Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat (FUNCOM)

Jag har sagt det förut och det är lite som att svära i kyrkan. Men det jag tycker är tråkigast med hela Funcom-situationen är att de ser ut att byta flag.

Jag är såpass gammal att jag har slitit ut ett antal snes-kontrollers när jag spelade nba hangtime som Funcom utvecklade på licens. Jag trodde de kunde få till nåt stort på egen hand (och det såg verkligen så ut!). När Tencent la in bud på rubbet blev jag uppriktigt ledsen. Det hade jag blivit om budet var på 20kr också. Det blev ett sorts bevis på att Norska gamingscenen var dödsdömd -den absolut starkaste spelaren fick kasta in handduken.

Man var del av en community som ryktes ifrån en väldigt plötsligt och spontant känns det nästan skitsamma hur det går nu efteråt. Nog om det.

Jag vill framförallt tacka alla fantastiska bidragsgivare här på TI; jag kommer fortsätta plåga er och hoppas att jag fortsätter att få goda råd härifrån :ok_hand:t2:

28 Likes

Hør hør, det er slik det ikke skulle gå - men slik gikk det, ikke overraskende etter 3+ år på feil indeks, i feil marked og med feil eiersammensetning.

Trist.

3 Likes

Hva er det folk egentlig er misfornøyde med?

At man nå må finne en helt ny aksje å pumpe og dumpe (noe som blir vanskelig), eller at aksjen sannsynligvis forsvinner fra børsen?

Veldig misfornøyd med at jeg ikke kan time innganger og utganger i denne lengre fordi dette er den aksjen jeg har en edge. Vil tro de fleste her i tråden føler det samme.

Etter aksjen endret seg har jeg bare ventet på at ASP skulle finne seg en ny aksje å bombe. Etter han kom inn begynte jo aksjen å falle uansett hva som skjedde. Glad jeg er fri fra jerngrepet hans nå.

Skal bli kjekt med aksjer igjen. Så blandede følelser.

11 Likes

Jeg er misfornøyd med at aksjen har blitt utnyttet så ekstremt til trading at det har resultert i så lav kurs. Noe som igjen lar selskapet gå til utlandet for en veldig liten sum i forhold til hva de har under utvikling.

Er også misfornøyd med kommunikasjonen fra selskapet som også har bidratt til at enkeltpersoner har kunnet ødelegge kursen sånn som den har blitt…(@Cirmes) som også er frekk nok til å uttrykke overraskelse over at interessen for selskapet har vært fraværende.

10 Likes

Jeg er misfornøyd med at ledelsen ikke har gjennomført den strategien de sa de hadde, og som fungerte med Conan Exiles.

Hadde de holdt seg til strategien tror jeg Funcom hadde blitt bra.

7 Likes

Hva syns folk om Rui nå?`Den fantastiske CEO som jeg var omtrent alene om å kritisere? Begge de 2 egenproduserte spillene som han gav grønt lys til å investere ti-talls millioner i, ble utsatt så lenge at man heller kan kalle dem nedlagt.

Siste presentasjon var et varsel

2 Likes

Her diskuteres budet fra Tencent fra 12.27

5 Likes

Eller som andre sier var de bare lei alt maset fra aksjonærene om alt mellom himmel og jord, og en håpløs sammensetning av eiere, var ikke akkurat lett å drive heller kan jeg tenke meg :sweat_smile:

Når det er sagt tror alle grupperinger her kan være enige om to ting:
Dette er bare trist (jada de leverer ikke blabla) og aksjen er blitt behandlet svært dårlig på børsen (av både store og små som skal følge etter), og resultatet har man advart om lenge.

Se hvor mye annet søppel som blir priset til himmelen uten å leverer en eneste ting, helst tape masse penger. Her hadde man ihvertfall en fremtid å se til, med mye spennende.
Ser folk tror det er bare å hive pengene inn i andre ting så går det bra, vel good luck.

Men jeg har absolutt ingen tro på at Funcom selges til denne prisen, spørsmålet er egentlig bare hva som skjer i etterkant. For nå er så godt som alle eierne byttet ut med nye når man ser på omsetningen. Vil de nye eierne som har kjøpt her, nå, krakke aksjen ned som de forrige eller vil de faktisk være med på det som skjer fremover? Det er spørsmålet :sunrise:

1 Like

Rui reddet selskapet han. Om tencent ikke hadde slukt aksjene til Jebsen så hadde de aldri blitt strongarmet til å legge ned MC. At CSP ble utsatt pga at CE er en pengemaskin er fullt forståelig. Problemet med så økte investeringer og at CU feilet er at vi nå ville fått nok en emisjon. I mine øyne helt ok fordi Dune vil bli gigantisk. Men så har @Cirmes og noen andre som har sørget for at den emisjonen måtte blitt kjørt på 11,- istedenfor 15,-. Fullt forståelig at tencent nå svinger slegga og salutterer fuck you mens de tar pengemaskinen av børs

4 Likes

Er misfornøyd med at jeg blir forsøkt utsatt for en hostile takeover til en pris langt under det jeg verdsetter aksjene mine til.

1 Like

Jeg er misfornøyd med at kineserne kommer med det som jeg oppfatter som er fiendtlig oppkjøp, til en kurs som er for lav.
Nå er ikke jeg en gamer, men jeg synes Funcom har vært et interessant selskap, og jeg hadde nok et håp om at Funcom skulle vokse store, både i spillverdenen og størrelsesmessig økonomisk.
Hadde jeg fått en liten premie på feks 20% hadde det vært en mager trøst, nå går jeg marginalt i minus.
Kommer nok til å skygge unna alt som har med gamingselskaper i lekegrinda til norske tradere, skal ikke adressere den, men jeg antar de fleste vet både fornavn og etternavn på spesielt utvalgte…

Trading er spesielt slitsomt i aksjer hvor det er relativt beskjeden omsetning daglig i ett normalscenario, sett med en som har troen på caset og ønsker arbeidsro og at aksjen skal utvikle seg i ro og mak. Det blir store svingninger og det er lett å bli fristet til å trade selv, og da er det i gang. Da får du en slik situasjon som vi har hatt i Funcom, en lekegrind for alle som skal være smartere enn neste mann, og de med størst midler med en klar fordel. På en måte skal det bli deilig å slippe dette intense idiotjaget og alt pisspreik som blir utvekslet mellom aksjonærer som har helt forskjellige horisonter, som i utgangspunktet ikke har mulighet til å diskutere caset da utgangspuktene er ytterpunkter. Funcom i seg selv har ikke gjort jobben godt nok, de er en amatør å regne på veldig mange områder, og er ett selskap som kanskje ikke er modne for å vokse slik de hadde håpet på. Jeg sa for en stund siden at jeg håper de fortsetter med “små” budsjetter og hyppige lanseringer. Den gang ei, tilbake til start. Det er både dritt og deilig å slippe å følge med som før. Blir spennende å følge med fra sidelinjen en stund.

2 Likes

Jeg synes det er litt rart at man skriver som om Funcom er kjøpt opp, når det ser ut til at nok mennesker/aksjeandeler sier nei, og de fleste forståsegpåerne som har solgt mener Tencent ikke høyner budet?

Blir det ikke da back to basics?:slightly_smiling_face:

Med basics mener jeg Funcom 1.0.

Lang utviklingstid, og himmel eller helvete kursmessig. Jeg vet hva mitt bet lander på når launchen i enden av regnbuen er Dune open world survival👍. (Meget mulig det blir en emi på 10-12 da, om ikke ny map/goldfarb blir gull.)

2 Likes

Forskjellen er kanskje at CE fremdeles vil gi bra med inntekter fram til lansering av Dune og de er nok også en god del mindre ansatte enn de var før lansering av TSW.

5 Likes

Funcom 3.0 minner mistenkelig om Funcom 1.0 ja.

7 Likes

Funcom 1.0 med en solid inntektskilde, en av de mest spennende lanseringene foran seg og fri for kjeltringene er ikke meg imot.

Og med en fornyet aksjonærbase i tillegg🙂.

Må bare bli kvitt pengesluket over dammen så er det gulle godt.

Heller emi og Dune i enden, en oppkjøp og The End.

1 Like

Hur påverkas motivationen om ett uppköp inte går igenom, där merparten av ledning och anställda (som jag förstått det) stödjer beslutet ? Skall Rui och co bytas ut då? Verkar dessutom finnas stora interna strukturella problem i US

1 Like

Oi! Her har det vært mye aktivitet ja. Jeg fikk flere mailer fra funcom, og jeg var redd for at CCC var utsatt igjenn, men til min store glede etter å ha lest igjennom småprat tråden så er CCC on schedule! :grinning::grinning::grinning:

5 Likes

Om ikke oppkjøpet går igjennom, så må de jobbe for penga😁

Uansett utfall, så er det nok veldig motiverte mtp Dune.