Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Håper de lager noe som det er mulig å lage DLC’er til hvis det selger mye :slight_smile:

1 Like

Hvis de har jobbet med noe nytt i perioden, må det jo i tilfelle være et spill som er basert på Dreamworld. Er det sannsynlig? Eller har Joel & Co lært opp de andre samtidig som de laget The Park?

Og man må ikke glemme at Lego kommer med nye figurer nå i januar. Tviler på at Funcom ditcher LMO før det er unnagjort for å si det sånn. Jeg tror også LMO nå tjener penger for Funcom, altså at det er cash positive.

Estimert trafikk til siden ligger mellom 20 og 30% (ref. similarweb, compete) av The Secret World, og toppene i helga ligger på mellom 10-14 på Steamcharts, og det er da ikke så verst med tanke på at mesteparten av salget foregår gjennom playminifigures.com. Særskilt med tanke på at mange av dere ikke tror spillet har generert noe som helst.

Når det er sagt, så tror jeg nok teamet som jobber med LMO er betydelig mindre - og at flere muligens jobber på konseptnivå med et nytt spill, kanskje uten at de har begynt å produsere det i Unreal.

Her er forøvrig den nye serien som kommer i januar:
http://www.thebrickfan.com/lego-collectible-minifigures-series-15-71011-official-list/

3 Likes

Får nok en del svar rundt LMO om en uke men jeg tror LMO omsatte mye mer rundt launch enn de gjør nå. Dette er hva FC sa i Q2 presentasjonen :

“LEGO Minifigures Online (LMO) was launched as a
buy-to-play game by the end of 2Q FY15, and
revenues are lower than expected”

“Despite significant traffic coming in to the various sales channels, conversion from visit to purchase has been low. The return-of-investment on the test marketing activities has not proven viable.”

“LEGO Minifigures underperformed and failed to
meet overall revenue expectations. Investment
levels have been reduced”

1 Like

Om jeg husker nogenlunde riktig så var vel unreal demoen (som ble The Park) ferdig og vist for sjefen i August? Tror jeg leste det i et eller annet intervju.
Så om vi spekulerer litt; The Park var opprinnelig bare ett internt prosjekt og når det ble “godkjent” i august så fikk de “GO” for neste prosjekt med unreal engine. Dette i tillegg til at de ble spurt hvor lang tid det ville ta å gjøre The Park nogenlunde salgbart.
I så fall kan de ha jobbet med neste spill i alle fall en liten stund, litt avhengig av hvilke personer som var ledige.

Dæven, det er artig å ta ting ut av lufta. Tror jeg skal fortsette med det :smile:

4 Likes
5 Likes

Stream pågår:
http://www.twitch.tv/funcom

• Teasere til issue 13 i neste stream.
  • Ønsker å få alle spill profilert på Twitch (!)
  • Ville ikke snakke om økonomien i spillet. Viser til rapporten på tirsdag.
  • Har skrevet ferdig historien for 26 issues til nå.

Alt i alt er humøret på topp. Ikke noe som peker på at de har dårlige tider.

Hvis det er en ting Rui Casais ser ut til å være god på, så er det sosiale medier.

8 Likes

Høres ut som et nytt Funcom. Håper de får inntektene de trenger i tide.

3 Likes

AoC Arena? Gurgle, Gurgle, slurp…

1 Like

Var litt om The Park i den streamen også . Samt at de bekrefter at det kommer flere prosjekt med tie-ins til eksisterende IP’er, noe som jo bør bety at The Park har vært en suksess. Som de jo på en måte bekrefter at det har vært.

Spørsmål:
Was The Park determined to be a successful experiment, should we expect more tie-ins in the future?

Scott (producer):
I can’t really talk about The Park’s success as far as sales figures go. As far as - was it a success for the process? Definately. It’ll come out in our quarterly report, comes out pretty soon, so you can read about it there. They are always superinteresting to read, I know (ironi). But yeah, you can definately expect to see more tie-ins, and us using our IP’s in different ways in the future.

Tilty (lead designer):
Learning to use new tools was really benefical to the team. I’m proud of the product. At the end I think Joel’s team did a really good job. It’s a great story. You know, the amount of time that we spent to make this happen is quite amazing. We did it really really fast, and I think it looks really good, and plays really well. Fantastic voice acting, really good sound. It’s a great little project, and yeah, I’m looking forward to doing more stuff like this in the future.

6 Likes

Tror du Funcom kan endre litt på tonen i kvartalsrapporter / presentasjoner fremover nå som økokrim saken er avsluttet?

Hva tenker dere rundt q3 for FC sin del?

6 Likes

Den nye strategien er jo at de skal benytte seg av eksisterende IPs i andre typer spill :slight_smile: Hvis The Park har vært en suksess så vil vi nok se flere spill i samme sjanger.

1 Like

Hehe ikke godt å si, men det er klart at det må være godt å få den der ut av verden. Men tror ikke de plutselig blir superoptimistiske igjen. Funcom har nok fått seg en god lærepenge fra saken, - kanskje verdt å betale 1,5 mill. for.

1 Like

Håper de går i fra å tåkelegge mye av det de sier og til å være noe mere konkrete, og att de har sluttet å si: men vi kommer ikke til å tjene penger på dette.

2 Likes

For Q3 tror jeg kanskje funcom kan gå i pluss( Iallefall om en ser bort i fra bota). Dette fordi vi vet fra podkasten med Bylos at Oslokontoret har jobbet med et nytt prosjekt (og delvis TP) etter sommeren, noe som gjør at utgiftene herfra ikke kommer på driftsbudsjettet for Q3. Siden de heller ikke bør ha noen ekstraordinære avskrivninger forventer jeg at kostnadene blir rekordlave.

Derfor blir det mye viktigere å følge med på cashflow og størrelsen på investeringene dette kvartalet enn ebit.

1 Like

Ja kjøper dere før Q3 rapporten i morgen?

jeg tror jeg venter.

1 Like

Jeg er inne. Jeg har tro på positiv Q3. Men jeg tør ikke/har ikke råd til å kjøpe mer enn jeg har.

1 Like

Hva mener du? Er de ikke rundt 130 ansatte? Så brukte de 2-3 årsverk på TP?

1 Like