I mine øyne er det høyrisiko å sitte på aksjene sine.
Meldes det nok motstand mot budet så vil jo kursen stupe.
I mine øyne er det høyrisiko å sitte på aksjene sine.
Meldes det nok motstand mot budet så vil jo kursen stupe.
Eller stige…?
Handler om man tror verdens største spillselskap gidder å øke bud dersom det er motstand. Svaret på dette mener jeg er ja.
Uansett er det liten risiko å se an hva de svenske fondene sier.
Risiko vil være å mønstre til krig med en samling privatinvestorer. Noe som jo kan bli aktuelt.
Jeg tror det blir fint for en del her på forumet å frigjøre seg fra Funcom. Mange har sikkert tjent en del på Funcom over tid, men de siste par årene har ikke Fun vært en gullgruve. Mange har forelsket seg i aksjen, og det er det dummeste man kan gjøre. Da blir man med uavhengig om det går opp eller ned. Tror også en del har forelsket seg i Fun delvis pga dette forumet, hvor det hele tiden kommer ny informasjon slik at man aldri får tid til å se det store bildet. Det er tusenvis av andre aksjer, og mange vil sikkert gi bedre avkastning enn Fun, og ha lavere risiko.
Forumet her er mer enn bare funcom, biotech f.eks. er vi gode på og det finnes mange andre spillaksjer der ute. skal man slå markedet over tid trenger man en edge og i biotech og spill har vi samlet nok kunnskap til det.
Og hvis funcom blir solgt kan det kanskje dukke opp et nytt norsk spillselskap på børs. Blir et lite vakum som kanskje skal fylles.
Merkelig hvor få her inne som tror att utvidelsen av CE ikke kommer til å selge noe særlig.
Det er ca 4 mill eiere pr nå. Fort att mellom 500 oh 700k snuser på kjøp her. Er vel også sjangse for att noen nye også kjøper CE da.
Mange muligheter her. Jeg antar jo at hvis det ikke blir noe av budet, så kjører Tencent på en emisjon på f.eks. 17 kr for å gi Funcom det rommet de trenger for å komme i land. Jeg antar da Tencent har kjøpt der de fikk aksept og sitter med kanskje 80-89% av aksjene.
Det hadde vært morsomt, men ingen kandidater eksisterer i dag - snakker nok langt frem i tid.
En rettet emisjon kun mot tencent hadde jo gjort seg.he he . Er det lov?
Jeg tror de bare hadde kjørt på med en vanlig emisjon. Ettersom du har noen som mener 17 kr pr aksje er for lavt, så blir det vanskelig å argumentere for at den emisjon på 17 kr ikke vil bli fulltegnet.
Husk at flere på det samme forumet mente at det ikke var noe vite å fullansere CE, fordi potensialet visst nok var tatt ut allerede i EA. Så meningene her har alltid vært så som så
Jeg tenker risikoen er liten frem til “offer period” begynner. Slik jeg tolker meldingen kan de trekke budet anytime etter det? - ref: “at the latest” - altså senest innen 15 april, men gjerne før?
Hovedgrunnen til at jeg solgte er at jeg ikke lenger har noen tillit til Funcom ledelsen med Rui i spissen. De har vist at de hverken klarer å produsere spill ref MC, eller publishe spill ref. “rævva” spill titler som MOM, CU og CCC…
Eneste spillet som har lykkes har vært CE, når de hadde kniven på strupen.
Rui og Stian har skrytt av masse cash på en rekke presentasjoner, men nå trenger de “plutselig” påfyll, hvis ikke aksjonærene aksepterer budet. Her lukter det emisjon lang vei, og jeg er redd for at det blir kraftig utvanning av alle andre en Tencent.
Historien viser at Funcom/Rui ikke bryr seg om småaksjonærene, så jeg tror at det er stor risiko for å bli “lurt” hvis en ikke selger seg ut på 17…
Ikke glem at dersom man blir sittende så er Tencent en 400kg tung gorilla som alltid får viljen sin.
Var det? Jeg har fulgt rimelig godt med her og kan faktisk ikke huske at det var et tema i det hele tatt.
90% aksept er et krav for at det skal bli kjøp av aksjer slik jeg leser det.
Fra meldingen:
"The Offer will be subject to customary closing conditions for takeovers, including but not limited to the following conditions:
(i) The Offer shall at or prior to the expiration of the Offer Period have been accepted by shareholders of Funcom representing more than 90% of the issued and outstanding share capital and voting rights of Funcom on a fully diluted basis, which shall include all shares that Funcom would be required to issue if all of the approximately 4.1 million employee options which are in the money were exercised;"
Er det ikke mulig for Tencent å bare godta fra de som har sagt “ja” hvis de vil?
Nei, det er en forutsetning at mere enn 90% aksepterer.
Har vanskelig for å se at de kan det når tilbudet/meldingen er formulert slik det er. Så jeg er enig med @steart78 her.
For meg var dette helt avgjørende i min vurdering av om jeg skulle bli sittende eller selge. Så får jo tiden vise hva som var lurt å gjøre.
Fascinerende at Funcom for en eneste gangs skyld ikke faller sammen med makro
Rart hvor villige mange er til å bli med på en emisjon i Funcom. Fint det da. Om mange nok vil sponse driften selv så er det ikke så farlig om Tencent eier 30% eller 100% for ledelsen vil jeg tro.
Men tenker jo fort at de som sier at de vil si nei til budet også vil selge seg ut før emisjonen og ende med å gruse selskapet enda mer. Skjønner godt at styret ønsker å si ja til budet bare for å være sikre på at de får penger til å gjøre Dune drit bra.