Jeg har en “liten” lottopost igjen. Tror Funcom kommer med en positiv nyhet om ny spill tittel før jul siden det ikke var med noe særlig i rapporten. Kommer uansett til å selge meg helt ut før nyttår for å redusere baksmell på skatten
Noen som følger med på tradingen nå? Hva ER det Nordea Bank Finland holder på med nå? Det ser ut som om de SKAL ha kursen ned. De kjøper flere hundre tusen aksjer og legger de for salg igjen med èn gang 4-5 øre billigere. Jaja, hvis den sprekker og går helt ned til 0,7 så tjener en vel på det kanskje. Eller det en måte å bygge opp volumet på slik at de skal kunne kvitte seg med alt de har på en høyere kurs? Noen tanker rundt dette?
Kikket nettopp på det … det er dårlig butikk om han ikke lykkes da…
Nå er de på banen igjen. Det ser ut for meg som at det er noen som vil tømme andre aktører for kjøps og salgsordrer før de muligens har tenkt å selge alt nedover når de har fratatt flere aktører kjøpelysten. Dette er meget spekulativt av meg og muligjeg er på vide veier her, men det er slik jeg tolker det nå. Som om det ikke var høy nok risiko å trade i Funcom i utgangspunktet.
Folk leker seg stadig vekk med Funcom. Er stort sett så lavt volum at de lett kan gjøre det. Men noterer at Norne Securities har kjøpt bra. Sist de gjorde det var i mars 2011 med 1 mill aksjer eller no. (søkte det opp)
Stream pågår, og ser ut som vi får se en del fra issue 13.
Større sak på e24 om Funcom i dag.
Spillprodusenten avholdt ingen presentasjon av sitt tredje kvartal, verken i levende live eller på nett, og ønsker ikke å la seg intervjue av E24 over telefon til tross for gjentatte oppfordringer.
All kommunikasjon foregår via epost. Under følger et utvalg spørsmål og svar fra en lengre utveksling med Schreiner, som i dag er driftsdirektør i selskapet.
– Hvilke verdier er igjen i selskapet fra Lego-investeringene?
«Den nåværende verdien av selskapet er basert på dets eiendeler, hvilket er nåværende spill, spill under utvikling, teknologien, de intellektuelle eiendelene, utviklingsavdelingene og kundebasen. Når det gjelder Lego Minifigures Online, dersom man ser forbi de nevnte verdiene, har arbeidet med teknologiplattformen, produksjonsprosessen og utviklingsteamene styrket selskapets evne til å levere på den nye strategien».
(saken fortsetter under bildet)
«Den nye strategien» er til forveksling lik den gamle: Satse på billigere spill med kortere produksjonstid.
Dette kan muligens være dyrekjøpt erfaring, men det er vanskelig å få det bekreftet.
– Hvor mye penger har dere brukt på produksjon, drift og markedsføring av Lego-spillet?
«Vi vil dessverre ikke gi ytterligere detaljer rundt dette ettersom det er selskapets policy å ikke gi informasjon på dette detaljnivået».
LES OGSÅ: Rederarving holder Funcom flytendeVarsler ny emisjon
Funcom opplyser imidlertid at det er tre spill som skal lanseres neste år, og de har tatt sikte på at «minst noen» av disse vil kaste av seg i løpet av 2016.
Selskapets kontantbeholdning ble omtrent halvvert sist kvartal. På spørsmål om inntektene fra de gamle spillene vil holde skuta flytende frem til de nye begynner å generere inntekter, skriver de følgende:
«Basert på nåværende inntjenings- og kostnadsestimater, på utsettelse av de konvertible obligasjonene og arbeidskapital-lån med forfall i fjerde kvartal 2016, og under de finansielle instrumentene tilgjengelige for selskapet, inkludert, men ikke begrenset til finansiering, emisjoner etc., venter selskapet å kunne finansiere driften de neste 12 månedene etter utgangen av tredje kvartal 2015».
– Vil dere klare å finansiere driften uten emisjoner?
«Selskapet venter å finansiere driften basert på alle løsninger som er tilgjengelig. Selskapet vurderer også å utstede aksjer i noen form i nær fremtid».
Er det liten emi han er her " varsler " da ?
Synd om det ikke kunne klart å blitt gjort på høyere kurs, men mulig det skjer i samband med offentlig gjøring av neste spill da
Ja det blir spennende om de tar en stor en med en gang og blir ferdig med det eller om de planlegger trinnvise emisjoner i takt med offentliggjøring av hvert spill fremover.
Tror dei skal vise til svært overbevisende planer dersom dei skal få markedet med på en stor emi, så eg tror på flere små, vertfall en liten som gir arb ro en stund, for så å evt. kjøre en større ettervert som forhåpentligvis positiv utvikling er under oppseiling.
Eg tror som sagt tidligere på at selskapet skal klare å snu skuta, det kan fort bli en situasjon der dagens aksjonærer må bidra.
Hvilken kurs skulle emien bli satt på, det måtte jo naturligvis bli en bra rabatt, si 75 øre da, ut fra dagens kurs.
Skal det da hentes penger som er til noe, så ville det bli nødvendig med en god del aksjer.
Si 15 mill aksjer til 75 øre =11,2 mnok.
Ikke allverdens, men samtidig betydelig prosent andel av selskapet.
Nei, her håper eg vi ser lovende planer, og at kursen kan få stige litt så evt emi kan settes på høyere nivå
Egentlig en jævlig merkelig manøver å nærmest hinte til en emi gjennom media, hva skulle det være godt for ?
De gjorde ikke det. Det har “hintet” om det i kvartalsrapportene, mens i media så fikk de kjørt seg av journalisten selv om journalisten kun fikk skrive epost til dem. Hadde nok fått kjørt seg vesentlig hardere om de hadde møttes face to face. De fikk rett og slett et konkret spørsmål de måtte svare på.
Synes det er rart at de ikke informerer aksjonærene før e24 gjør det PUNKTUM
De gjorde det i kvartalsrapporten. Der har de nevnt at de har nok penger til tolv måneders drift med de finansieringsmuligheter de har til rådighet. Så nevner de emisjon eksplisitt, men det er jo på engelsk.
Som Nofun sa for fire dager siden:
og som jeg kommenterte: equity issues = les emisjon.
De kan jo ikke si “Hallo folkens vi går mest sanns. konkurs snart” får da går de iallefall konkurs. Det eneste de kan gjøre er å håpe Halloween og julesalget bidrar nok til at de kan overleve lenge nok til at de for alternativ finansiering.
Når funcom har fått en uavhengig tredjepart til å vurdere om det er vits i å fortsette andre året på rad (going concern) bør en skjønne at situasjonen er alvorlig og at sanns for konkurs el. tilsvarende er betydelig.
Personlig har jeg ingen tro på at Funcom kommer til å gå konkurs. De trenger bare å overbevise Jebsen om at de kan tjene penger, noe som er fullt mulig. Tror dere virkelig Jebsen vil skyte seg selv i foten ved å begjære Funcom konkurs? Tviler jeg sterkt på.
Dessuten tror jeg Funcom har flere interessenter for en eventuelt emisjon. Kanskje en større aktør/spillselskap ønsker seg inn i Funcom? Man må ikke glemme at de har gått ut med et ønske om oppkjøp/fusjon eller lignende.
Edit:
For å ta noe negativt: Så for øvrig i streamen i går at Laurie Payne skal slutte i Funcom. Noen som vet hvor hun skal?
Spørsmålet er hvor lenge Jebsen gidder å vente på at FC skal tjene penger. De sier at de skal ha ut 3 spill neste år og hvis ikke 1 av de blir en suksess slik at selskapet tjener greit med penger så blir det interessant å se hva Jebsen/FC finner på.