligt bortkastat? Vad har USA-kontoret sysslat med?

“Ah, Rui, our bad. We thought you said Snooker game, not Shooter game.”

7 Likes

Det får vi sikkert aldri svar på, dessverre. Men noen burde jo stille noe spørsmål under Q4 presentasjonen. Å kansellere et spill som er kommet så langt i produksjon er relativt drøyt. Å legge det på is er jo bare tull. Blir helt meningsløst å ta opp tråden om et år eller to. Da må man begynne på scratch uansett.
USA kontoret har vel laget noe som ingen synes tåler dagens lys.
Jeg liker å tro det har gått litt som med Anthem, bare at her ble bare driten kansellert.

Lang artikkel, men veldig interessant å se hvordan ting kan gå feil i en spillproduksjon.

5 Likes

De Glassdoor reviewene vi så om Funcom USA var visst ikke helt på jordet.

5 Likes

Jeg er faktisk mest nysgjerring på om primærfokuset var på å lage group vs group PVP eller om det var på PvE en slags Vermintide klone.

Nei vi vet jo at de har fjernet en leder ( ref linkedin).

Jeg tror forresten Funcom allerede har flytta store deler av MC staben over på Dune.

Jeg og @antzzo kommenterte jo flere linkedin profiler med folk som gikk fra MC til dune og konkluderte at MC måtte være ferdig. Fasiten virker jo å være at de dytter folk over på Dune.

Så meldingen som kom nå tror jeg er mer noe de har gjort enn noe de vurderer å gjøre.

7 Likes

Jepp, veldig bra research fra @antzzo

2 Likes

Det at MC blir kansellert betyr ikke at arbeidet er tapt.

Å reskinne som en Dune co-op bør være relativt overkommelig.

Jo, nå fokuserer funcom 100% på dune i 1,2 år. Når de kan gå tilbake er det allerede gammel tech. Nye konsoller er kommet som vil øke nivået drastisk over hele linja.
For ikke snakke arbeidet å sette seg inn i noe man jobbet med for to år siden, og mest sannsynlig med en annen arbeidsstokk.
Vil på alle måter være bedre å starte på scratch.

2 Likes

100 % tapt - det er ingen måte å nyttiggjøre seg av arbeidet på, enten ved å ta det opp igjen senere, la eksterne partnere arbeide med det eller lignende.

Mvh. de som har solgt og godtatt budet.

/s(arkasme)

1 Like

Funcom selges til overpris!

Reelt bud burde vært 5 kroner aksjen. Tencent har dumma seg skikkelig ut her LOL

1 Like

Jeg skal ikke klage for mye, selv om jeg gjerne skulle sett en høyere pris. Sitter med veldig blandede følelser av hele greia. Jeg kom ut av det i pluss denne gangen også og vel så det, men jeg tenker hvor jævla bittert det må være for de som har et snitt høyere enn 17kr. For en bedriten konklusjon på det norske spilleventyret det ble.

Virker som Funcom bare ga opp og mistet troen på seg selv og prosjektene sine. De har ikke virket oppriktig hypet på sine egne produkter engang, og de siste utgivelsene (MYZ, Conan Unconquered) har nærmest blitt presentert som hobbyprosjekter. De har vært så altfor forsiktige. Jeg forstår ikke hvorfor.

6 Likes

Mange skråsikre konklusjoner. Alt er bare bortkastet, tull og har ingen verdi. Spenstige uttallelser på ting vi vet svært lite om.
Men det er jo ikke første gang man vet best, bare fordi derfor :wink:

1 Like

Med Tencent fikk Funcom en free exit fra OSE og all elendigheten der, samt det totale fraværet av interesse for bransjen i Norge. Full forståelse for at de anbefaler salget, men som mange andre mener jeg at budet er tilnærmet injurierende ovenfor aksjonærene.

Som med IR og ivaretakelse av aksjonærverdier siden 2017, så sviktet ledelsen.

12 Likes

Tja. Jeg tror ledelsen etterhvert ble rimelig lei av aksjonærene sine. Med god grunn. Rui satt jo og nærmest tryglet folk om å ikke dumpe kursen i kvartalsoppdateringene.

Alle nyheter - absolutt alle - ble møtt med en dump. Hvordan skal man drive “IR” med slike forutsetninger?

Det var nok også grunnen til den traurige og triste Q3-presentasjonen. Da hadde de rett og slett gitt opp. Selv et oppkjøp fra tencent ble møtt av en gigantisk dump.

4 Likes

De var åpenbart frustrerte - det var jo til og med tema på styremøtene.

Men: den absolutte majoriteten av aksjonærene deltok ikke i pump-dump mønsteret. Hadde man blitt kvitt én aksjonær ville det også opphørt. Dét gjør det bare enda mer tragisk.

3 Likes

Tippar på att beslutet att slopa MC gjordes innan Q3 rapporten. De var därför de var så tyst och folk på US kontoret började ändra sina profiler i LinkedIn från MC till CE. 100% säker uppköpet varit på tapeten i ett år. De är bara en själv som trodde att allt stod bra till men pusselbitarna föll på plats nu

4 Likes

Er det slik her inne på forumet at de som fortsatt eier aksjer ønsker at budet på 17 kroner går gjennom, basert på offentlig tilgjengelig informasjon?

Er en stor gjeng som ikke ønsker det.