Ser ikke ut som om det hjalp med caps…
Blir det ikke vanskelig for FC å gå etter Aas ? De har jo i praksis støttet opp om det han gjorde. F.eks den BS meldingen om at han fremdeles skulle være rådgiver
Det ligger i en CEOs mandat å være erstatningsansvarlig for grov uaktsomhet og straffbare forhold. Det forhold blir aldri endret. Men jeg håper ikke de går etter han. Jeg gir pokker i det der nå. Jeg bare vil de skal lage bra spill og tjene milioner på det… Få fokus tilbake på spill.
Fokus på spill er det viktigste ja. Spørsmålet er kanskje hva de gjør med Larssen hvis han blir dømt.
Håper de sparker ham… Har en mistanke om at FUNCOM er litt topptung… De kunne kutet kostnader med å sparke litt mer i toppen. Hva gjør han bortsett fra å stå ved siden av CEO og le og være stor i kjeften?
Eg tror det ville være klokt av Funcom å nå legge fortiden bak seg, å nå se fremover.
Det er viktig å skape positiv blest rundt selskapet, og det gjøres med å lage gode spill som selger bra.
Å gå til sak mot tidligere ansatte er ikke det fokuset eg som aksjonær ønsker at selskapet mitt skal bruke ressursene på.
Hadde det vert rikelig med ressurser tilgjengelig ville eg hatt ett annet syn på saken.
Eg tror på en turnaround her nå, eg tror på selskapet, og eg tror dem så sitter i selskapet nå, også har troen.
Det fundamentale er på plass, utfordringen nå vil være økonomien som skal til for å skape nye verdier.
Eg sitter nå med over 300k aksjer i Funcom, eg øker gjerne, men eg vil først se hvordan den videre utviklingen blir.
God helg
i forbindelse med dagens melding om at Funcom aksepterer boten fra Økokrim, så har det blitt mye medie oppmerksomhet rundt Funcom.
Altså mye marknadsføring idag, bra timing rett før ett nytt spill lanseres
hehe… Litt sånn Onns teori det der… Er ikke sikker på at jeg liker sånn type opmerksomhet.
Her er all reklame, god reklame
Hvor har det blitt av Onns? Skuffet over den lille boten eller…
Kanskje han roer ned nå som han innser at FUNCOM forsøker seg på akkurat det han anbefalte tilbake i Februar 2015. hehe… kanskje hele modellen er hans ide faktisk… Hvis Funcom folk leser dette forumet kanskje Onns egentlig har baiset så hardt for han skulle kjøpe seg inn og nå så holder hand kjeft fordi aksjen er på vei opp?
Svak økonomi ga strafferabatt
IT: Funcoms elendige økonomi sørget for lavere bøtenivå etter at selskapet villedet aksjemarkedet over tid i forbindelse med en spillansering.
Økokrim har ilagt Funcom en bot for brudd på plikten til å føre
innsidelister. Spillselskapet har selv vedtatt boten på 1,5 millioner kroner.
Det var i perioden fra oktober 2011 til august 2012 at Funcom ved en rekke anledninger offentliggjorde meldinger som inneholdt uriktige og ufullstendige opplysninger. Ifølge Økokrim var dette egnet til å villede markedet om sentrale forhold tilknyttet «The Secret World», som var av avgjørende betydning for selskapets verdi.
– Vi som selskap har ikke tatt stilling til skyldspørsmålet, sier operasjonell direktør Ole Schreiner.
Slapp billigere unna
Ifølge Økokrim er bøtenivået for denne type kriminalitet i utgangspunktet vesentlig høyere enn boten i denne saken.
– Vi ser meget alvorlig på denne saken. Markedsmanipulasjon er svært skadelig og ikke minst gjelder dette når kriminaliteten er begått av et børsnotert selskap. Markedsmanipulasjonen har pågått over lang tid og vært egnet til å feilprise selskapet i betydelig grad, sier førstestatsadvokat Hans Christian Koss.
– Hva ville boten ligget på om selskapet for eksempel satt med 100 millioner kroner på bok?
– Beløpet vil vært betydelig høyere om dette hadde vært et stort selskap med en god og sunn økonomi, men det er så mange faktorer som skal tas i betraktning at jeg ikke vil gå nærmere inn på dette, sier Koss.
Funcom tapte nesten 9 millioner dollar i fjor, eller 55,5 millioner kroner, og samlet underskudd etter årets seks første måneder var 4,2 millioner dollar. Fra årsskiftet til utgangen av juni hadde selskapet driftsinntekter på 2,7 millioner dollar.
Selskapets kontantbeholdning var på 2,1 millioner dollar i juni, og de seneste årene er det blitt tilført kapital, gjeld er blitt konvertert til aksjer og låneforfall er blitt utsatt.
Taus om innsidere
Koss sier han ikke har noen mulighet til å kommentere hva som er status for enkeltpersoner som er under etterforskning i forbindelse med markedsmanipulasjonen Funcom nå er ilagt et forelegg for.
– Vi har nå avsluttet saken mot Funcom, og det eneste jeg kan si er at avslutningen ikke har noen direkte konsekvens for andre etterforskninger, sier han.
Ifølge Dagens Næringsliv har Økokrim siktet Funcoms tidligere toppsjef Trond Arne Aas, tidligere finansdirektør Bjørn Toften, tidligere nestleder i styret og Northzone-partner Torleif Ahlsand og Funcoms markedsdirektør Morten Schjelle Larssen i saken.
Schreiner sier at ingen av dagens ansatte er siktet av Økokrim.
– Har denne saken fått konsekvenser for Funcom, blant for eksempel investorene?
– Selskapet har ikke opplevd at denne saken i vesentlig grad har påvirket oss negativt, men det er jo et tema som er blitt tatt opp i diskusjoner med investorer, sier Schreiner.
Funcom
HENRIK CHARLESEN
HENRIK@FINANSAVISEN.NO
kremt…
Kremt…
Yessss… Morten Larsen har mistet jobben Endelig
Forresten fant ut hva Ellingsen tjener. 654 266 NOK i fjor. Han drar opp snittet for lønningene definitivt… Og fortsatt så mener dere at utviklerne tjener like mye som Vice President of Communications?
I oktober er det så langt en økning på 15% for TSW fra i fjor. Med tanke på gratis Guild Wars 2 og Wildstar er dette fantastisk bra. Og det er før salget starter.
Nå skjønner jeg hvorfor hver gang Fun har kommet med en melding den siste året har slengt på “men vi kommer ikke til å tjene noe på dette” Ok bota ble ivertfall mindre
Den reelle lønningen er vanligvis høyere enn det tallet du finner i skattelistene, spesielt dersom du har lån, da trekkes rentene bort
Jeg er så glad for at vi har Casais som ny CEO. På meg virker det som om denne saken har ligget som en klam hånd over selskapet og jeg tror og håper at når dette spøkelset er borte at de kan rette fokus fremover og skape et kreativt og levende spillselskap som tjener penger. Det trenger vi i Norge!