Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat (FUNCOM)

Ærlig sak.
Jeg så for meg sitte til 2025 uten å stresse med salg-kjøp i den perioden. Så vente på muligens tvang på 17kr eller 12% til 18% mer, er verdt det for min del.
Jeg tror ikke Tencent trekker på skuldrene hvis de får nei på 17kr.
Har noen noen gang, som eneste budgiver, brent alt kruttet ved første bud liksom. Jeg satser på at de har mer å gå på, og forventet dette.
Man begynner jo alltid med ett skambud for å sette forventningene lave. :wink:

1 Like

Emisjon på 11… Hvorfor ikke emisjon på 17? Tencent virker villige, sammen med flere andre.

Cash ja… Tror de fleste som panikksolgte på 16.8x dytta penga inn i andre aksjer allerde samme dag eller dagen etter. Så kom jo Corona nedgangen etter det igjen🙈.

Men Funcom har holdt seg fint. Til og med litt opp👍

3 Likes

Var vel mer en kommentar til at det 10 minutter etter budet var skråsikre spådommer om hva som ville skje, og at jeg aldri noensinne i en aksje har sett så mange forlate alt før budet var i hende. Som igjen illustrerte mye av problemet aksjen har slitt med.

Har all respekt for at folk gjør som de vil her, og det skulle bare mangle. Skjønner mange her veldig godt og ønsker alle lykke til! :grinning:

4 Likes

@Verdipapir Er det lov å spørre hvor «langsiktig» du var/er ift at du mener mye om brorparten av den tidligere småsparer aksjonærmassen her?

Hele styret i Tencent er slått ut av sykdom, mulig influensa eller liknende… budet trukket og prosessen utsatt på ubestemt tid.

:wink:

3 Likes

De aller fleste av dem som valgte å selge da var langsiktig i Funcom. Det er IKKE disse som aksjen har slitt med. Aksjen har slitt med en stk. person med altfor mye penger.

3 Likes

Det er strengt tatt fastslått at Tencent kjøper Funcom for å ha et brohode for å spre Corona i Nord-Europa :space_invader:

1 Like

Hva er folK fornøyd med som et nytt bud da ?
22kr

1 Like

Den godeste personen med altfor mye penger hadde en trofast tilhengerskare her inne.

2 Likes

US kontoret har redan gjort förändring och slopat MC och börjat skeppa ut jobbannonser. Tvivlar på att Funcom kommer hålla på avskrivningar på både Conan SP och MC. En kan ju tycka att den här radikala förändringen bör ske när de här budet är klart.

Med det mener du at de kommer til å ta nedskrivinger på det som er ballanseført på disse?

Jeg tror også budet kan bli høynet litt nærmere 20 kr. Men med utsettelsen av MC til etter Dune (hvis det i det hele tatt noensinne kommer ut), mere fokus på Dune sikkert med økt rekruttering, man trenger nok enda litt lengre utviklingstid, så er man tilbake til funcom 1.0-strategi, der man satser det meste på et kort,

Ser man tilbake på TSW-tida:
Forskjellen fra tidligere er at man har CE å leve på og ikke AoC.
Spillet man utvikler er ikke en ukjent IP som TSW men Dune.

Så med denne strategien, det å gjøre spillet ferdig utenfor børsen, virker som en grei strategi. Funcom kan jo også børsnoteres på nytt senere hvis Dune blir en stor suksess på en annen børs enn Oslo Børs forhåpentligvis.

1 Like

Og kanskje det viktigste… Med TSW så prøvde de å gjøre for mye nytt mens med DUNE så har de et konsept som de vet funker.

Har spilt en del SWL i det siste, og det har faktisk blitt et ganske bra spill med forholdsvis lite bugs og ganske engasjerende quests. Det er faktisk en del spillere også.

1 Like

Og prøver kanskje å gjøre for mye nytt? :stuck_out_tongue:

1 Like

De dro inn 4-6 MUSD i kvartalet i de dager også, så egentlig er ting ganske likt :stuck_out_tongue:

2 Likes

Självklart.

Har gitt deg klare grunner for hvorfor. Kjedelig når de kastes ut av vinduet og blir erstattet med “sånn har det alltid vært”. Er ikke det jeg sa til hvorfor aksjen vil falle når bud avlyses/ikke aksepteres og emisjon varsles. Virker som du har glemt hvordan caset var før og etter budet, eller aldri hadde oversikt.

4 Likes
  1. Med over 4 mill eiere av CE vil et nytt map selge rått. Vet det er mange som venter på dette.
    DERFOR vil ikke ny emisjon komme med det første.
  2. De fleste tradere som vanligvis har dumpet kursen er ute så da er spørsmålet hvorfor folk skal selge med tap og dumpe kursen under 15 når de har kunnet selge nærmere 17. Ulogisk mener jeg.
  3. Tencent vil komme med nytt bud eller kjøpe opp aksjene som dumpes under 16

Dette er punkter som teller

1 Like

Potensielt, men du kan ikke regne 4 mill eiere som potensielle kjøpere. Det tallet er knyttet til aktive survival-mmo spillere eller aktive CE-spillere avhengig av hvor bredt man ønsker å se. Mitt anslag er rundt 2,2-2,6 millioner potensielle kjøpere for CE-expansion over alle platformer, som vil føre til rundt 8-27$ per salg utifra valgt pris mellom 15-50$. Så kommer det an på Funcom hvor god marketing de har denne gangen. Regner med minimum 400.000 salg første 3mnd i mitt case.
Så får vi se om CE-expansion kommer tidlig nok og får til det. Vi har fortsatt ikke noen dato for dette enda.

Dette er antakelser. Fra det jeg har sett er de som er inne nå mange av de samme som tidligere, men med mer enn før. De som er ute er de langsiktige småsparerne og en del av de småsparerne som trader. Hovedårsaken til salg er nedturen ved at MC ikke kommer før etter Dune og at man fikk lov til å selge høyt samtidig utslagsgivende. Med det har de gått bort ifra deres nye strategi som har vært kommunisert til oss hele veien og vi hadde tro på, og tilbake til det som førte til at selskapet måtte reddes fra konkurs for bare litt over 3 år siden.

Det er en antakelse og en viktig en. Et utfall er at et nytt bud vil komme og det er noe som kan skje helt klart, men hvor lenge utestenges Tencent fra nytt bud? Er det 1 år som vi så i den andre saken som ble postet her, eller finnes ikke en sånn frist i Nederland? Det bør man finne ut om man er inne. Er det lov for Tencent å handle eller ikke i perioden de har et bud inne? Tror de kan det, men vet ikke.

Her er det risikoer begge veier, og jeg personlig ser utfallene slik:

Høyere bud kommer og Tencent får Funcom = Jeg får ikke være med til Dune, mister 2-5kr/aksje jeg kunne fått ved å være inne.
17kr går igjennom = Jeg får ikke være med til Dune, 0,4% tapt ved å selge rett under 17kr. Om dette skjer er det hipp som happ for oss om vi har eid eller ikke har eid aksjen i perioden.
17kr blir avslått og nytt bud kommer ikke = Jeg får være med til Dune, men trenger ikke handle før etter emisjon.
17kr blir avslått og Tencent må vente med å legge inn nytt bud/melder ikke intensjon om å legge inn nytt bud = Usikker situasjon hvor emisjon kan eller ikke kan komme, vanskelig å si der. I denne situasjonen kan budet potensielt bli lavere utifra hva som skjer. Tror vi ender opp her, og det er denne situasjonen jeg vil unngå å sitte i aksjen i.

Kursen faller pga usikkerhet før budet er avgjort: Potensiale for kjøp fra min side, får se.
Kursen stiger fordi mange forventer høyere bud: Da holder jeg meg utenfor.

2 Likes