Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat (FUNCOM)

Hvorfor skal jeg vente med å selge?
Er det noen som er villige til å samle troppene for å stoppe/forhandle med Tencent? 22 kroner som @MK1 nevner hadde vært et lite plaster på såret fremfor å gå litt i minus.
Hva sier du @h3nk1?

1 Like

I første omgang avventer vi responsen fra TIN / Robur. Gitt fristene har man ikke dårlig tid.

Og ja - vi har noen som er villig til å representere de av oss som vil si nei. Lager en privat tråd om dette dersom det blir aktuelt.

6 Likes

Flott, lag gjerne en tråd litt kjapt, for jeg er søren ikke langt unna et delsalg…

Det er Jo Alltids Lov og drømme. :crazy_face:

5 Likes

Har en liten følelse av at nok aksjonærer kan tro at selskapet kunne fått et høyere bud til at kursen kan gå over 17, men ikke noe mer enn 10-20 øre.

Ingen grunn til å stresse :slight_smile:

Romslige frister, og de som ønsker å forplikte seg til å forhandle / si nei med sine aksjer kan gjøre dette når vi får klarhet i hva Robur og TIN mener.

2 Likes

Selvfølgelig :rofl:

Går jevnt og trutt nærmere budgrensen og nivåene bak øker etter. Er ihvertfall noen som mener risk/rewarden ser grei ut.
De mest stabile dagene i Funcoms historie? :sweat_smile:

2 Likes

Må nok dementere den tanken:

Restauranten er “BARE” Skalkeskjulet eller Basen de har sitt "opperasjonssenter "

Økokrim har ikke tid til sånne "kebab selgere velger jeg og tro.

Så jeg har fortsatt et ørlite håp. :blush:

Det Bør jo være noe Stort. en litt svart omsetning i noen restauranter.

Første oppgang på flere år som man ikke har klart å dumpe på.

Så her sitter det noen enorme kjøpere. Hvem kan det være?

1 Like

Har et avslappet forhold til alt dette som skjer/ikkje skjer nå, av den enkle grunn at eg gjekk inn i Funcom på et tidspunkt som gjer at eg har ca.4% tap i dag + eg holder en meget liten post. Så eg velger derfor å bli (uten særlig risiko) av den enkle grunnn at eg liker litt spenning. Trur dog at sluddseddelen for de som holder bli rstørre enn kr,17 blank, av den enkle grunn at eg trur produktene som kjem ut i andre enden er verdt en høgare aksjepris og da reflekteres til slutt.

1 Like

Efter att ha samlat sig några dagar och smältit nyheten med att Tencent vill köpa hela Funcom så kan de ha varit så att de var enda utvägen för Funcom. Jag tror inte Funcom har ljugit för sina aktieägare medvetet utan jag tror helt enkelt att man satte sig i en sits med den nya strategin att producera så många interna spel på så kort tid att man tappade skutan totalt. Hybris kanske? Vem vet.

Tycker det finns tendenser som talar för att man inte varit fullt ärliga mot mig.

Det hela började egentligen för mer än ett år sen. Nästan två år sen. Jag tjatade på Malmberg att de behövs göra ett listbyte för att Funcom ska bli erkänt som de stora bolaget jag ansåg att de hade rätt till. Malmberg höll med och han och Susana pratade om de här vid flera möten vet jag. Rui och de andra tyckte inte de behövdes utan de ville köra på som de var… När vi sedan såg att Tencent köpte 29 % av Jebsen så kontaktade jag Malmberg igen och en stor anledning till att de inte blev ett listbyte var att Jebsen ville sälja sina aktier. Han hade ju flest röster. Så jag tror att de funnits en lång diskussion med köpare och att Tencent var tidigt inne.

Angående Funcoms strategi.
I augusti började de trilla in några negativa reviews från US kontoret. Senaste 18 månader har kontoret anställt över 30 pers och de är många som fått gå. Ledande positioner har stuckit. Vad orsaken är till det kan vi vara spekulera i men de finns två intressanta reviews som talar för en riktig dålig arbetsmiljö. Jag la inget fokus på dom då men jag förstår nu att jag borde lagt mer fokus på dom.

Jag tycker det lät väldigt allvarligt och frågade många i mitt kontaktnät som lugnade mig. Nu när jag tänker tillbaka så svarade Paxton med att de har gjort många pivots på vad jag antar var Mutant Chronicles spelet.

I samma veva hittade jag Evan Brooks linkedin profil som i sin text, innan han började arbeta på Conan Exiles, så var de han som hade jobbat på 3 olika “prototyper” till MC spelet. “Designed and completed unique levels which were utilized in 3 separate stakeholder demos during project status reviews” Någon månad senare började han jobba på Conan Exiles…
Så de fanns säkert substans i de här med “non stop pivots” DE visste inte vad de sysslade med.

Q2 var ju även den i augusti och där ställdes Conan SP in (varför?) och en ny bild av MC. Jag TROR redan här att Tencent var involverade i besluten. Särskilt nu när man läser senaste strategi PM att man ska fokusera helt på open world spel.

Fler och fler på MC kontoret byter sina linkedin profiler till CE och sen kommer det som en blixt från klar himmel att Tencent köper 30 %. Jag är 100 % säker på att redan här bör Funcom berättat hur de stod till med MC, särskilt då de verkar som de enligt mig avbröt spelet i somras.

Q3 rapporten och streamen bekräftar väl även de jag skriver med tanke på hur ointresserade Rui och Stian var. De var bleka i ansiktet, duckade alla viktiga frågor från sina aktieägare och ville avsluta så fort som möjligt. 100 % säker de visste att Tencent skulle köpa bolaget.

Antagligen ville Funcom (Rui och company) vara snälla mot sina aktieägare och vänta med MC nyheten och lägga in den som en “här ser ni… vi ger er en premiekurs istället för att slakta bolaget med ett eget PM om MC som hade kunnat komma i somras”.

Slutligen vill jag säga att jag tror helt enkelt Funcom varit under en extremt stor press och det krävs extremt mycket att göra bra spel på 2 år istället för 5-7 år som de gjorde tidigare. De hade en fantastisk idé i sin strategi (som kanske var påtryckt av alla aktieägare?). Jag hade köpt Funcom även om de haft en strategi att bara göra open world spel. För de är det DOM KAN och det som de inser nu. Problemet är att de haft den nya strategin i 2 år och INTE fullföljt den. Återigen misslyckades de totalt i sin kommunikation.

Hur än framtiden kommer se ut så har FUNCOM mycket att förklara. Jag hoppas det blir bra till slut för Funcom och er .

12 Likes

I denne tiden med ettertanke:
Synes i tillegg det er litt skuffende at de ikke benytter sjansen i førsteomgang til å bygge på all loren/historien som ligger i Dune og Conan universet. Da å lage mer type singelplayer-rpg mmo spill som bygger på nettopp dette. Dette er hva som vil friste fansen og tror kunne solgt bra. Nå virker fokuset på type survivel sandbox spill type Dune-CE uten mye lore/quests pluss kansellering av Conan singelplayer spill. Tror de går (har gått) glipp av en sjanse der.

Om de har brukt pirato til å vurdere verdsettelsen av budet så skulle jeg godt likt å sett hva de har basert den analysen på.

Er ikke happy med at dette er et anbefalt bud å godta for å si det mildt. Tencent ser nok en stor oppside her som jeg håper flere ønsker å være en del av.

2 Likes

Se på det slik, Susanna taper 3kr x 155k aksjer på å godta budet. Og hun anbefalte det.
Så man kan spørre seg hva alternativet er.

2 Likes

Kan være mange grunner til å stemme ja, som veier tyngre enn noen prosent tap på en beholdning aksjer.

1 Like

Hon går nog ut med vinst på sina optioner :slight_smile:

Styret og ledelsen blir nok rikelig kompensert for å anbefale dette budet.

Uansett så har de jo sett over lang tid at det er null interesse for aksjen, utover er par skrikhalser som uansett benytter første anledning til å dumpe.

2 Likes

Nei opsjonene hennes har høyere strike og er verdiløse.
I hvertfall de 38k hun hadde ved forrige årsrapport har 2.68$ i innløsning.

Ser nå hun fikk 38k til 20.06.19 med kurs 15.04. De får hun jo litt for.

Rui har vel ca 550k opsjoner han vil få penger for tror jeg.

2 Likes