Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

At de har såpass mye i fremførbart underskudd er jo bra for framtidige inntekter. Da kan dette underskuddet framføres til når FC omsider forhåpentligvis får overskudd. Da kan de trekke det fra som fradrag. Denne skattefordelen gjør Funcom attraktivt for oppkjøp, da det nye selskapet kan utnytte denne skattefordelen.

Altså er dette positivt for Funcom, som må betale mindre skatt ved positive inntekter framover.

Her er jo en del annet som er positivt i rapporten. Blant annet skriver FC at de har gjort en del endringer i LMO som skal bidra til flere spillere:
"…to achieve the internal targets for player and revenue in 2014 and 2015. As of the time of this annual report, Funcom have made several important optimizations to improve these numbers, and will continue to do so in order to reach internal targets."

De skriver at de ikke har reversert nedskrivinger, til tross for at, spesielt TSW, har gjort det bedre enn forventet.
" The performance of some of these games recovered in Q4 2014, however impairment losses booked were not reversed following a prudent approach and taking into account the uncertain nature of estimating future cash flows. "

Og de forventer bedre tider snart :slight_smile: :
Overall, despite a continued reduction in its operating costs, the fi nancial performance of the Company declined in 2014 as a result of decreasing sales. The trend is expected to reverse in 2015 (and after) when the LEGO® Minifi gures Online game starts generating more revenues and new games are released to the market.

Og Funcom har ikke redusert sin eierandel i Stunlock, men det er utstedt flere aksjer i selskapet. Noe som gjør at Funcom får en mindre eierandel.

4 Likes

Dette kan man godt være litt obs på. Kommer nok til å skje en del rundt lånene og innhenting av mer kapital før iOS lanseringen.

1 Like

Lego forbereder seg til release av LMO på IOS:) -

Alle skjønner jo at du bare håper på en lav inngang i Funcom. I fjor var aksjekursen nesten i ca. 4,5 ved årsrapporten. Ut i fra det bør kursen nå korrigere på kort sikt til ca. 2-3 kr.

Det er veldig gledelig at Funcom ser for seg at det herfra vil snu til økte inntekter.

Både Funcoms LMO på både IOS ig Android samt jokeren som er Stunlocks nye spill ( http://www.deadislandepidemic.com )skal lanseres i år.

Tipper på at vi får melding om kjøp av aksjer til uken også nå når ledelsen sier at dette er en bunn inntektsmessig og de har tro på at det går oppover herfra.

Det er ingen annen grunn som jeg kan se. Aksjekursen er jo omtrent på sitt laveste… Hadde forstått en skepsis om aksjen var priset til 6-7 akkurat nå, men det er den jo ikke.

Funcom har vel aldri vært i en dårligere finansiell situasjon enn nå. Etter aoc lanseringen gikk aksjen ned til 3kr, med mye færre aksjer og noen hundre millioner i cash. Nå er market cap ca det samme, men de er tynget av gjeld. Jeg synes Funcom ser dyrt ut. Hva vil neste drawdown/emisjon gjøre med kursen? Hvorfor er de så vage med Ios launch tidspunktet? 2015, uten noe kvartal indikert…

1 Like

Vel… Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si det… Men Onns, herren med OCD på Funcom, har et poeng. LMO lanserte ikke i 2014, og nå har ordlyden forandret seg til at det skal de først klare engang i 2015… Det er helt villt useriøst av Funcom å bygge videre på en løgn med en annen. De må for fan melde at FireTV er kanselert. De må melde at LMO lanseringen på den viktigste plattformen iOS og Android nettbrett er utsatt. Dette er jo helt vilt.

Jeg sitter med 320 000 aksjer i Funcom… Men det forhindrer meg ikke i å si hva jeg mener om Funcoms nye ledelse. Nå må de ta rev i seilene. Slutt med lureriet og få for fan LMO ut på tablet!!

Når det er sagt, så er Funcomaksjen allerede gunstig priset for den som har regnet på hva LMO på nettbrett kan rake in av coinzzz… Aksjen kan fint 10 dobble seg om LMO realiserer en brøkdel av sitt potensiale… Jeg tror likevel den uærlige ledelsen klarer å fucke Funcom videre ned i dritten før Juni (kanskje 1.5 kan bli en realitet)… Men som sagt i andre tråder, jeg kjøper/blir heller med på en kort tur ned mot 1.5 enn å kjøpe visse andre aksjer som er priset til over 2 milliarder, uten at de har omsetningsmidler og håndfast EBIT å vise for seg. Hva forsøker jeg å si? Jeg forsøker å si at LMO caset er vanvittig bra, problemet er bare at Funcom med sin åndssvake ledelse utvikler caset. Jeg oppfordrer med dette risikovillige investorer til å forsøke holde 2 tanker i hodet samtidig. Kjøp denne aksjen når dere tror LMO står klart for tablet lansering… Får dere den for 1.5 … Så kan den fort være oppe i 10 til 20 kroner måneden etter LMO launch. Alt avhenger av antall downloads. Blir LMO et av LEGO spillene med flere 10 talls millioner nedlastninger ja da blir dette ett av de feteste cases på OSE i 2015.

3 Likes

Koe

Ikke vær naiv. Årsrapporten er spekkfull av sedvanlig FuncomVås. Alt dreier seg om tall. Så lenge Funcom ikke leverer LMO på tablet så er Funcom forliset en realitet som eskalerer og blir værre dag for dag.

Derfor… Ikke la deg lure. Behold gjerne aksjene som meg. Men gjør det kunn dersom du vet at Funcom sikkert kommer til å synke videre inntil LMO blir lansert.

2 Likes

Interessant at stunlock studioes sitt spill ser ut til å ha generert ganske mye mer interesse enn LMO
http://www.google.com/trends/explore#q=dead%20island%20%20epidemic%2C%20%2Fm%2F0yntsm0&cmpt=q&tz=

… samtidig, hadde to kompiser som spilte dette for rundt et år siden, og denne type spill bygger gjerne spillere i beta-fasen, så tror vel egentlig ikke så mye på at dette skal gjøre noe bedre når det kommer ut av beta.

1 Like

Ja, enig med @Gordon her, det kan være greit å huske hva som ble meldt i 2014, her er noen høydepunkter:

01.10.14 - melding
"Funcom is currently on track for delivering the iOS tablet version of the game this quarter"

10.10.14 - melding
"LEGO Minifigures Online will fully support the Intel-based Windows tablets from Q4 2014"

27.10.14 - melding
"LEGO Minifigures Online is scheduled to go live on Fire TV at the end of 2014."

Den ene kanskje stemmer? Det står jo i årsrapporten: “The game is fully supported on all Intel-based Windows tablets” Har i såfall ikke sett noen meldinger rundt lansering av dette.

Jeg hadde forventet meg at vi skulle få en forklaring til disse utsettelsene, nå forandres jo bare ordlyden litt hver gang uten at utsettelse noensinne har blitt nevnt. Tvert imot skryter de av at LMO ble lansert “on budget and on time”.

5 Likes

Synes dette ser ganske bra ut jeg. 9/10 i ratings av 17000 tilbakemeldinger.

Ser at det er 600 påloggede spillere nå og spillet er i early access / open beta. Spillet er basert på at man kjøper content packs. Dead island 2 er utsatt til 2016 så det betyr at 2015 kan bli bra for dette spillet.

2 Likes

Jeg synes dette er interessant fordi Funcom eier 33% av dette selskapet. Tviler på at dette er siste spill fra Stunlock studios så hvor mange tusenlapper Funcom tjener i år er ikke nødvendigvis så viktig, men hva med 2016/2017? Stunlock virker som et lite og produktivt selskap. Det er en bonus og kan være veldig spennende på litt lengre sikt(2-3 år).

2 Likes

Funcom får 33% av overskuddet. Det ser man jo i regnskapet.

2 Likes

Det blir litt typisk Funcom. Veldig glad jeg klarte å la være å kjøpe noe i vente på ios lanseringen, men tenkte jeg kunne prøve meg etter evt lansering. Mindre mulighet for gevinst, men også mye mindre sjanse for tap. Spesielt når Funcom ikke ser ut til å bry seg om hva de har meldt av lanseringsdatoer.

3 Likes

Jeg tenker at Funcom har fått bedre tid på grunn av at de andre live-spillene går bedre enn forventet. Det kan jo være årsaken til at de ikke stresser med å gi det ut enda. Tross alt har jo folk sagt at spillet fungerer bra på IOS nå. Men det kan jo hende de vil ha mer content/eventuelt PVP før de kjører på med release? Kanskje de omsider har lært av sine tidligere eskapader.

Er veldig bra hvis de klarer å kombinere release med at Lego Chima blir lagt ned. Så jeg håper fortsatt på en Q2 release på IOS.

82% er ganske langt fra 9/10. Såvidt jeg ser, så har spillet vært i åpen beta siden november, så tror ikke en offisiell lansering vil gjøre noe med spillertallet…

Så bare her:
https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=dead%20island%20epidemic

De regner nok 0-10 er 1/10, 10-20 er 2/10, 20-30 er 3/10, 30-40 er 4/10, 40-50 er 5/10, 50-60 er 6/10, 60-70 er 7/10, 70-80 er 8/10 80-90 er 9/10 og 90-100 er 10/10.

så tror ikke en offisiell lansering vil gjøre noe med spillertallet…

Tja, det er ikke godt å si.

1 Like