@Verdipapir vet du sier at aksjonærene er kortsiktige osv. Men meldingen som kom sammen med nyheten om budet endret case til et av de verste bear-scenarioene noen hadde forestilt seg. Selvfølgelig vil mange selge når planen går helt annerledes enn forventet i negativ retning og de får selge med god avkastning samtidig. Om man spekulerer i om man kan tjene en til to kroner til per aksje er det ikke det småspareren som kjøpte på 12-14kr og gledet seg til MC i sommer/høst bryr seg om. Samtidig vet alle som har vært i Funcom at når det kommer ekstreme oppganger faller kursen tilbake relativt raskt. Det har ikke skjedd nå, men det har skjedd hver eneste gang tidligere, så det er naturlig å reagere med raskt salg. Ingen har tjent på å kjøpe Funcom på 16,9kr enda, og ingen har tapt på å selge. Vi er i samme situasjon fortsatt, men nå er man enda mindre som småaksjonær blant store fisker med mange aksjer hver. Man har 0 makt som småaksjonær nå, og derfor vil jeg og mange andre ut. Aksjen mistet 30-40% av sin verdi i mitt case på at MC blir lagt bort. De har gjort nesten alt av investeringene, men får 0 avkastning. Samme som om spillet kom ut litt før planen og ikke solgte et eksemplar i praksis. At kursen holdes fiktivt høyt av budet er ingen grunn til å mene at caset er verdt mer helt plutselig.
Hvorfor er kursen fiktivt høy når verdens største spillselskap er villig til å kjøpe hele selskapet til den prisen?
Fordi det underliggende caset ikke har samme støtte i markedet om budet blir avvist eller faller bort. Som bevist av all den tid caset lå bedre an, med 20-40% lavere kurs.
Enig i mye du sier og man trenger ikke forsvare sine valg. Bare stusser på en del rundt dette og ser det nok litt annerledes, det må være lov
Det er ofte dette som skjer, man overfører verdier fra de kortsiktige til de tålmodige.
Men er ikke enig i at det plutselig er tidenes bearcase som du sier, tror nok verdiene ligger litt andre steder enn i utsettelse av MC. At man ikke kan hype snarlig igjen er en annen sak, for det er nok det de fleste egentlig klager over.
Når det gjelder innhenting av kapital er dette en helt vanlig ting, og ikke en dødsdom som det virker som her. Se deg rundt på børsen, det skjer hele tiden. Men kan være enig at det kunne vært kommunisert både tidligere og klarere at det var ståa. Summen av alt de siste årene viser at det beste som kunne skjedd Funcom, er nettopp denne utbyttingen av eiere. For de er eierne som har behandlet aksjen som en lekekasse, og det litt for lenge.
Caset hadde ikke den støtten i markedet nei, når det så bedre ut, nettopp fordi markedet da besto av tidenes mareritt-sammensetning av eiere. De eierne er jo ikke lengre, men helt andre aktører. Tror neppe de leker samme lek.
I tillegg til at eierne er byttet ut, så har Tencent sendt det tydeligste signalet de kan sende om hva de tenker rundt Funcom fremover.
Hvorfor kjøpe Funcom, når de kunne hatt det fint med ~1/3? Hvorfor i det hele tatt starte en kostbar og tidkrevende oppkjøpsprosess?
Dette handler om å få full kontroll over DUNE-lisensen.
Dersom / når Funcom slipper “CE 2.0” med høy kvalitet til DUNE-IP (som jo er hele planen), så er potensialet så stort at 17 kroner i dag blir en vits.
Og for en timing da gitt - at MC plutselig er fryst! Nesten for godt til å være sant (for Tencent).
Tanken har slagit mig flera gånger…
Det er bare delvis tilfeldig timing, som du vet.
Ja spillet hang bak skjema/lå ikke an som forventet, men det var en avgjørelse fra ledelsen å flytte det til etter Dune fordi de ser potensialet fra selskapets ressursbruk som større der.
Potensialet i Funcom har vært høyt hele veien, det har alle her visst. Men vi har også fått oppleve at potensial utifra verdi ikke fører til kursutvikling på Oslo Børs.
Jeg tviler sterkt på at de samme som har pisset på Funcom som et tulleselskap i 5 år plutselig har endret mening om selskapet nå. Quick buck er det jeg tror de er ute etter. Om budet faller igjennom er det rett tilbake til “tulleselskap som ikke tjener penger” og nesa mot olje og fisk.
For min del tror jeg det var byttehandel.
Tror Rui ikke ville utsette Mutant Chronicles, men styret sa de ville, og Rui sa “nei, vi trenger pengene fra spillet selv om det kanskje ikke blir noen storsuksess” og Tencent sa “det fikser vi.”
Konspirasjonsteori
Ja, synes bare det er rart at noen har fått troa på storfiskenes handlinger som noe som skal gi småsparere som blir med på reisen gevinst. Er det en ting man har lært i Funcom er det at det aldri er tilfellet.
Er vel ingen som “tror” på storfiskene, men er en del som anser det som usannsynlig at budet trekkes og at 17 NOK er worst-case scenario.
Mailet RedEye og lurte på om de ville kommentere budet - fikk hyggelig svar fra Thomas om at han hadde vært i Tokyo, og at kommentaren nå var ute:
Tencent’s offer is NOK 17 per share, which was a premium of 27.3% to the closing price the day before. Our base case in Funcom is NOK 20 per share which implies that we think the bidding price is too low.
Swedbank Robur owns about 10%. Tin Fonder also owns a significant share alongside many minor private shareholders. The acquisition could, therefore, be blocked and we believe there is a fair chance the bid is raised closer to NOK 20.
Jeg svarte / kommenterte for øvrig oppdateringen slik:
In terms of 2020 catalysts not to be forgotten, Funcom are (very) likely to publish the Goldfarb-game this year, given Stian’s comments before Christmas that “it will be out sooner than most expect…”. Furthermore, we know that they have been doing voiceover-work on the project, which is typically done at a late stage of development.
To make the voiceover more interesting, the voice actor in question is one of the most “exclusive” in the business, and voiced Conan (!) in Funcom’s Age of Conan (2008). So one might suspect this game “replaces” the single-player game put on hold.
This, combined, with a new paid map++ for Conan Exiles should make for some positivity and potentially large revenue - even in 2020.
Det bunner vel ut i følgende:
Mange tror aksjen skal mishandles videre, om budet ikke går igjennom fordi…sånn har det alltid vært. Samtidig mener de fleste at budet er for lavt og potensialet er enormt i fremtiden. Egentlig så skisseres hele skjebnen på bakgrunn av tidligere handlinger av eiere som nå er regelrett fintet ut…
Det er ikke helt klokkeklar logikk, men men
En annen ting dere bør tenke på er at, om det nå blir aktuelt med en emisjon for å få inn kapital skal jo denne nå hentes hos helt andre enn tidligere. Det er forskjell på f.eks UBS og Pompel & Pilt AS
Ellers ser det ut som H3nk1 er inne på noe:
Det er jo det som er litt av greia da. Veldig mange aksjer bytter hender. De som handler nå har inngang 17NOK.
Om 17 blir nedstemt og Tencent velger å se ann litt, så er det ikke Dump & Co & Co &Co som eier aksjer lenger.
Kanskje de bare beholder aksjene, kjøper stort i en evt emisjon, lar tiden jobbe, i visshet om at en av de største i klassen gjerne vil ha rubbel og bit for Kr 17NOK, og trolig er villig til å betale enda mere, jo nærmer Dune vi kommer… Og det er “røkla” og😁
Akkurat nå er jeg veldig fornøyd med min strategi. Solgte halvparten og sitter med halvparten. Hadde bestemt meg for å akseptere budet med resten, men får se. Kan fortsatt tenke meg om litt. Veldig enig i at det uansett er bedre uten Hen.
Store nye aktører har inngang 17.
Tencent har 1/3 del og vil ha resten for 17.
Resten er ikke villig til å selge for 17.
Ser ikke helt hvorfor denne MÅ ned dersom bud ikke går inn.
Må ikke. Jeg tror ikke på et stort fall nå som nesten alle småsparere er ute.
Jeg har valgt å beholde mye og gambler på følgende
• Budet blir høynet
• Flere store fikk en gyllen mulighet til å gjøre store kjøp til en grei pris. De vil få med seg Dune og deltar gjerne i en emisjon om det er nødvendig
• Blir budet akseptert så får jeg uansett grei pris.
Dette. Tencent > Tekinvestor når det kommer til å verdivurdere spillselskaper. Her har vi gått usikre så lenge på hva Funcom egentlig er verdt, så kommer Tencent med fasiten: MINST 17kr, her har dere like greit et bud på hele selskapet.
Hvorfor i alle dager skal man plutselig ha større tillit til strektegnerne på TI?
Ingen grunn til å være passiv-aggressiv mot retails som i en sånn situasjon velger en sikker gevinst på 17 kontra et 9-24 kr mulighetsrom.
Hadde gapet vært 9-35 i det kortsiktige hadde nok flere valgt å sitte videre.
Coronaviruset og brexit gjør bare cash enda mye mer attraktivt
Har sagt jeg ville gjort det samme, men ser også poenget til @Verdipapir her.
Ekstremt mange som har gått lei Funcom pga. den påståtte manipuleringen, samtidig som mange selv har tatt del i denne tradingen og prisingen av aksjen. Således ser man jo nå at de som velger å sitte virkelig kan stå bak påstanden om at de er langsiktige i Funcom.
Om det er lurt eller ikke vil bare tiden vise - jeg deler oppfatningen om at r/r og utfallsrommet er for stort til nedsiden til at jeg ville turt det sjangsespillet for å tjene 2-3 kr mer.
Ja enig med det at mitt basecase mulighetsrom ville være emisjon på 11 på nedsiden og maks sannsynlig nytt bud på 20 på oppsiden, men mulig at det kunne gå litt mer både ned og opp (9-24 tallet mitt over).
Nei takke meg til 17. Skuffende lavt men fremdeles cash på bok. Hadde gledet meg storlig om retails som velger å sitte får en større gevinst, men det har nada å si for mine egne disposisjoner som er beslutning tatt ut i fra min egen portefølje og risikovilje