Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat (FUNCOM)

Min oppfatning er at de fleste - på relativt tynt grunnlag - forskutterer utfallet av denne prosessen. Flertallet er allerede ute - mange uker før samtlige frister. Forståelig, ja - rasjonelt? Tja.

Spennende blir det åkke som. Funcom (med Conan IP, DUNE-lisens, Goldborn prosjektet mv.) er i spill, og personlig tror jeg det finnes opptil flere hvite kaniner i flosshatten som vil hoppe ut før oppkjøpet er et faktum.

5 Likes

En supersituasjon ville vært å underbygge oppgangen som følge av budet med så sterke news at kursen ble der den er. Det hadde vært tøft

For min del handler det ikke om å forskuttere utfallet av prosessen. Jeg aner ikke om det blir overtakelse på 17, høyere, eller ikke, men uavhengig av det ble forutsetningene for den investeringen jeg hadde helt endret med budet. Både tidsperspektiv og risiko ser annerledes ut.

Det mest avgjørende for min beslutning om å selge var forsterket tvil på Funcoms kvalitet og gjennomføringsevne. Hever man blikket litt så er ikke grunnlaget for for den tvilen så tynt synes jeg - Dessverre.

Ville likevel ikke vært redd for pengene mine med Dune på horisonten, men det er jo langt igjen dit… for langt for meg i nåværende situasjon.

4 Likes

Som sagt, fullt forståelig. Men her har det åpenbart skjedd strategiske endringer og nye prioriteringer i kulissene som vi ikke kjenner til.

Den største endringen er jo at den nye storeieren ønsker at MC fryses og at alle mann skal på DUNE-dekk.

Utover det støtter- og støttet jeg pivot fra Conan SP til CE (og CSP erstattes med all sannsynlighet av Goldborn). Det er frys av MC som er den store skrellen, og et tydelig skritt vekk fra strategien Rui innførte i 2015/16.

Og her er det Tencent som har diktert ny retning. En av grunnene til at jeg tror ledelsen byttes ut etter oppkjøpet (jfr. de hvite ansiktene på Q3 presentasjonen).

3 Likes

Grunnen til at jeg solgte meg ut var at en av mine største posisjoner plutselig kom i en posisjon til å potensielt rase fra 17 til 10-12, den risikoen var jeg ikke villig til å ta.

En annen ting er at det var Funcom 2.0 som case jeg investerte i, Funcom 3.0 er et nytt case som jeg må ta stilling til fra scratch.

5 Likes

Tenker du strategiendringen kan være i håp om å få ut DUNE spillet tidligere, for å ri synergieffektene fra filmen enda mer?

Hvis man hiver nok utviklere på det så bør det gå fortere å få det ferdig?

1 Like

Ja, ting ble plutselig snudd på hodet. Men det er om ikke annet mulig å forstå hvorfor og hvordan det skjedde.

Usikker.

Det sagt, jeg har hele tiden ment at det å slippe et spill i relativ nærhet til den første Dune-filmen er en så lukrativ mulighet at den utnyttes. I tillegg har man en kontrakt med Legendary som burde tilsi det samme.

I alle tilfelle så vil survival-open-world spillet Funcom slipper i Dune-universet (CE 2.0) bli en massiv event. Vi snakker Ark * Rust på speed.

Jeg forstår knapt at ikke flere enn Tencent ser dette klart som dagen. Og som i sin tur (mildt sagt) utfordrer prissettingen av Funcom / første bud man skal ta for god fisk.

1 Like

Ja det ville vært tidenes feigeste move å ikke gå all in for det når Dune plutselig landet i fanget til Funcom. En sånn franchise skulle jo i enhver vanlig situasjon havne hos Sony eller Microsoft og bli knyttet opp mot en Next gen console launch.
Både kreativt og kommersielt hadde det vært helt håpløst feigt.

Men det har jo åpenbart kastet en hel verktøykasse inn i spilene på Funcom 2.0 strategien. :stuck_out_tongue:

Og helt enig med deg, utrolig rart at ikke tencent inn i Funcom tok kursen til 23 over natta når man har dune som bakteppe. Jaja.

1 Like

OSE er børsenverden sitt svar på Leeroy Jenkins når det kommer til gaming :sunglasses:

Edit pga. smal referanse:

3 Likes

Alt annet enn olje og fisk blir bare rot på den lille tullebørsen. De får lære seg litt governance og market watch.

2 Likes

Försening/inställt av MC hade skett oavsett Tencents inflytande eller inte .

“…as they could be relevant for shareholders when considering the mentioned voluntary offer,”

Här ger man aktieägarna inget val annat än och tacka nej i princip då man säger att “tänk vad kursen hade varit om vi försenat MC utan Tencents bud”.

“…initially scheduled for release during 2020 that has been impacted by scope changes due to external/market pressures with increasingly strong competition and internal delays.”

Internal delays. General Manager Paxton borta i US måste helt tappat det

Det sagt, jeg har hele tiden ment at det å slippe et spill i relativ nærhet til den første Dune-filmen er en så lukrativ mulighet at den utnyttes. I tillegg har man en kontrakt med Legendary som burde tilsi det samme.

Jeg tror jo ingen ikke ser den gedigne muligheten man går glipp av om man ikke bruker hype-maskinen til filmen til å pushe spillet. Desverre så det (ser det?) ut til at spillet ikke kommer før i slutten av neste år - eller tidligst H1 neste år. Filmen vet vi jo kommer før jul.

Jeg forstår knapt at ikke flere enn Tencent ser dette klart som dagen. Og som i sin tur (mildt sagt) utfordrer prissettingen av Funcom / første bud man skal ta for god fisk.

Slik det har blitt nevnt opptill flere ganger i denne tråden så tror jeg folk heller tenker r/r fremfor å gamble på at budet skal bli høyere. Det er 3-4 aktører (eller en mengde små) som kan utfordre dette budet. Alternativet ved avslag er jo at man sitter med et aksjer i et selskap som enten ikke lenger er gjeldsfritt - eller med aksjer som er mindre verdt pga. utvanning?

Kommer det ny aksjonær liste i dag?

Kommer vel til de som har vært med å sponset?

Det er jo null risiko å se an hva som skjer - å gamble er å selge alt over natten som de fleste har gjort.

The complete details of the Offer, including all terms and conditions, will be contained in an offer document (the Offer Document) to be sent to Funcoms shareholders following review and approval by the Oslo Stock Exchange pursuant to Chapter 6 of the Norwegian Securities Trading Act. The offer period is expected to start on or about 5 February 2020 and last five (5) weeks from the date of approval of the Offer Document, subject to any extension by Offeror (Offer Period). The Offeror must publicly announce that the conditions for closing of the Offer have been met or waived at the latest 24:00 CET on 15 April 2020.

Børsen stuper videre.

#teamHODL

Ble andre boller med kinesisk hardwood floors ja.

2 Likes

Plywood*

Vi har vel andre eksempler her på salg av norske selskaper til kinesere som har gått i dassen. Satt selv på Opera aksjer når Kunlun og venner la inn bud… Det endte opp med at Amerikanerne stoppet det og handelen gikk i dass for senere å bli stykket opp istedenfor… Den her handelen er nok sikrere, men jeg har uansett brent meg en gang på å tro at det ikke er noen risiko…
Har solgt mesteparten mest i skuffelse selv om jeg anser det som sannsynlig at enten så går salget igjennom på 17 eller så blir det høynet…
Kommer til å savne å lese det forumet her mer enn selve aksjen for å være ærlig…

11 Likes

Jeg er ikke helt enig i at det er null risiko ved å holde på aksjene sine nå og vente på utfallet av budprosessen. Jeg husker jeg var med da det ble lagt inn bud på Opera på ca 70 kr. Da markedet skjønte at de ikke kom til å oppnå 90% aksept falt kursen betydelig. Jeg hadde akseptert budet og var låst fra å gjøre noe. Da jeg budet falt og jeg endelig fikk tilbake aksjene mine kunne jeg selge på ca 50 kr. I Opera håpet vi også på at det skulle komme flere på banen og øke budet, men slik ble det ikke. Etter at budet på Opera ikke gikk igjennom ble selskapet sølgt stykkevis og delt.

8 Likes