Lavt priset sammenlignet med hva? Selskapet går med underskudd, har gjeld som løper ut om et år som de ikke har sjangs i havet til å få inn penger til å håndtere og på sist kvartalsrapport skriver de at de har nok penger til 12 måneders drift med de mulighetene de har til å få inn mer kapital.
Grunnen til eg kanskje ville hatt en pose med funcom, er ikke fordi eg mener det er lavt priset, men eg forventer kanskje en melding som kan gi ett løft, før en evt emi skjer.
Som sagt tidligere, eg tror sterkt på nye funcom, men tiden og pengesekken jobber mot dagens askjonærer
@Kronn jeg skjønner logikken her, men hvor mange er det du tror som vil ta samme risiko som deg? Tidligere, så har Funcom alltid hatt penger i 12 måneder framover. Nå har de penger i 12 måneder framover hvis de får inn penger via f.eks en emisjon. Jeg tror det er vesentlig færre som ønsker å ta den risikoen nå.
Spørsmålet blir da: kommer Funcom til å gå opp, på noe vesentlig volum med de kritieriene når de annonserer de neste titlene? Jeg forventer at de annonserer en emisjon i så å si samme åndedrag.
Jeg har alltid sett på Funcom med litt lengre perspektiv, så kan hende du kan pulsen på markedet bedre, men jeg mener risikoen nå er økt vesentlig sammenlignet med tidligere.
Det er lett å se seg blind på 80 MNOK i market cap, men det er også viktig å huske på at gjelden til Funcom har vokst stadig større med den sterke dollarkursen. Dermed blir Enterprise Value fortsatt ganske høy rundt 200 MNOK, og det er jo en stor risiko her så lenge vi ikke vet hvordan Funcom har tenkt å løse kapitalsituasjonen.
Jeg tror jo heller ikke Q4 blir noe særlig bra. De har fått inn litt på The Park, men ikke så mye, og dessuten kommer vel økokrim boten samtidig. De tjener mindre og mindre på de gamle spillene.
@kronn har du trua, så klem til. Det er forhåpninger til nytt spill som kan løfte denne. Nytt spill skal vel forhåpentligvis lanseres tidlig neste år. Du vet godt hva risikoen er i FUNCOM
Ser i revisjonsloggen på AppStore at Funcom nå har patchet inn Lego Minifigures Serie 15 i LMO. Trodde Funcom hadde avsluttet dette tapsprosjektet.
Er det noen kroner å hente på dette arbeidet eller får Funcom sponsing av Lego?
Funcom har forpliktelser ovenfor Lego, som de er nødt til å overholde. I utgangspunktet er kontrakten over tre år fra release av spillet, men hvis Lego skulle si seg enig i nedleggelse så går jeg ut fra det blir til det.
Ok…
Dolphin hadde 25 milliarder i gjeld, med en market cap på 500 mill.
Funcom har 100 millioner i gjeld, og en market cap på 80 millioner.
Funcom er med andre ord, den sammenligningen tatt i betraktning, et fantastisk kjøp.
Sannheten er at selskapet er utrolig billig for utenlandske investorer med sterke valutakurser.
Om FC er billig på dagens kurs vet vi jo ikke før de neste spillene er ute
Det var 1.7 milliarder nok eller 251 MUSD - fortsatt mye mer enn Funcom så klart
http://www.sysla.no/2015/12/14/maritim/dolphin-gikk-konkurs-med-17-milliarder-kroner-i-gjeld_71039/
Ok, ser det er DOF Subsea som har 25 milliarder i gjeld og 500 mill i market cap. Uansett, kan ikke sammenligne Funcom med oljebransjen.
Funcom er jo nesten gratis for oppkjøp fra utlandet nå…med tanke på fremførbart underskudd. Ved en fusjon vil man kunne oppnå en stor skattemessig fordel dersom det overtakende selskapet opererer med overskudd.
Greia er vel at Dolphin viser hva som skjer med selskaper som ikke tjener penger og ikke får finansiering. De går konkurs. Som med Funcom så har det gått an å tjene bra med penger på vei ned, men til slutt er det ikke flere stoler igjen til den stolleken. Da blir tapet for sistemann på 100%.
Funcom har jo skrevet at de har nok penger til 12 mnd drift ved bruk av de midlene de har tilgjengelige. Bl.a. emisjon. Spørsmålet er da: hvilken kurs blir emisjonen på? Handelsvolumene nå er såpass lave at jeg tror de må gi bra rabatt for å få nok interessenter. 10% rabatt er utelukket. 50% rabatt er kanskje nok, men jeg tror det fort kan bli for lite. Må de dra på og kjøre 90% rabatt på emisjonen?
Hva er det som kan redde Funcom? Jo, at de kommer med et spill de neste 12 månedene som slår til. De har ikke kreftene til å lage en ny merkevare, de har kanskje muligheten til å lisensiere en kjent IP, men jeg tviler.
Det vi sitter igjen med da er: TSW, AoC og AO. TLJ sitter Ragnar på. For Conan så sitter de nok bare med MMO-rettighetene? AO er såpass gammelt at jeg ikke tror vi får se noe mer der. Jeg tror vi får se en variant av TSW.
TSW er kke en veldig sterk IP, men de viste med The Park at de får pressedekning. Med en spill som ikke er så trengt oppi en trang nisje og med bra gameplay (litt mer som AoC), så tror jeg det kunne blitt bra. Spørsmålet er om de klarer å lage noe for massene og få det polishet nok i tide. Hadde de klart å få til noe rundt Conan, så hadde jeg hatt mer troen. Der ville de fått masse gratishjelp av IP-en og bygget på det sterkeste spillet de har levert.
Dolphin er et seismikkselskap som ble begjært konkurs på grunn av utviklingen i oljemarkedet.
Kan overhodet ikke sammenlignes med Funcom, som er i et helt annet marked og også ekspanderer markedet med satsing på konsoller.
Det fremførbare underskuddet blir større og større, og selskapet blir billigere og billigere. Kan ikke tenke meg noe annet enn at det er høyaktuelt for flere av selskapene der ute som handler i dollar. Selskapet koster jo ingenting! Det er gratis.
Det er flere ting som kan redde Funcom, blant annet fusjon.
Og selskapet skriver at de har midler til de neste 12 månedene, da inkludert, men ikke begrenset til finansiering og/eller en eventuell emisjon. Der står det svart på hvitt at finansiering i 12 måneder ikke er begrenset til dette, dvs. det er ikke et krav!
Kan det være at Funcom forsøker å hinte til noe i den setningen der?
180MNOK for et selskap som har brent av en milliard i cash uten å klare å gå i pluss? Hva er det man egentlig får? Produktene de har generer jo ikke nok til å få skuta til å gå rundt?
Hadde de hatt nok cash til de neste 12mnd, så hadde de rett og slett bare skrevet det og ikke skrevet videre om emisjon osv. Det de ikke begrenser seg til er den listen med mulige finansieringskilder.
Hvordan tror du de kommer til å finansiere driften de neste 12 månedene ?
Etter å ha vært under etterforskning av Økokrim så tror jeg de nå er forsiktige med å hinte om ting
Jeg er ikke så sikker på det. Funcom kan ikke inkludere en emisjon eller annet i den setningen dersom dette ikke er sikret.Da kan de jo nesten skrive hva som helst der til enhver tid. Det skal jo være en viss gjennomgang som ligger bak den vurderingen der.
Så min mening er at enten er at penger allerede er sikret, eller så er det ikke nødvendig for å holde det gående i 12 mnd.
Er overbevist om at Q4 vil være et positivt kvartal både driftsmessig og cashflowmessig.
Til info så hadde selskapet et underskudd på 62mill i 2012 og 33 mill. i 2008. Så nesten 100 mill. i underskudd på bare de to årene.
Dette får man altså i tillegg til uvurderlig kompetanse, TSW, AOC, AO - tenk all den erfaringen de har fra å kun utvikle MMO’er - som er en langt større utfordring. Det kan bli ufattelig spennende å se hva de får til framover.
Enig, og godt skrevet koe!
Det er så mye sutring om Funcom, men jeg er sterk og fast i troen på at Funcom fortsatt har masse spennende planer og ting å levere i tiden fremover!
Funcom Norge sitt akkumulerte underskudd er på 30 millioner om vi går tilbake til 2008 (om vi går tilbake lenger enn det er underskuddet mindre) i følge:
http://www.proff.no/regnskap/funcom-oslo-as/oslo/data-og-tv-spill/Z0I3KIZ1/
Et underskudd på 30 millioner er verdt 30 *0,27 = 8.1 MNOK.
Dessverre må det nok mest sanns. være et spillsselskap som kjøper funcom, ellers tror jeg det blir vanskelig å argumentere for at fusjonen har andre årsaker enn for å utnytte underskuddet.
Hvor mange norske spillselskaper har stort nok resultat (>30MNOK) til å nyttiggjøre seg av dette underskuddet? Mest sanns. ingen.
Hvor mange selskap vil overta en gjeld på nesten 120 MNOK for å få 8 MNOK i skattelette? Dette forutsatt at fusjonen koster 0, noe den selvsagt ikke gjør.
Med andre ord er den norske delene av funcom sitt underskudd mest sann. ikke verdt noenting.
Hvor mye akkumulert underskudd funcom USA står med har jeg ikke noe tall på, men det er usannsynlig at dette er i nærheten av nok til å utgjøre en forskjell. Vet heller ikke om noen selskap som er i stand til å utnytte et slikt underskudd både i USA og Norge
Eg skulle gjerne fått en bekreftelse fra selskapet, i form av at costa eller andre kjøpe seg en pott.